تلاش جوانان شيعه و سنی تايلند برای مقابله با تبليغات وهابيت در اين كشور
کد خبر: 2381596
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۶

تلاش جوانان شيعه و سنی تايلند برای مقابله با تبليغات وهابيت در اين كشور

گروه بين‌الملل: تعدادی از جوانان شيعه و سنی تايلند با تشكيل گروهی به نام اتحاديه جوامع شيعه و سنی به مقابله با تبليغات تفرقه‌افكنانه وهابيون در اين كشور پرداخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)«نی حمدان پوسا» مسئول غرفه تايلند در بخش فرهنگ ملل بيستمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن،‌ كه خود از شيعيان تايلند است با بيان اين مطلب افزود: در سال‌های اخير تحركات وهابی‌ها در اين كشور شرق آسيا شدت گرفته و متاسفانه برخی از اهل تسنن تحت تأثير تبليغات منفی وهابی‌ها با شيعيان برخورد نامناسبی دارند.
وی گفت: به عنوان مثال پدر من در يك روستا معلم قرآن است و تا چندی پيش شاگردان زيادی داشت،‌ اما وقتی مردم منطقه فهميدند پدرم شيعه است،‌ بسياری از شاگردان او از حضور در كلاس خودداری كردند.
پوسا تصريح كرد: از اين رو من با تعدادی از دوستان شيعه و شافعی خودم گروهی به نام اتحاديه جوامع شيعه و سنی ايجاد كرديم تا در برابر هجمه‌های تبليغاتی وهابی‌ها بايستيم و اتحاد ميان مسلمانان منطقه، به ويژه جوانان، را تقويت كنيم.
وی در پاسخ به سوالی درباره روابط ميان مسلمانان و بودائيان در تايلند گفت:‌ با توجه به اين كه مسلمانان 9 درصد جمعيت تايلند را تشكيل می‌دهند و يك اقليت محسوب می‌شوند، تبعيض‌هايی عليه آن‌ها هست و اختلافاتی ميان آن‌ها و اكثريت بودايی وجود دارد، هرچند كه اين اختلافات به آن شدتی كه در ميانمار ديده می‌شود،‌ نيست.
مسئول غرفه تايلند افزود: ‌همچنين برخلاف آنچه كه در ميانمار ديده می‌شود،‌ مسلمانان تايلند با دولت مشكل خاصی ندارند و دولت به مسلمانان اجازه می‌دهد مسجد و حسينيه بسازند و اعمال عبادی خود را انجام دهند.
وی در ادامه به چگونگی ورود اسلام به اين كشور اشاره كرد و گفت: اسلام از چند قرن پيش از طريق مالايوها به تايلند وارد شد. تشيع نيز با ورود شيخ احمد قمی به تايلند در حدود قرن پانزدهم ميلادی گسترش يافت و اكنون حدود 30 هزار شيعه در تايلند زندگی می‌كنند.
پوسا با اشاره به فعاليت شيعيان تايلند گفت: با وجود جمعيت محدود شيعيان، فعاليت‌های خوبی در زمينه‌های قرآنی و اسلامی انجام می‌شود، از جمله برگزاری كلاس‌های قرآنی، دعوت از روحانيون برای سخنرانی، و انتشار كتاب‌ها و نشريات اسلامی.
وی افزود: از جمله كتاب‌های منتشر شده توسط موسسات شيعی می‌توان به آموزش تجويد و ترجمه قرآن به زبان تايی اشاره كرد. همچنين موسسه رسول اعظم (ص) تايلند هر ماه مجله «پيام قرآن» ‌را با موضوعات قرآنی و اسلامی منتشر و در ميان شيعيان توزيع می‌كند.
مسئول غرفه تايلند همچنين گفت: ‌در ماه رمضان، شيعيان تايلند يك شبكه تلويزيونی را اجاره می‌كنند و از طريق آن برنامه‌های اسلامی و قرآنی، سخنرانی‌ مذهبی، و تلاوت قرآن پخش می‌كنند.
پوسا كه قاری قرآن است و در جامعة المصطفی (ص) در رشته فقه و معارف اسلامی تحصيل می‌كند،‌ تاكيد كرد كه قصد دارد پس از بازگشت به تايلند يك حوزه علميه در زادگاه خود شهر فتانی واقع در جنوب تايلند تاسيس كند و به ترويج علوم اسلامی در آن‌ ناحيه بپردازد.
وی در پايان ضمن تشكر از برگزاركنندگان نمايشگاه بين‌المللی قرآن،‌ اين نمايشگاه را فرصتی برای معرفی فعاليت‌های قرآنی كشورهای مختلف عنوان كرد.
captcha