تركيب عشق و عرفان در شعر حافظ نقطه عطفی در ادبيات است
کد خبر: 2601257
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۱
هفدهمين بزرگداشت يادروز حافظ//4

تركيب عشق و عرفان در شعر حافظ نقطه عطفی در ادبيات است

گروه اجتماعی: مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تصريح اينكه حافظ با تركيب عشق و عرفان و فرهنگ ايرانی ـ اسلامی توانست نقطه عطفی را در ادبيات ايران به‌وجود آورد از برگزاری بيش از 70 برنامه فرهنگی در هفدهمين بزرگداشت اين شاعر گرانقدر در فارس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه فارس، احمد همتی، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس امروز سه‌شنبه، 16 مهرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شيراز با تأكيد بر جايگاه رفيع خواجه شيراز گفت: حافظ شاعری فرای زمان و مكان است كه تا تركيب عشق و عرفان و فرهنگ ايرانی ـ اسلامی توانست نقطه عطفی رادر ادبيات ايران ايجاد كند كه امروز در تمام نقاط دنيا نسبت به او ارزش زيادی قائل هستند.
وی با تصريح اينكه حافظ با تلفيقی كه ميان عشق و عرفان ايجاد می‌كند شيوه‌ای نو را در بافت شعر و بيان شعری ايجاد كرد، افزود: امروز همه انسان‌هايی كه روحيه عاشقانه و عارفانه و قرآن دارند می‌توانند به ديوان حافظ تفألی بزنند و روح خود را به مطالب او پيوند زنند.
همتی با اشاره به پيوند حافظ با قرآن كريم، تصريح كرد:‌ پيوند حافظ با قرآن ارزش او را ميان مسلمانان و ايرانيان دو چندان کرده است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد: امسال يكی تحولاتی كه در برنامه‌های يادروز حافظ محقق شد، اجرای برنامه‌های قرآنی بود كه از ماه رمضان آغاز شد و اخيراً نيز جلسات تفسير قرآن در جوار خواجه شيراز برگزار می‌شود.
وی، حافظ را هنرمندی هدفمند دانست كه فراتر از زمان و مكان خود شعر می‌سرود و گفت: ايرانيان و مخصوصاً فارسيان همواره در هر مقطع از زمان شخصيت‌هايی برای ارائه و ماندگاری در طول تاريخ دارند و استان فارس در زمينه ادبيات و شعر در كشور شاخص است.
همتی در ادامه سخنان خود به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری ويژه بزرگداشت حافظ اشاره كرد و افزود: بيش از 70 برنامه فرهنگی در طول ايام بزرگداشت حافظ در فارس اجرا می‌شود كه از جمله آن می‌توان به برگزاری كنسرت موسيقی، تئاتر «دلدار» و اجرای شب‌های شعر با حضور شاعران و اديبان با محوريت حافظ در 30 شهرستان استان فارس نام برد.
اين مقام فرهنگی بيان كرد: برنامه نقشی از حافظ كه در جوار آرامگاه حافظ برگزار شد يكی از ديگر برنامه‌های درنظر گرفته شده بود و علاوه بر اين امسال زنگ حافظ با هماهنگی آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان در مدارس فارس نواخته می‌شود.
وی در پايان به اجرای هفدهمين همايش بين‌المللی بزرگداشت حافظ در شيراز اشاره كرد و گفت:‌ سخنران محوری اين مراسم علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد است كه اين مراسم نيز در شامگاه پنج‌شنبه، 18 مهرماه در جوار آرامگاه خواجه شيراز برگزار می‌شود.
captcha