برنامه‌های مراسم بزرگداشت حافظ اعلام شد
کد خبر: 1695657
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۲

برنامه‌های مراسم بزرگداشت حافظ اعلام شد

گروه فرهنگ و هنر: مدير بنياد فارس‌شناسی برنامه‌های روز بزرگداشت حافظ را تشريح كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه فارس، سعيد زاهد، مدير بنياد فارس‌شناسی چهارشنبه، 17 مهر در اين‌باره گفت: برای مراسم افتتاحيه‌ی يادروز حافظ قرار بود رييس‌جمهور سخنرانی كند؛ اما به هر حال نشد؛ ولی به جای ايشان، جناب لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی سخنرانی خواهد داشت.
او با بيان اين‌كه برنامه‌های امسال بزرگداشت حافظ به لحاظ سطح اجرايی و سياسی بالاتر از برنامه‌های چند سال اخير است، افزود: برنامه‌های يادروزحافظ از صبح جمعه، 19 مهرماه، با كلنگ‌زنی باغ‌موزه مشاهير توسط رييس مجلس شروع می‌شود؛ اما برنامه اصلی و افتتاحيه جمعه شب با تلاوت آيات قرآن مجيد آغاز خواهد شد و مهندس رضازاده استاندار فارس اولين سخنران برنامه خواهد بود كه پس از وی، آيت‌الله حائری امام‌جمعه شيراز و نماينده ولی فقيه در استان سخنرانی خواهد كرد.
به گفته وی، اجرای تواشيح و تجليل از سليم نيساری (نسخه‌شناس حافظ) از جمله برنامه‌های بديع بزرگداشت حافظ است.
زاهد همچنين از رونمايی يكی از نسخه‌های جديد حافظ در نشست افتتاحيه خبر داد و گفت: اين نسخه در زمان صفويه تهيه شده كه به دليل خط خوب آن به انجمن خوشنويسان هديه می‌شود و آن‌ها نيز كتاب را به مقام معظم رهبری تقديم می‌كنند، كه معظم له هم آن را به كتابخانه آستان قدس رضوی می‌دهند. در نهايت اين نهاد تصميم به انتشار كتاب می‌گيرد و در طی مدت سه ماه، اين كتاب خطی آماده چاپ می‌شود و در مراسم افتتاحيه بزرگداشت حافظ از آن رونمايی می‌شود.
او در عين حال گفت: خط كتاب يادشده شكسته است؛ اما نام خطاط آن را فراموش كرده‌ام.
پس از مراسم رونمايی از كتاب نيز علی لاريجانی سخنرانی خواهد كرد.
زاهد همچنين اعلام كرد، در صبح روز بيستم مهرماه، مقبره حافظ گلباران خواهد شد و در تالار حافظ، نشست علمی برگزار می شود.
او افزود: در اين نشست ابتدا گزارش كتاب‌شناسی حافظ توسط دكتر كاووس حسنلی ارائه می‌شود و بعد حسن انوری با موضوع نسخه نهايی ديوان حافظ سخنرانی خواهد كرد.
بنابر گفته مدير بنياد فارس‌شناسی، سخنرانان ديگر اين برنامه محمود فتوحی با موضوع «مكالمه تاريخی حافظ با ادبيات فارسی»، پروين‌دخت مشهور با عنوان سخنرانی «رندان حافظ در بنگال»، عليرضا مظفری با عنوان سخنرانی «راز تفاهم‌طلبی و تأثيرگذاری حافظ»، عباسعلی وفايی با عنوان سخنرانی «تأثير حافظ بر ادبيات ازبك»، سيد احمد حسينی كازرونی با عنوان «تأثيرگذاری حافظ در شعر دشتی و دشتستان»، پرويز خائفی با عنوان «نگاهی گذرا به دفتر «ديگر ثانيه‌های حافظ» از دكتر سليم نيساری و نقش حافظ در تكامل غزل»، و حجت‌الاسلام سيد مسعود ميرسالاری با عنوان «دانشنامه‌ی الكترونيك حافظ» هستند.
زاهد در ادامه همچنين گفت: شنبه شب نيز برنامه قرآنی شبی با قرآن با حضور قاريان برجسته كشور در حافظيه برگزار می‌شود و انجمن دوستداران حافظ نيز هم‌زمان در تالار حافظ، شعرخوانی و اجرای موسيقی خواهند داشت.
به گفته او، از جمله برنامه‌های جنبی بزرگداشت حافظ، انتشار دفتر يازدهم حافظ‌پژوهی، تجليل از هنرمندان مرمت‌كار آرامگاه، تجليل از هشت نفر از دانش‌آموزانی كه شعرهای حافظ را حفظ هستند و اعزام دو نفر از آن‌ها به حج عمره و نيز به صدا درآوردن زنگ حافظ در تمام مدرسه‌های استان فارس در روز 20 مهرماه است.
او در پاسخ به اين‌كه آيا برنامه بزرگداشت حافظ در ديگر كشورها نيز برگزار می‌شود، گفت: معمولاً در 75 كشور كه دفاتر فرهنگی داريم، در روز 20 مهر مراسمی به مناسبت يادروز حافظ برگزار می‌شود.
مدير بنياد فارس‌شناسی در پاسخ به اين‌كه چرا در زادگاه حافظ اثری از تنديس وی نيست، گفت: كسی جرأت اين كار را ندارد!
او افزود: رازگونگی حافظ و وجود صورت‌های خيالی در اشعار، ساخت تنديس وی را مشكل كرده است؛ اگر چه طرح‌های زيادی برای ساخت تنديس حافظ به بنياد فارس‌شناسی می‌رسد؛ اما جرأت ساخت تنديس حافظ را نداريم.
captcha