برگزاری مراسم بزرگداشت روز حافظ در مزارشريف
کد خبر: 2012874
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۴

برگزاری مراسم بزرگداشت روز حافظ در مزارشريف

گروه فرهنگ و هنر: مراسم بزرگداشت «حافظ شيرازی»، با همكاری و مشاركت دانشكده ادبيات و علوم انسانی دانشگاه «بلخ» و بخش فرهنگی سركنسول‌گری ايران در مزارشريف برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اين مراسم با جمعيتی بالغ بر 500 تن، متشكل از جمعی از مقامات، فرهيختگان، نويسندگان، شعرا، استادان زبان و ادبيات فارسی و دانشجويان برگزار شد.
در اين مراسم، «ظاهر وحدت»، معاون استاندار بلخ، «زينتی»، سركنسول ايران در مزارشريف، «ناصر حيدر»، معاون علمی دانشگاه بلخ، سركنسول تاجيكستان،«مهرآئين»، نويسنده و شاعر، «برزين مهر»، استاد دانشگاه و نويسنده، «پوهاند عبدالغفور همدل»، رئيس دانشكده علوم پزشكی، «فهيم انوری»، شاعر و استاد زبان و ادبيات فارسی و «سهراب سيرت»، شاعر، به ايراد سخنرانی پرداختند.
ظاهر وحدت در سخنان خود، بعد دينی شخصيت حافظ را برتر از بعد ادبی وی برشمرده و او را از چهره‌های موثر در معرفی صحيح دين مبين اسلام و عرفان ناب دانست.
در ادامه اين مراسم، سعيد زينتی، سركنسول ايران در مزارشريف، حافظ را از فاتحان قله رفيع در قلمرو ادبيات دانست و آثار ادبی به جای مانده از اين شهير را معرف و حافظ فرهنگ، تمدن و پيوندزننده فرهنگ‌ و تمدن‌ها معرفی كرد.
در اين نشست برزين مهر، سخنرانی خود با عنوان «سبك ادبی و شرح شرايط ادبی در عصر حافظ» ارائه و مهرآئين با عنوان «كرامات حافظ و ذكر يك خاطره از سفر به شيراز» سخنرانی كرد.
همچنين فهيم انوری، سخنرانی خود با عنوان «برداشتی نو از كنايات و استعارات در شعر حافظ» و سهراب سيرت، با عنوان «حافظ و شنيدن» و عبدالغفور همدل، با عنوان «شرح يك غزل از حافظ و غزلی در پاسخ به آن» به سخنرانی پرداختند.
قرائت چند سروده از حافظريال توسط دانشجويان و اجرای هم‌خوانی غزل معروف «يوسف گم گشته باز آيد به كنعان غم مخور»، توسط گروه سرود «كوثر»، از ديگر برنامه‌های اجرا شده در اين نشست بود.
پس از پايان اين گردهمايی و به دعوت دانشكده ادبيات و علوم انسانی دانشگاه بلخ، نشستی با حضور رؤسای دانشگاه و دانشكده‌ها، استادان، معاون استاندار بلخ و سركنسول ايران به منظور بررسی راه‌های گسترش همكاری و تقويت زبان و ادبيات فارسی در استان بلخ برگزارشد.
لازم به ذكر است اين مراسم 20 مهرماه برگزار شد.
captcha