مسابقات قرآنی به بحث تدبر و تفسير قرآن سوق داده شود
کد خبر: 2471682
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۷

مسابقات قرآنی به بحث تدبر و تفسير قرآن سوق داده شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: شهناز اسكينی با بيان اينكه قاريان و حافظان اطلاعات خود در زمينه مفاهيم و معانی قرآن را بالا ببرند، گفت: شايسته است مسابقات قرآنی كه در حال حاضر بيشتر در بحث قرائت و حفظ متمركز شده است به بحث تدبر و تفسير قرآن هدايت و سوق داده شود.

شهناز اسكينی، قاری ممتاز روشندل لرستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه لرستان، در خصوص نقش آشنايی قاری قرآن با معنا و مفهوم آيات در نوع و سبك تلاوت، گفت: بی‌شك يك قاری قرآن وقتی با معنای آنچه تلاوت می‌كند آشنا باشد بهتر می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار كند.
وی افزود: اگر يك قاری قرآن با معنا و مفهوم آنچه تلاوت می‌كند آشنا نباشد و فقط از روی تقليد به قرائت بپردازد تلاوتش تأثيری ندارد، عبدالباسط با آشنايی با معانی و مفهوم آيات آنها را تلاوت می‌كرد و اين باعث می‌شد كلامش بر مخاطب تأثيرگذار باشد و در بسياری موارد تلاوتش باعث گرايش افراد غيرمسلمان به دين اسلام شد.
اسكينی ادامه داد: تلاوت قرآن نبايد فقط يك روخوانی باشد يا به نيت شركت در مسابقه و كسب يك رتبه و جايزه باشد بايد تلاوت در درجه اول خود قاری را متحول سازد چه از نظر اخلاقی و چه از نظر عمل به قرآن بايد در شخص قاری تحول و دگرگونی ايجاد شود.
اين قاری روشندل لرستانی افزود: شايسته است مسابقات قرآنی كه در حال حاضر بيشتر در بحث قرائت و حفظ متمركز شده است به بحث تدبر و تفسير قرآن نيز سوق داده شود.
وی افزود: تدبر در قرآن علاوه بر تأثير مثبت در قرائت در بخش حفظ نيز می‌تواند به حافظ كمك كند، يك حافظ اگر با معانی آنچه را كه حفظ می‌كند آشنا باشد در حفظ موفق‌تر است.
اسكينی گفت: متأسفانه ما قاريان تا حدودی به بحث تدبر و تفسير قرآن آن‌چنان كه بايد پرداخته شود، نمی‌پردازيم كه جا دارد اين نكته مورد توجه قرار بگيرد، آشنايی با معانی قرآن در تدريس نيز می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد.
وی خواستار برگزاری برنامه‌ها و فعاليت‌هايی در بخش تدبر در قرآن برای قاريان و حافظان شد و گفت: بهتر است قاريان و حافظان قبل از اين‌كه به حفظ و تلاوت بپردازند اطلاعات خود در زمينه مفاهيم و معانی قرآن را بالا ببرند.
captcha