بيت القرآن؛ مهم‌ترين جاذبه گردشگری اسلامی در اندونزی
کد خبر: 1879801
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۷

بيت القرآن؛ مهم‌ترين جاذبه گردشگری اسلامی در اندونزی

گروه بين‌الملل: «بيت القرآن» اندونزی در بوستان «تومان منی» در حومه جاكارتا، پايتخت اين كشور واقع شده است و اين بيت القرآن يكی از جاذبه‌های مهم گردشگری اسلامی در اندونزی، محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه جنوب شرق آسيا به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی الجزيره، اين رسانه خبری با ارائه گزارشی درباره بيت‌القرآن اندونزی ضمن بيان اين مطلب آورده است: در سال 1994 ميلادی، «ترمذی طاهر» وزير سابق امور دينی اين كشور فرصت را غنيمت شمرده و ساخت بيت القرآن اندونزی را به عنوان موزه‌ ويژه نگهداری نسخه‌‌های خطی و نادر قرآن كريم پيشنهاد كرد.
در ادامه اين گزارش آمده است: اين بيت القرآن در 20 آوريل 1997 ميلادی و به مناسبت پنجاهمين سالروز استقلال اندونزی به صورت رسمی در اندونزی افتتاح شد و «سوهارتينی» همسر سوهارتو، دومين رئيس جمهور اين كشور يكی از مؤسسان آن بود.
بخش ديگری از گزارش مذكور حاكی از آن است كه نسخه‌هايی از قرآن كريم كه در اندونزی چاپ و منتشر شده است، همچون نسخه موسوم به «ونوسويو» به عنوان بزرگ‌ترين قرآن اين كشور، مصحف «استقلال» قرآن رسمی اندونزی، مصحف «سوندا» با حواشی و تزئينات اسلامی، در بيت القرآن حومه جاكارتا نگهداری می‌شود.
مصحف ويژه نابينايان، مصحف بين‌المللی اندونزی، مصحف «بانجاری» از ديگر قرآن‌های موجود در اين بيت القرآن محسوب می‌شود و قديمی‌ترين نسخه خطی اسلامی دست نويس متعلق به قرن 12 ميلادی نيز در اين مركز نگهداری می‌شود.
رئيس كميته تصحيح مصاحف اندونزی معتقد است كه بيت القرآن نه تنها موزه‌ای برای حفظ نسخه‌هايی از قرآن كريم است؛ بلكه جزئی از مؤسسات ناظر بر چاپ و نشر قرآن و از مراكز وابسته به وزارت امور دينی اين كشور محسوب می‌شود.
براساس گفته‌های محمد صاحب، بيت القرآن اندونزی سه بخش اصلی دارد كه بخش كنترل و تصحيح نسخه‌های قرآن كريم متشكل از كميته قاريان و شيوخ القراء، مسئوليت بررسی نسخه‌های قرآنی چاپی و الكترونيكی را بر عهده دارد.
وی می‌گويد: انجمن كارشناسان پژوهش‌های قرآنی و تفاسير نيز دومين بخش بيت القرآن اندونزی را تشكيل می‌دهند و سومين بخش آن نيز مسئول نگهداری و حفظ نسخه‌های قرآن كريم را عهده‌دار است.
براساس اين گزارش هر ماه حدود 350 هزار تن كه بيشتر آنان دانشجو هستند، برای اطلاع از بخش‌های مختلف بيت القرآن اندونزی يا برای تكميل پژوهش‌ها و تحقيقات خود از اين مركز قرآنی بازديد می‌كنند و همايش‌ها، كارگاه‌های آموزشی و نمايشگاه‌های اسلامی ويژه‌ای نيز با همكاری گروه‌های اسلامی داخلی و خارجی در آن برگزار می‌شود.

captcha