نشست «اخلاق و معنویت در سیره نبوی» در مشهد برگزار ‌شد
کد خبر: 2624731
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵
با حضور خانواده جهاد دانشگاهی مشهد؛

نشست «اخلاق و معنویت در سیره نبوی» در مشهد برگزار ‌شد

گروه اجتماعی: همزمان با شام رحلت حضرت رسول(ص) و شهادت امام حسن(ع)، نشست اخلاق و معنویت در سیره نبوی با حضور جهادگران جهاد دانشگاهی مشهد و خانواده‌های آن‌ها شب گذشته، در مشهد برگزار ‌شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همزمان با شام رحلت حضرت رسول(ص) و شهادت امام حسن(ع)، نشست اخلاق و معنویت در سیره نبوی با حضور جهادگران جهاد دانشگاهی مشهد و خانواده‌های آن‌ها شب گذشته، 30 آذرماه در تالار فردوسی مجتمع شریعتی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار ‌شد.

براساس این گزارش، زیارت از راه دور رسول مکرم اسلام(ص) توسط هادی بختیاری قرائت شد و سپس طاهری برای شروع این مراسم به قرائت آیات 40 الی 43 سوره احزاب که به پیامبراکرم(ص) به عنوان فرستاده و آخرین نبی(ص) اشاره دارد، پرداخت.

پخش کلیپ در مورد امام رضا(ع) برنامه بعدی این مراسم بود که در ادامه محمدجواد غفورزاده(شفق) با قرائت ابیاتی در وصف ولی نعمتمان علی‌بن موسی‌الرضا(ع) و شهر مدینه و غربت قبرستان بقیع حال و هوای زیارت و حضور در کنار قبور چهار امام(ع) غریب بقیع را در نظر هر شنونده‌ای مجسم کرد.

حمیدرضا احمدی وفا، قاری بین‌المللی قرآن کریم نیز در این مراسم به مناسبت شام رحلت رسول اکرم(ص) به قرائت سوره احزاب پرداخت که این تلاوت با آیه 21 سوره احزاب که به الگو بودن رسول خدا(ص) برای همگان اشاره دارد، شروع و با آیه 25 این سوره که خداوند از کفر ورزیدن کافران سخن می‌گوید، ادامه پیدا کرد، این تلاوت که با تشویق‌های گرم خانواده جهاد و جهادگران همراه بود با قرائت سوره توحید پایان یافت.

پخش کلیپ برنامه بعدی این مراسم بود که در این کلیپ به گوشه‌هایی از فیلم «محمد رسول الله(ص)» پرداخته شد، در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام مهدی ابراهیمی، مدیر گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی مشهد در موضوع اخلاق و معنویت از منظر سیره پیامبر اکرم(ص) به ایراد سخن پرداخت و گفت: پس از دو ماه عزاداری که پایان آن با رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) ختم می‌شود، بهترین ایام برای ارزیابی اعمال است.

وی با بیان اینکه پیغمبر(ص) اسوه برای یک گروه خاص است نه برای همه، افزود: آن‌هایی که امیدشان به خداوند است و پروردگار را در همه اعمالشان ناظر می‌بینند و قیامت را باور دارند رسول اکرم(ص) برای آنان اسوه و الگوی نیکو و خوبی خواهد بود که با پیروی از سیره و منش آن زندگی کنند.

مدیر گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه از این دو ماه عزاداری برای سیدالشهدا(ع) می‌توان اندوخته‌ای برای آخرت ذخیره کرد، ادامه داد: اگر در ارزیابی اسوه بودن پیامبر(ص) بخواهیم خودمان را بسنجیم باید مقداری به آن درجه ایمانی و اعتقادی خویش برسیم.

حجت‌الاسلام ابراهیمی به داستانی از مثنوی مولوی اشاره و بیان کرد: مولوی قصه شاعری را ذکر می‌کند که در روز عاشورا به شهر حلب وارد شد و با عزاداری و سوگواری مردم روبرو شد، سؤال کرد؟ «این عزاداری برای چیست؟، گفتند: برای سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)، این مرد به زبان شعر پرسید؟ این مرد (امام حسین(ع)) کی شهید شده است، گفتند: 700 سال قبل، آن مرد به طنز و کنایه گفت: او 700 سال قبل شهید شده و شما حالا عزاداری می کنید، لذا مولوی با سرودن این بیت شعر پس عزا بر خود کنید ای خفتگان، زانک بد مرگیست این خواب گران» به غفلت مردم از این ایام اشاره دارد.

وی با بیان اینکه چنین قصه‌ای نیز برای ما اتفاق می‌افتد که پس از دو ماه عزاداری به همان نقطه اول برمی‌گردیم، اظهار کرد: یعنی نه ذخیره آخرتی اندوخته‌ایم و نه نگاهی به اسوه بودن پیامبر(ص) داشته‌ایم لذا شاید ارتحال رسول خدا(ص) در پایان ایام عزاداری برای اباعبداللله(ع) بهترین موقعیت باشد که ما اسوه بودن آن حضرت را ببینیم که چقدر در ما تأثیرگذار بوده و ما آن را الگو قرار داده‌ایم.

captcha