امام خمينی(ره)؛ بارزترين شخصيت آشنا به ديدگاه قرآن درباره مسيح‌(ع)
کد خبر: 1659215
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۵

امام خمينی(ره)؛ بارزترين شخصيت آشنا به ديدگاه قرآن درباره مسيح‌(ع)

گروه بين‌الملل: مسيحيان احترام خاصی برای امام خمينی(ره) قائل هستند و همواره متعقدند كه امام بازرترين شخصيتی بود كه برای شناخت تعاليم دين مسيح به مطالعه قرآن پرداخته و با ديدگاه حقيقی قرآن درباره مسيح(ع) آشنا شده ‌است.

«ميخاييل عواد» انديشمند و پژوهشگر سياسی لبنان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار بخش بين‌الملل خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با بيان اين مطلب گفت: وجود كليساهای متعدد در ايران از دست‌آوردهای انقلاب اسلامی ايران و بيانگر اين است كه امام و حركت انقلابی ايشان احترام ميان اديان را به صورت عينی مجسم‌ كرد.
وی افزود: يكی از اقدامات عملی و مهم امام(ره) برای نزديكی اديان اسلام و مسيحيت و ارتباط و تسامح ميان پيروان اين دين پيام بيست سال پيش ايشان هم‌زمان با ميلاد مسيح(ع) است كه در واقع خطبه‌ای تأثيرگذار برای اهتمام مسيحيان و مسلمانان به مشتركات خود همچون خدای واحد، قيامت، آخرت و داشتن پيامبران الهی بود.
ميخاييل عواد در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اين‌كه خداوند در قرآن كريم انسان را آزاد آفريده و به او اختيار داده تا انتخاب كند، اظهار‌ كرد: تعاليم اسلامی به گفت‌وگو و تعامل مسالمت‌آميز برای پذيرش اين دين دعوت ‌می‌كند؛ آيه 256 سوره بقره «لا اكراه فی الدين قد تبين الرشد من الغی فمن يكفر بالطاغوت ويومن بالله فقد استمسك بالعروة الوثقی لا انفصام لها والله سميع عليم» و نيز بسياری از آموزه‌های دين مسيح بر اين مهم تأكيد‌ دارند؛ بنابراين تمامی مسلمانان و مسيحيان بايد تعاليم و آموزه‌های دين خود را به درستی شناخته و آن را در زندگی عملی پياده ‌كنند.
اين انديشمند مسيحی تأكيد‌ كرد: اگر مسلمان قرآن و مسيحيان انجيل را به درستی بخواند و ايمان بياورند كه تمامی اديان پيامبران الهی آسمانی بوده و اعتقاد به يگانگی خدا در ميان تمامی اين اديان يافت‌ می‌شود، اختلافات دينی ناخودآگاه از بين‌رفته و پيروان اين اديان بيش از پيش با يكديگر تعامل خواهند ‌داشت.
وی در ادامه سخنانش، تجربه و افكار امام خمينی(ره) و شخصيت والای رهبر بزرگ انقلاب اسلامی ايران را از مهم‌ترين انگيزه‌های آشنايی خود با اسلام و عوامل مشوق برای مطالعات اسلامی‌اش به‌عنوان يك فرد مسيحی برشمرد.
عواد تصريح‌ كرد: امام(ره) شخصيتی استثنايی و منحصر به فرد و قدرت فوق‌العاده ايشان در اداره امور، مولد پيروزی معجزه ‌آسای انقلاب اسلامی ايران بر اساس ارزش‌های دينی بود؛ به گونه‌ای كه از آن زمان تاكنون هر كس با هر دين، مذهب و قوميتی وی را رهبر و بزرگی انديشمند برای تربيت بشر می‌داند.
وی افزود: امام(ره) مفاهيم و ارزش‌های انسانی همچون جهاد و شهادت را به جوامع بشری اعطا‌ كرد و دريچه‌ای جديد رودروی آنان قرار ‌داد؛ او با تفكر و تجربه انقلابی خود الگويی هميشگی برای تمامی حركات و جنبش‌های آزای‌خواهانه، استقلال‌طلب و عدالت‌خواه خواهد‌ بود و انقلاب اسلامی ايران تحولی نو در سراسر جهان و در ميان گروه‌های مختلف دينی و ملی برجای‌ گذاشت.
اين انديشمند مسيحی با بيان اين‌كه قيام حزب‌الله، مفهوم مبارزه با اسراييل و آزادی قدس شريف و مبارزه با امپرياليسم آمريكايی از انقلاب امام نشأت گرفته ‌است، تصريح‌كرد: برنامه سياسی و دينی حزب‌الله در راستای مبارزه با سردمداران رژيم صهيونيستی مديون تلاش‌ها و باورهای انقلابی بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران است و سيد «حسن نصرالله» دبيركل حزب‌الله از وامداران نشر افكار امام خمينی(ره) در جهان است.
