برگزاری نمايشگاه شاهنامه فردوسی در دهلی نو
کد خبر: 2041767
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۲

برگزاری نمايشگاه شاهنامه فردوسی در دهلی نو

گروه فرهنگ و هنر: نمايشگاهی با عنوان «شاهنامه فردوسی، ميراث جاودان پارسی» به همت خانه فرهنگ ايران و با مشاركت آرشيو ملی هند، از هشتم آذرماه، در محل آرشيو ملی اين كشور آغاز به‌كار كرد و به مدت ده روز تا هجدهم آذرماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به‌دنبال توسعه همكاری‌های فرهنگی و پژوهشی بين خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ايران در دهلی نو و آرشيو ملی هند، نمايشگاهی از داستان‌های شاهنامه كه برگرفته از نگاره‌های دو نسخه شاهنامه دوره «بايسنقر ميرزا» است در محل آرشيو ملی هند برگزار شد.
در اين نمايشگاه ابتدا درباره فردوسی و رويدادهای آن دوره و اهميت تاريخی و ادبی شاهنامه توضيحات مكتوبی ارائه و سپس تابلوهايی از شاهنامه در معرض ديد علاقه‌مندان قرار داده شد.
همچنين آثاری از دو هنر تذهيب و خوشنويسی نيز به‌طور مستقل به‌عنوان عناصر مهم در توليد نسخه‌های خطی در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده است.
از سوی آرشيو ملی هند شاهنامه‌ای نفيس متعلق به قرن هفدهم ميلادی كه نسخه ای منحصر به فرد در هند محسوب می شود، در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده است.
در آئين گشايش اين نمايشگاه، «نبی‌زاده»؛ سفير جمهوری اسلامی ايران در دهلی نو، «علی دهگاهی»؛ مسئول خانه فرهنگ كشورمان، «پمشيرالحسن»؛ مدير كل آرشيو ملی هند، «سلمان حيدر»؛ سفير سابق هند در كشورهای مختلف و قائم مقام وزارت امور خارجه هند، «مهدی خواجه پيری»؛ مدير مركز ميكروفيلم نور و «علی‌رضا قزوه»؛ مدير مركز تحقيقات زبان فارسی، اين نمايشگاه را رسماً افتتاح و از آن بازديد كردند.
captcha