همايش امام‌رضا(ع) در تايلند برگزار شد
کد خبر: 2594934
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹

همايش امام‌رضا(ع) در تايلند برگزار شد

شعب خارجی: همايش امام‌رضا(ع) گنجينه معارف اهل بيت(ع) به همت رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بانكوك پایتخت تایلند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه شرق آسیا، به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اين همايش با همكاری مؤسسه مطالعات و تحقيقات اسلامی تايلند روز دوشنبه، اول مهرماه، در محل سالن اجتماعات مجلس علمای اسلامی شهر بانكوك برگزار شد.
در این همایش كماليان، سفير جمهوری اسلامی ایران، واعظی، مشاور رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مدير بخش بين‌الملل جشنواره امام رضا(ع)، نجاريان، رايزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، شريف سی‌چاران، مشاور ارشد شيخ‌السلام تايلند و تنی چند از اساتيد علوم اسلامی و شركت بيش از 200 تن از فرهيختگان و شخصيت‌های دينی و علمی، اساتيد، دانشجويان مسلمان در بانكوك حضور داشتند.
پس از تلاوت آیاتی از قرآن و نمايش نماهنگ ویژه امام‌رضا(ع)، رايزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سخنانی با استناد به رواياتی از امام‌رضا(ع) به توصيف شيعيان از نگاه آن‌حضرت پرداخت و گفت: امام رضا(ع) در زمان حيات پر بركتشان و به ويژه در ايام ولايت‌عهدی در دربار مأمون هرگز ساكت ننشستند و همواره در بيداری مردم و توجه دادن آنان به اصول و مسائل دينی، اخلاقی و سياسی تلاش‌های فراوانی کردند و بدين ترتيب آن حضرت نقشی مستقيم و مؤثر در بيداری مردم داشتند.
شريف سی‌چاران، مشاور ارشد شيخ‌الاسلام تايلند و استاد مدارس علميه اهل تسنن در سخنانی اظهار کرد: سيره امام رضا(ع) نشانگر عزت و كرامت فرزند پيامبر(ص) بود و بايد در خصوص شخصيت امام رضا(ع) و فرزندان پيامبر(ص) بيشتر مطالعه کنیم و سيره و منش آنان را برای خود الگو قرار دهيم و برگزاری چنين همايش‌هايی نيز بسيار سازنده خواهد بود و برای اصلاح و پيشرفت علمی و معرفتی جامعه مسلمانان محاسن و منافع فراوانی به دنبال خواهد داشت.
كماليان، سفير جمهوری اسلامی ایران، نيز گفت: امام رضا(ع) يك منبع فيض و خير دائم است و توجه به زندگانی امام رضا(ع) و ساير ائمه نشانگر يك توجه مهم است و آن اينكه، همه اين بزرگوارن در كنار وظائف رسالت و امامت، توجه به تحولات اجتماعی و سياسی را يك فرض و واجب می‌دانستند.
وی افزود: موضوع كنونی در جهان اسلام بيداری اسلامی است، تحولاتی كه در كشورهای تونس، مصر، ليبی، يمن، بحرين و فلسطين ايجاد شده، همه اين تحولات ريشه و ماهيت اسلامی دارد و اين امر در شعارها، خواسته‌ها و ساختارهای حكومتی آنان آشكار است و دشمنان در تلاشند تا مسير اصلی اين حركت‌ها را منحرف کرده و يا به نفع خود مصادره کنند.
وی تصريح كرد: نقش جمهوری اسلامی ايران در تحولات بيداری اسلامی در جهان غير قابل انكار است و به دنبال دفاع از قرآن، سنت نبوی(ص) احياء امت اسلامی و ارزش‌های دينی و تحقق وحدت در جوامع اسلامی است.
در ادامه مراسم محمود واعظی، مشاور رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مطالبی را پیرامون امام رضا(ع) و احياء ميراث اسلامی بیان کرد و به موضوعات شرايط دوران امام رضا(ع)، نقش ائمه و برخورد حاكمان اين دو حكومت با ائمه هدی(ع) و تحليل دوران بنی اميه و بنی عباس پرداخت.
در ادامه ميزگردی با حضور دو تن از انديشمندان و ائمه جامعه شيعيان تايلند، شيخ صالح و شيخ حسين بن سالم و پرسش و پاسخ با حضور واعظی برگزار شد.
برگزاری مسابقه امام رضا(ع) شناسی و طرح سؤالات رضوی و اهداء جوايز به برندگان شامل تابلوهای حرم و بارگاه رضوی، متبركات حرم امام رضا(ع) و عطر رضوی از ديگر برنامه‌های اين همايش بود.
در حاشيه اين همايش، نمايشگاه آثار هنری و عكس رضوی برپا بود كه مورد استقبال شركت‌كنندگان قرار گرفت.
captcha