برگزاری نشست ادبی بزرگداشت حافظ در دانشگاه استانبول
کد خبر: 2012883
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۷

برگزاری نشست ادبی بزرگداشت حافظ در دانشگاه استانبول

گروه فرهنگ و هنر: به همت وابسته فرهنگی سركنسولگری‌ كشورمان در تركيه و كرسی زبان و ادبيات فارسی دانشگاه استانبول، نشست ادبی به مناسبت روز بزرگداشت حافظ، در محل اتاق ايران در دانشگاه استانبول برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اين مراسم با حضور «صدقی‌زاده»، وابسته فرهنگی كشورمان در استانبول، «مقتدری»، كارشناس فرهنگی، «چيچكل»، رئيس كرسی زبان و ادبيات فارسی دانشگاه استانبول، «مشتاق مهر»، استاد اعزامی وزارت علوم به دانشگاه استانبول و استادان و دانشجويان زبان و ادبيات فارسی برگزارشد.
در ابتدای اين مراسم چيچكل، رئيس كرسی زبان و ادبيات فارسی دانشگاه استانبول، از وابستگی فرهنگی سركنسولگری كشورمان جهت حمايت از برنامه‌های زبان و ادبيات فارسی در دانشگاه استانبول قدردانی كرد.
وی گفت: ما حافظ را از گذشته و از طريق اديبان عثمانی همانند «سودی» و «محمد افندی» كه شرح بر حافظ نوشته‌اند، می‌شناسيم.
در ادامه اين مراسم، مشتاق ‌مهر، استاد اعزامی وزارت علوم به كرسی زبان و ادبيات فارسی دانشگاه استانبول، مقاله خود با عنوان «راز محبوبيت و جاودانگی حافظ»، قرائت كرد.
در بخشی از مقاله وی آمده است: انديشه‌های حافظ، عصاره مجموعه معارف و ديدگاه‌های كلامی و فلسفی بزرگان فرهنگ و ادب اسلامی و ايرانی اوست.
مشتاق مهر ادامه داد: شعر حافظ، شعر زندگی است، شعر لحظه‌های مأنوس و قابل درك است، در شعر حافظ، اميد و بشارتی است كه در انسان نااميد، درمانده و خسته روز‌گاران، روح زندگی می‌دمد و افق آينده را برای آنان روشن و مطلوب‌تر نشان ‌می‌دهد.
در ادامه اين نشست ادبی، «علی گول يوز» و «محمد آتالای»، استادان كرسی زبان و ادبيات فارسی، مقالات خود با عناوين «نظريات فلسفی و اجتماعی حافظ » و «حافظ و رندی» را ارائه كردند.
همچنين طی برگزاری برنامه، تعدادی از دانشجويان غزل‌هايی را از حافظ به زبان فارسی و تركی قرائت و سپس يكی از غزليات حافظ ابتدا به زبان فارسی و گروه موسيقی براساس ترجمه تركی آن، به اجرا قطعات موسيقی پرداختند.
در ادامه اين مراسم، صدقی‌زاده ضمن قدردانی از رئيس و اساتيد كرسی زبان و ادبيات دانشگاه استانبول، جهت همكاری در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و ادبی، آمادگی وابستگی فرهنگی سركنسولگری كشورمان در استانبول را برای هر گونه حمايت از برنامه‌های آموزشی و فرهنگی كرسی زبان و ادبيات فارسی دانشگاه استانبول اعلام كرد.
وی در اين راستا افزود: سركنسولگری جمهوری اسلامی ايران، به منظور حمايت از دانشجويان برای فراگيری زبان و ادبيات فارسی، از سال گذشته تقدير از دانشجويان برتر كرسی را در برنامه‌های خود پيش بينی كرده است.
صدقی‌زاده ادامه داد: علاوه بر برگزاری دوره‌های دانش‌افزايی در استانبول، اعزام دانشجويان به ايران برای شركت در دوره‌های مختلف آموزشی و برگزاری نشست‌های ادبی، از ديگر برنامه‌های وابستگی سركنسو‌لگری جمهوری اسلامی ايران است و در همين راستا سال گذشته به دو نفر از دانشجويان لوح تقدير و جوايزی اهدا شد.
در پايان اين مراسم، به سه نفر از دانشجويان برتر مقاطع ليسانس و فوق‌ليسانس رشته زبان و ادبيات فارسی، لوح تقدير و هدايای ارزشمندی از سوی وابستگی فرهنگی سركنسولگری كشورمان در استانبول تقديم شد.
captcha