آموزش و پرورش نقطه آغازين تحقق 10 ميليون حافظ قرآن است
کد خبر: 2503815
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۱

آموزش و پرورش نقطه آغازين تحقق 10 ميليون حافظ قرآن است

گروه فعاليت‌های قرآنی: يک داور و مدرس قرآن كريم گفت: مسير تحقق 10 ميليون حافظ و جذب شكوفه‌ها و نوجوانان به فعاليت‌های قرآنی بايد از آموزش و پرورش آغاز شود.

محمدجواد رجائی، داور و مدرس قرآن كريم در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، با بيان اينكه برای جذب بيشتر شكوفه‌ها و نوجوانان به فعاليت‌های قرآنی بايد از آموزش و پرورش آغاز كرد، اظهار كرد: اگر سرمايه گذاری صحيح در اين عرصه صورت بگيرد و از اساتيد توانمند و صاحب سبك بهره بگيريم، مسير تحقق 10 ميليون حافظ فراهم خواهد شد.
اين داور قرآن كريم تصريح كرد: نحوه داوري مسابقات قرآن متفاوت است و اين امر به دليل اشكال در آئين‌نامه داوري است كه تدوين شده و از اساتيد توانمند در اين زمينه نظرخواهی نشده است.
وی با بيان اينكه آئين‌نامه داوری هر سال تغيير می‌كند، ‌ادامه داد: چند سالی است كه در آئين نامه تغييری ايجاد نشده و نواقص و اشكالاتی دارد، به ويژه در بحث تجويد كه مواردی لحاظ نشده و شركت كننده بايد بر اساس نظر داوری كه مسابقه او را داوری می‌كند به امر تلاوت بپردازد و اگر با آن داور آشنا نباشد، ضرر می‌كند البته نبايد فراموش كرد كه داوران ما انسان‌های پاكی هستند و بدون غرض به امر داوری می‌پردازند.
رجائی با بيان اينكه آنچه كه در آئين‌نامه لحاظ نشده، فنّی خواندن قاری است، بيان كرد: فنّي خواندن قاري يعنی متسابقان آستانه‌های كلمات و جملات را تا چه ميزان رعايت می‌كنند و بر اساس اين امر يك نفر فنّی و ديگری غير فنّی مي‌خواند و اين موضوع درست لحاظ نمی‌شود، لذا يك قاری از آن جهت كه صرفا نفس طولانی و صدای خوبی دارد، نغمات و تجويد را هم می‌داند، رتبه كسب می‌كند.
وی اضافه كرد: اين در حالی است كه يك قاری ديگر با توجه به معنای قرآن تلاوت را انجام مي‌دهد و آهنگ انتخابی او بر اساس سياق كلمات است، اما اين فرد با وجود فنّی خواندن از مسابقات حذف می‌شود و كسی كه صوت و لحن خوبی دارد، مقام می‌آورد.
اين مدرس قرآن كريم با اشاره به اينكه در مسابقات اذان هم بم صدا معنا ندارد و بايد موذن با يك پرده صوتی خاصی كه بالاترين صوت است، بخواند، ادامه داد: مسائل كوچك اختلافی در بخش‌های مختلف وجود دارد و بايد به گونه‌ای تغيير كند كه مورد قبول همه اهل فن باشد.
وی با اشاره به اينكه آقايان در مسابقات قرآن فرصت بيشتری برای اجرا دارند، ابراز كرد: اما اين شرايط برای بانوان وجود ندارد و محافل اجرا برای آن‌ها نيز كمتر است با اين حال بانوان قاري توانمندی در سطح كشور داريم.
رجائي با بيان اينكه به نظر من اگر بانوان، قرآن را به صورت ترتيل بخوانند بهتر است، ادامه داد: از آن جهت كه اجرای قرائت در جمع نامحرم منع شرعی دارد و با توجه به مسئوليت مادری بانوان قرآنی، من خيلی موافق ورود بانوان در قرائت نيستم و آن‌ها می‌توانند فرزندان خود را به سمت فعاليت‌های قرآنی سوق دهند.
وی با بيان اينكه تعداد حافظان قرآن در كشور پاكستان ميليونی است، تصريح كرد: در اين كشور اهميت بسياری به قرآن داده می‌شود در صورتی كه در كشور ما متأسفانه اين ميزان حساسيت روی حفظ قرآن وجود ندارد و مردم آشنايی كامل و اساسی با قرآن ندارند، لذا برای رفع اين نقص بايد افراد كارشناس، مديريت اين امور را به دست بگيرند.
رجائی با اشاره به اينكه هميشه معرفی نخبگان قرآنی در جامعه بازتاب بسياری دارد، گفت: اساتيد و پيشكسوتان عرصه قرآن بايد هر چه بيشتر معرفی و مطرح شوند تا جوانان و نوجوانان از ويژگي‌های خاص آن‌ها كه نشأت گرفته از انس با قرآن است، الگوبرداری كنند.
اين مدرس قرآن كريم با بيان اينكه مشهد مهد قرآن در سراسر كشور است، اضافه كرد: تعداد قاريان بين‌المللی اين شهر در مقايسه با ديگر شهرها چشم‌گير است و پيشينه‌ قرائت در اين شهر حدود صد سال است كه نشان از تلاش اساتيد و فضای قرآنی حاكم بر آن دارد.
اين داور قرآن كريم تعداد جلسات خانگی قرآن در مشهد را بسيار بالا دانست و بيان كرد: چندين جلسه قديمی، مناسب و پربار قرآن در اين شهر مقدس تشكيل می‌شود و مردم اين شهر مذهبی انس بسيار و علاقه عجيبی با اين كتاب الهی دارند و تمايل بسياری بر برپايی اين مجالس وجود دارد، اين درحالی است كه در برخی شهرها اصلا چنين جلساتی مرسوم نيست.
وی خاطرنشان كرد: شهر مشهد امكانات قابل قبولی برای برگزاری مسابقات قرآن دارد و بسترهای مناسبی جهت برگزاری مسابقات قرآن در سطح كشور، بين‌المللی و فعاليت‌های قرآنی در اين شهر فراهم است.
captcha