اين انديشمند سياسی لبنان اظهار كرد: سيد حسن نصرالله و ديگر مجاهدان و رزمندگان لبنانی به‌دليل رابطه عميق با انقلاب اسلامی ايران از آن بسيار تأثير پذيرفته و نصرالله به‌عنوان يكی از مردان بزرگ عرصه سياست و جهاد همواره می‌گويد: «مايه افتخار من است كه يكی از شاگردان امام خمينی (ره) باشم» و اين جمله بيانگر اين است كه وی از نادر رهبران تاريخ عرب و اسلام است و تأثير‌پذيری از مكتب امام در تمامی جنبه‌های زندگی اين بزرگ‌مرد مبارز به‌ويژه در قدرت رهبری جنبش حزب‌الله به خوبی نمايان است.
وی با اشاره به اين‌كه جوهره و منشأ نام‌گذاری روز جهانی قدس نيز قيام انقلابی و منحصر به فرد امام(ره) بود، اظهار‌ كرد: اين روز بيانگر انقلاب و بيداری ميليونی جهان اسلام برای آزادسازی قبله نخست مسلمانان است و هرسال در آخرين جمعه ماه رمضان حمايت مادی و معنوی امام(ره) از ارزش‌های اسلامی را تداعی‌می‌كند.
ميخاييل عواد در ادامه اظهاركرد: هر انسان آزاده‌ای با مطالعه آثار امام خمينی(ره) او را رهبری استثنايی و متعلق به تمامی انسان‌های جهان می‌داند و با نگاهی عميق به انقلاب اسلامی ايران، متوجه‌می‌شود كه آيت‌الله خمينی از معدود رهبرانی است كه سال‌ها و شايد قرن‌های متمادی بايد بگذرد و سپس جوامع بشری وجود چنين رهبرانی را تجربه و بر اساس مكتب آنان رشد ‌كند و در حال حاضر فكر ايشان بيش از تجربه عملی وی تأثيرگذار و پيشرو بوده ‌است.
اين انديشمند لبنانی در بخش ديگری از سخنان خود ضمن بررسی راه‌كارهای مهم نشر تعاليم و ارزش‌های انقلابی امام گفت: تبليغات در رسانه‌های گروهی در نشان‌دادن حقيقت انقلاب و قيام امام و ناكامی تلاش‌های ضدانقلابی استكبار نقش مهمی ايفا‌ می‌كند و تجسم عملی تجربه‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی ساده‌ترين و بهترين پاسخ به اقدامات ضداسلامی غرب و خنثی‌كردن توطئه‌ها و نشان‌دادن حقيقت انقلاب امام است و در اين ميان چرايی و چگونگی شكل‌گيری انقلاب اسلامی ايران مهم‌ترين سؤالی است كه رسانه‌ها بايد تلاش برای يافتن پاسخ آن را سرلوحه برنامه‌های خود قرار‌ دهند.
وی در ادامه تصريح‌ كرد: چنانچه مسلمانان در روند مبارزه با استكبار روش امام خمينی (ره) را الگوی خود قراردهند، می‌توانند با هجمه‌های قدرت‌های مستكبر عصر حاضر به‌ويژه آمريكا و اسراييل مبارزه‌كرده و گسترش روابط صميمانه ميان كشورهای متأثر از امام و باورهای ايشان و نيز ارتباط اديان مختلف با يكديگر در موفقيت اين مبارزه بسيار مهم است.
ميخاييل عواد با اشاره به تأكيد ويژه امام به وحدت و تقريب مذاهب اسلامی اظهار‌ كرد: امام معتقدبود جهان عرب و اسلام تنها با حفظ وحدت و يكپارچگی و تمسك به قرآن كريم و شعار «لا اله الا الله» خواهند‌ توانست مشكلات مختلف خود را حل و فصل كند و مسلمانان بايد بدانند كه قرآن، پيامبر، تاريخ، فرهنگ، آداب و سنت‌های واحد از مشتركات آنان است و چنين مشابهت‌هايی منجربه از بين‌بردن هرگونه اختلاف خواهد ‌شد.
اين انديشمند مسيحی در بخش ديگری از سخنان خود عملكرد مؤسسه‌های نشر آثار و افكار امام خمينی در لبنان را مورد بررسی قرارداده و يادآور ‌شد: حزب‌الله نقش مهمی در عينيت‌بخشيدن به تجربه انقلابی امام داشته و همواره برای نشر آثار و ارزش‌های امام خمينی(ره) در ميان شهروندان لبنانی تلاش كرده‌است، از سوی ديگر رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران و سفارت اين كشور در لبنان نيز همواره با اجرای برنامه‌ها و فعاليت‌های مختلف نقش به‌سزايی در نشر افكار و انديشه‌های امام به صورت واقعی و ملموس داشته‌اند.
captcha