مطالعات شرقشناسی در روسيه با رويكردی متفاوت از غرب انجام گيرد
کد خبر: 2205868
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۰

مطالعات شرقشناسی در روسيه با رويكردی متفاوت از غرب انجام گيرد

گروه فرهنگ و هنر: معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در اولين كنفرانس ايرانشناسان روسيه گفت: مطالعات شرقشناسی در روسيه بايد با رويكردی متفاوت از آن چه در غرب صورت می‌گيرد، انجام پذيرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بيستم مهرماه، همزمان با روز بزرگداشت حافظ، انستيتو شرقشناسی مسكو ميزبان شماری از ايرانشناسان سراسر روسيه بود كه گردهم آمده بودند تا در اولين كنفرانس ايرانشناسان روسيه، كه به همت بنياد بين‌المللی ايرانشناسی و انستيتو شرقشناسی مسكو ترتيب داده شده بود، شركت كنند.
كنفرانس با سخنان «محسن حيدرنيا»، رئيس بنياد ايرانشناسی، آغاز شد كه ضمن اظهار خوشبختی از گردآمدن همه ايرانشناسان روسيه، شمه‌ای از تاريخجه تاسيس بنياد را بيان كرد و هدف اصلی اين كنفرانس را شناسايی بهتر حوزه‌های پژوهشی و تحقيقاتی مرتبط با ايرانشناسی در روسيه دانست. «ويتالی نائومكين»، رئيس انستيتو شرقشناسی مسكو نيز با خير مقدم به مهمانان ايرانی و روس، ايرانشناسی را يكی از اصلی‌ترين زمينه‌های فعاليت انستيتو تحت مديريت خود دانست و افزود: فعاليت انستيتو ما از ايران شناسی آغاز شد، اين كنفرانس حادثه بزرگی در توسعه تمامی زمينه‌های شرقشناسی و ايرانشناسی خواهد بود، ما ايران را دوست داريم، ايران همسايه بزرگ ماست، از ايرانشناسی حمايت كرده و خواهيم كرد.
«نائومكين» با تبريك چاپ اولين شماره مجله ايران شناسی، آن را گام بزرگی در توسعه مطالعات مربوط به فرهنگ، ادب و تاريخ ايران دانست.
«يژوف»، ايرانشناس و عضو هيئت موسس بنياد ايرانشناسی در ادامه مراسم ايران را متحد طبيعی روسيه در خاورميانه دانست و افزود: روسيه بايد با ايران روابط خوبی برقرار كند. ما روابط پر نشيب و فرازی را پشت سر گذاشته‌ايم ولی هر چقدر شناخت‌مان از يكديگر بيشتر باشد، روابط در راستای دقيق‌تر و صحيح‌تری قرار خواهد گرفت.
«مهدی محقق»، پژوهشگر بزرگ ايرانی و عضو پيوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ضمن تشكر از بنياد ايرانشناسی برای فراهم آوردن مقدمات اين كنفرانس، به نقش دانشمندان بزرگ روس از قبيل «مينورسكی»، «كراچفسكی»، و ... در تعميق مطالعات ايرانشناسی در روسيه اشاره كرد و سهم اين دسته از شرقشناسان و ايرانشناسان را در توسعه و تعميق مطالعات ايرانشناسی در ايران مهم و قابل توجه دانست. وی آمادگی خود و همكارانش در فرهنگستان زبان و ادب فارسی را برای همكاری با دانشمندان ايرانشناس روسيه اعلام كرد.
«محمدرضا دهشيری»، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سخنران بعدی افتتاحيه اين كنفرانس بود كه با تشكر از «نائومكين» و «حيدرنيا»، همزمانی اين نشست با روز بزرگداشت حافظ را به فال نيك گرفته و افزود: در سنت شرقشناسی روسيه، شناخت شرق نه مانند غربی‌ها شناخت ديگری كه شناخت خود شرق است و از اين‌رو مطالعات شرقشناسی در روسيه بايد با رويكردی متفاوت از آن چه در غرب صورت می‌گيرد انجام پذيرد. روسيه نيازمند شناخت شرق اسلامی است و سنت شرقشناسی روسيه بايد خود را از آسيب‌های بر جا مانده از رويكردهای ماركسيستی دوران شوروی مبرا سازد.
دهشيری در فرازی ديگر از سخنان خود افزود: سياستمداران در خلاء معرفتی تصميم نمی‌گيرند؛ بلكه بر شالوده‌ای مبتنی بر دانش و فرهنگ تصميمات خود را بنا می‌كنند و از اين‌رو ايرانشناسان روسيه می‌توانند در شيوه تصميم و شكل‌دهی مناسبات دو كشور بزرگ روسيه و ايران تاثيرگذار باشند.
وی در پايان سخنان خود ايرانشناسی را علاقه مشترك ايران و روسيه دانست و آمادگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را برای همكاری با نهادهای علمی ـ تحقيقاتی روسيه اعلام كرد.
«واسكانيان»، ايرانشناس و عضو هيئت موسس بنياد بين‌المللی ايرانشناسی، برگزاری نخستين نشست ايرانشناسان سراسر روسيه را تبريك گفته و انقلاب اسلامی را نقطه عطفی در روابط فرهنگی دو كشور دانست. وی اظهار اميدواری كرد تا بنياد ايرانشناسی در نيل به اهداف تعريف شده خود موفق باش.
«پاليشوك» يكی ديگر از اعضای هيئت موسس بنياد نيز در سخنان كوتاهی اظهار اميدواری نمود تا عرصه روابط علمی و فرهنگی دو كشور ايران و روسيه توسعه روز افزون‌يافته و زمينه‌هايی جديد از مطالعات و پژوهش‌های ايران‌شناسی در روسيه با تكيه بر دانش و همت دانشمندان دو كشور پديد آيد.
پس از پايان مراسم افتتاحيه اولين كنفرانس ايرانشناسان سراسر روسيه، محققان شركت‌كننده در اين نشست در گروه‌های هشت‌گانه به بررسی آخرين تحقيقات ايرانشناسی در روسيه پرداختند و در پايان نشست، گزارشی توسط مديران هريك از اين گروه‌ها ارائه شد.
captcha