بازديد مسئولان هندی از تذهيب‌نويسی قرآن و نهج‌البلاغه در مرکز «نور»
کد خبر: 2501102
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۶

بازديد مسئولان هندی از تذهيب‌نويسی قرآن و نهج‌البلاغه در مرکز «نور»

گروه بين‌الملل: مديران دو نهاد پژوهشی در هند با حضور در محل رایزنی فرهنگی ایران در دهلی، از بخش‌های مختلف مركز ميكروفيلم «نور» مستقر در رایزنی، که شامل خوشنويسی و تذهيب در ايجاد آثار دينی و فرهنگی از جمله قرآن مجيد، نهج‌البلاغه و شاهنامه فردوسی است، بازديد كردند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در راستای تداوم همكار‌ی‌های شورای تحقيقات تاريخی هند و مركز مطالعات ايران و هند دانشگاه «روهيلكند» با رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران، «عشرت عالم» و «آبهای سينگ» مدیران این دو نهاد با حضور در نمايندگی فرهنگی با علی فولادی، رايزن فرهنگی كشورمان و خواجه‌پيری، رئيس مركز بين‌المللی ميكروفيلم نور در دفتر رايزن فرهنگی ديدار و گفتگو كردند.
در اين ديدار، رايزن فرهنگی ايران بر استحكام روابط ميان مراكز و نهادهای فرهنگی ايران و هند در رابطه با معرفی، عرضه و انتشار مشتركات فرهنگی و تحقيقی و بررسی بر روی آثار و ميراث مشترك تأكيد كرد و اينگونه مطالعات را برای جامعه علمی ايران و هند مفيد دانست.
رئيس مركز مطالعات ايران و هند دانشگاه روهيلكند نيز در گزارشی اعلام كرد: در حال حاضر، اولين دوره آموزش زبان فارسی با پشتيبانی و همكاری رايزنی فرهنگی ايران در اين مركز با حضور 30 علاقه‌مند در حال برگزاری است.
وی همچنين از همفكری‌های رايزنی فرهنگی در جهت گسترش برنامه‌های فرهنگی آن مركز قدردانی كرد و گفت: برگزاری سميناری جامع درخصوص موضوعات مهم و ناگفته در مورد ميراث مشترك دو تمدن ايران و هند ضروری است.
در ادامه، ميهمانان از بخش‌های مختلف مركز ميكروفيلم نور از جمله، بازيابی آثار مكتوب و كپی‌سازی آن در رايانه، چاپ و نشر نسخ خطی منحصر به‌فرد و شبيه‌سازی آن‌ها، خوشنويسی و تذهيب در ايجاد آثار دينی و فرهنگی از جمله قرآن مجيد، نهج‌البلاغه و شاهنامه فردوسی و امور مربوط به مرمت نسخ خطی و صحافی سنتی بازديد كردند.
گفتنی است، شورای مطالعات تاريخی هند يك نهاد مستقل است كه در سال 1972 ميلادی با هدف «فراهم كردن زمينه‌های گردهم‌آيی تاريخ‌دانان برای مبادله اطلاعات و دانش»، «افزايش، پژوهش‌های تاريخی» و «فراخوان، پشتيبانی و تجليل از تحقيقات تاريخی و انتشار نتايج تحقيقات» تأسيس شده است.
captcha