برگزاری كارگاه صنايع دستی «قرآن و حافظ» يكی از مفاخر برنامه‌های يادروز حافظ است
کد خبر: 2430677
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۳

برگزاری كارگاه صنايع دستی «قرآن و حافظ» يكی از مفاخر برنامه‌های يادروز حافظ است

گروه هنر: مدير امور فرهنگی سازمان ميراث فرهنگی‌، صنايع دستی و گردشگری استان فارس با اشاره به برنامه‌های متنوع ايام بزرگداشت خواجه شيراز گفت: كارگاه صنايع دستی با موضوع «قرآن و حافظ» در جوار آرامگاه حافظ برگزار شد كه يكی از مفاخر بزرگ اين ايام ا‌ست.

محمد‌مهدی نجفی، مدير امور فرهنگی سازمان ميراث فرهنگی‌، صنايع دستی و گردشگری استان فارس در حاشيه برگزاری نشست «حافظ و قرآن» در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه فارس، گفت: امسال برنامه‌های يادروز حافظ تحت قالب هفته بزرگداشت حافظ برگزار شد و به عينه هم مردم تفاوتشان را حس كردند.
وی افزود: علاوه بر حضور گسترده مردم در مراسم نورافشانی، عطرافشانی و گل‌افشانی آرامگاه كه به دست خود مردم انجام شد، انواع و اقسام كارهای فاخر و هنری از جمله نوشتن خط شكسته نستعليق، مجسمه‌سازی حافظ و كارگاه صنايع دستی با موضوع «قرآن و حافظ» در جوار آرامگاه حافظ برگزار شد كه يكی از مفاخر بزرگ اين ايام ا ست.
نجفی تصريح كرد: غرفه كودكان ديروز و امروز به‌صورت دائم از 14 پذيرای مهيمانان بود كه با نمايشگاه‌های سابق اين چنينی كاملاً‌ متفاوت بود.
اين مقام مسئول با بيان اينكه در شب 20 مهرماه مردم با حضور در آرامگاه خواجه رندان با خواندن اشعار او، جان و روح خود را صيقل دادند، گفت: در روز 20 مهرماه بيش از 70 هزار نفر بازديدكننده از مجموعه حافظيه داشتيم و اميدواريم سال آیندده بتوانيم برنامه‌های بسيار متنوع‌تر و قوی‌تری در سطح شيراز برگزار كنيم.
وی خاطرنشان كرد: در اين‌ روز در تماس مردم متوجه شديم مسافران بسيار زيادی از اقصی نقاط كشور حتی اقصی نقاط دنيا به آرامگاه خواجه شيراز آمده بودند و حتی در نشست علمی يادروز حافظ نيز شرکت كردند.
نجفی ادامه داد: امسال به‌لحاظ اينكه ستاد برگزاری تجميع شده بود از دستگاه‌های فرهنگی مثل سازمان ميراث فرهنگی، بنياد فارس‌شناسی، اداره ارشاد اسلامی و سازمان مركز اسناد فارس برنامه‌های فاخری اجرا شد و اتفاق مهمی روی داد، مثلاً اداره ارشاد اسلامی اپرای حافظ را به نتيجه رساند و مركز اسناد نمايشگاه فاخر اسناد تاريخی آرامگاه حافظيه را برگزار كرد كه اميدواريم بتوانيم آن نمايشگاه را به حافظيه منتقل کنیم تا عموم مردم نيز آن را مشاهده كنند.
مدير امور فرهنگی سازمان ميراث فرهنگی‌، صنايع دستی و گردشگری استان فارس گفت: علاوه بر آن برنامه‌های متنوعی كه در سطح فرهنگسراها اجرا شد و اكثر فرهنگسراها برای اين ايام برنامه داشتند و بزرگداشت حافظ در شهرستان‌هايی مانند مرودشت، گراش و ... بسياری از شهرستان‌های فارس برگزار شد.
وی خاطرنشان كرد: امسال مراسم اختتاميه يادروز حافظ هم داریم كه با حضور گسترده مردم و به شكل فاخر برگزار می‌شود و اميدواريم بتوانيم به‌نحو مطلوب آن را برگزار كنيم كه تاريخ دقيق آن هنوز معلوم نيست و منتظر هستيم تا جواب مكاتبات را بگيريم.
نجفی با اشاره به اقدامات مطلوب انجمن دوستداران حافظ در ايام بزرگداشت حافظ گفت: انجمن دوستداران حافظ كه در طول سال كلاس‌های متعددی را در خود مجموعه برگزار می‌كند و فعاليت‌های گسترده‌ای را در طول سال دارد و جوان‌های ما را آموزش و می‌دهد و با فرهنگ قرآنی و حافظ آشنا می‌كند كه هر سال برای ايام بزرگداشت حافظ، دو شب را به آن‌ها اختصاص می‌دهيم كه با همكاری ساير سازمان‌ها، شب شعر با حضور شعرايی حتی از استان‌های ديگر برای عموم مردم برگزار كند و از فرهيختگانی كه در زمينه شعر و ادب فعاليت دارند دعوت می‌كند و برای مردم شعر و سخنرانی‌های خود را ارائه می‌كند.
اين مقام مسئول گفت:‌ در سازمان ميراث فرهنگی فارس 25 انجمن داريم كه در حوزه اداره‌كل ميراث فرهنگی فارس فعاليت دارند و هر 25 انجمن ما بسيار فعال هستند مخصوصاً انجمن دوستداران ميراث فرهنگی فارس، دوستداران حافظ، خانه فرهنگ جاويدان، انجمن معماران ايران، كانون معماران فارس و عصر باستان از آن جمله‌اند كه بسيار فعاليت گسترده‌ای دارند و در اين مراسم‌ها به‌عنوان بازوی سازمان و در كنار سازمان شبانه‌روز وقت گذاشتند و خود را منفك از سازمان ندانسته‌اند ضمن اينكه اصالت و وظيفه خود را حفظ كردند.
وی در پايان خاطرنشان كرد: هر ساله در روز بزرگداشت حافظ پس از برگزاری مراسم حدود 100 ميليون تومان آسيب به فضای سبز آرامگاه وارد می‌شد كه امسال بحمدالله با همكاری خوب مردم فهيم و فرهنگ‌ور اين مشكل برطرف شد و مردم همكاری بسيار خوبی با مجموعه حافظيه داشتند.
captcha