تصویب امتیازات خاص برای حافظان و قاریان قرآن/ پیگیری‌های ۵ ساله نتیجه داد
کد خبر: 1457564
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
حجت‌الاسلام محمدی به ایکنا خبر داد:

تصویب امتیازات خاص برای حافظان و قاریان قرآن/ پیگیری‌های ۵ ساله نتیجه داد

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به پیگیری پنج‌ساله دبیرخانه شورا برای تعمیم برخی مزایای قاریان به حافظان قرآن، گفت: نهایتاً با تصویب شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی امکان تحصیل در مقاطع مختلف آموزش عالی بدون آزمون برای حافظان و قاریان فراهم شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از تصویب امتیازات خاص برای حافظان قرآن کریم در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.
به نتیجه رسیدن پنج سال پیگیری دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی
قائم‌مقام رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، با تأکید بر پیگیری پنج ساله دبیرخانه شورا برای تعمیم برخی مزایای قاریان به حافظان قرآن کریم، افزود: طی این مدت فراز و نشیب‌های متعددی برای تصویب این مزایا وجود داشت و به دلائل متعدد چندین بار پیگیری موضوع متوقف شد که نهایتاً با اهتمام خاص اعضای شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی و حمایت بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم موضوع تصویب شد.
فراهم آمدن امکان تحصیل در مقاطع مختلف آموزش عالی بدون آزمون برای حافظان و قاریان
رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در پاسخ به چیستی مزایای تصویب شده تصریح کرد: اصل این مصوبه مبتنی بر تعمیم مزایای مصوبه ششم بهمن 71 شورای عالی انقلاب فرهنگی به دارندگان گواهینامه تخصصی درجه یک و دو حفظ و قرائت قرآن کریم است.
وی افزود: براساس این مصوبه، شورای عالی انقلاب فرهنگی هرساله دو نفر از کسانی که در قرائت قرآن در مسابقات بین‌المللی رتبه اول را کسب کرده باشند می‌توانند بدون کنکور در رشته‌ علوم قرآنی وارد دانشگاه شوند یا اگر در دانشگاه باشند بدون امتحان ورودی، به یک مقطع بالاتر بروند. این مصوبه تفاصیلی برای دانش آموختگان رشته‌های غیر قرآنی دارد که ان‌ شاءالله پس از ابلاغ به اطلاع جامعه قاریان و حافظان قرآن خواهد رسید.
حرکت شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای منویات مقام معظم رهبری
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به یکی از وظایف شورای توسعه فرهنگ قرآنی مبنی بر «زمینه‌سازی و پیگیری تحقق رهنمودها و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه قرآن کریم» اظهار کرد: تصویب این مصوبه جدید در شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از مصادیق این بند است؛ چرا که مهم‌ترین مطالبه معظم‌له طی سال‌های گذشته تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم بوده است.
وی یادآور شد: مقام معظم رهبری بعد از زعامت بر جامعه اسلامی تاکنون هرساله تأکیدات جدی بر ترویج حفظ قرآن همراه با تدبر و توجه به مفاهیم و تفسیر آیات قرآن داشته و آن را ضامن رشد و شکوفایی جامعه، زمینه‌ساز عمل به قرآن و تحقق حیات طیبه قرآنی دانسته‌اند. ایشان در سال 1390 با اشاره به اینکه زمینه‌هایی در کشور فراهم شده، خواستار برنامه‌ریزی برای دستیابی به جامعه‌ای شدند که در آن 10 تا 15 میلیون نفر آشنا به معارف قرآن باشند. در نظر ایشان ملتی که در آن، این تعداد افرادی باشند که آموزش‌هاى قرآنى، درس‌هاى قرآنى، نصایح قرآنى، انذارهاى قرآنى و بشارت‌هاى قرآنى را در ذهن داشته، آنها را مرور کنند، بر دل خود فرا بخوانند ملتی پولادین خواهند بود.
گزارش روند بررسی و تصویب پیش‌نویس تعمیم و توسعه مزایای حافظان و قاریان
رئیس مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر مطالبات روزافزون جامعه قاریان و حافظان قرآن کریم از شورا، پس از تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: موضوع برخورداری دارندگان مدرک تخصصی درجه یک و دو حفظ و قرائت قرآن کریم از مزایای بنیاد نخبگان و مزایای مصوبه جلسه 299 شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 89 (یعنی در سال اول تشکیل شورا) در نوبت دستور جلسات بود.
وی ادامه داد: در جلسه دهم مورخ 31 اردیبهشت 90 شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ضمن مصوب تلقی کلیات شدن این الحاقیه، مقرر شد در بخش مرتبط با بنیاد ملی نخبگان نظر بنیاد نیز اخذ شود. متأسفانه پس از حدود 9 ماه پیگیری، پاسخ مکتوبی از بنیاد نخبگان دریافت نشد و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شخصاً موضوع را از رئیس وقت بنیاد پیگیری کردند.
محمدی افزود: بعد از اعلام در دست بررسی بودن طرح جامع مزایای نخبگان قرآنی در بنیاد، پیگیری موضوع متوقف شد تا اینکه در مردادماه 1392 آیین‌نامه شناسایی و حمایت از استعدادهای برتر قرآنی و شیوه‌نامه آن در کمیسیون دائمی هیئت امنای بنیاد به تصویب رسید و با توجه به عدم تأمین همه انتظارات در آیین‌نامه مذکور مجدداً پیشنهاد شورای توسعه فرهنگ قرآنی جهت تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی در نوبت دستور شورای عالی قرار گرفت و نهایتاً در ماه گذشته به تصویب رسید.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی در مورد زمان اجرایی شدن این مصوبات، اظهار کرد: به محض اینکه مصوبات ابلاغ شود، اجرایی خواهد شد و پیش‌بینی ما این است که از ابتدای آبان ماه این امر اجرایی شود.
محمدی در پایان یادآور شد: پس از ابلاغ مصوبه درصدد هستیم نشستی خبری برای تحلیل و بررسی ابعاد این مصوبه داشته باشیم.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۱
علیزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ - ۱۲:۳۶
2
2
سلام/این مزایا برای افراد غیر ایرانی مقیم ایران هم اجراییه؟
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۱۴ - ۰۳:۱۸
0
0
سلام. سوالی که در سایتهای مختلفی دنبالش گشتم این بوده که با توجه به سهمیه یِ ذکر شوه در دفترچه ی شماره ی یک کارشناسی ارشد، دارندگانِ مدرک حافظان قرآن فقط در رشته های قرآنی سهمیه ی قبولی دارند یا در تمامِ رشته های تحصیلی ؟
در دفترچه به این مورد اشاره ای نشده.
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۱۱:۳۳
0
2
سلام بنده حافظ بیست جزقرآن کریم می باشم و دوره های تخصصی حفظ قرآن راگذرانده ام و ب عنوان استاد قرآن نیز مشغول ب فعالیت بودم اگر شغلی متناسب با اینجاب دارید لطفا بفرمایید تا بتونم راهی برای تامین نیازهای زندگیم پیداکنم اینجانب متاهل هستم،باتشکر
captcha