افزودن رشته‌های صحیح‌خوانی و فصیح‌خوانی به مسابقات جلسات قرآنی تهران
کد خبر: 2658874
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
توپچی خبر داد:

افزودن رشته‌های صحیح‌خوانی و فصیح‌خوانی به مسابقات جلسات قرآنی تهران

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس فرهنگ‌سرای قرآن از افزوده شدن رشته‌های صحیح‌خوانی و فصیح‌خوانی به دومین دوره مسابقات جلسات قرآن شهر تهران، خبر داد.

علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به برپایی دومین دوره مسابقات جلسات قرآنی شهر تهران، گفت: رویکرد اصلی در این مسابقات ایجاد انگیزه و شور جدید در جلسات به ویژه جلسات سنتی قرآن کریم است که جزو کارهایی است که در ارتباط با فعالیت‌های قرآنی چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب از کارهایی‌ است که در تأثیرگذاری و تربیت قاریان و حافظان و ورود آنها در سطح جامعه کم نظیر و بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه با همین رویکرد مسابقات جلسات قرآن شهر تهران راه‌اندازی شد، افزود: هدف، صرف برپایی و اجرای این مسابقه نیست، بلکه بیشتر ایجاد توجه نسبت به جلسات قرآن است تا بتوانیم برنامه‌های دیگری را در راستای حمایت از جلسات قرآنی در سطح استان تهران داشته باشیم.

توپچی عنوان کرد: تبلیغات این مسابقات از 15 آذرماه آغاز شد و ثبت نام در این مسابقات تا 15 دی‌ماه ادامه دارد و سپس این مسابقات در دو مرحله مقدماتی و نهایی انجام می‌شود.

وجود 5 پهنه در تهران به دلیل رفع بُعد مسافت

رئیس فرهنگ‌سرای قرآن با اشاره به اینکه در این مسابقات تهران به پنج پهنه تقسیم شده است، اظهار کرد: این تقسیم‌بندی به دلیل بُعد مسافت و برطرف کردن مشکل رفت و آمد متسابقان و شرکت‌کنندگان انجام گرفته است.

وی بیان کرد: تمام فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ در سطح شهر تهران می‌توانند محل مراجعه مخاطبان برای ثبت نام باشند اما فرهنگ‌سراهای شاخص در این پنج پهنه عبارتند از پهنه شمال شامل فرهنگ‌سراهای امام، ابن سینا، آفتاب، رسانه، ملل، ارسباران، پهنه جنوب شامل فرهنگ‌سراهای بهمن، بهاران، مهر، ولاء، رضوان، پهنه شرق شامل فرهنگ‌سراهای اشراق، گلستان، امید، خاوران، اخلاق و هنگام، پهنه غرب در برگیرنده فرهنگ‌سراهای فردوس، کار، خاتم، تهرانسر(ستاد منطقه 21)، تهران، قرآن و پهنه مرکز نیز شامل ساعی، اندیشه، عطار نیشابوری، رازی، شهر، مترو، شفق، فناوری اطلاعات و انقلاب است.

توپچی اظهار کرد: مسابقات در مرحله مقدماتی به صورت متمرکز در یک فرهنگ‌سرا در هر پهنه انجام می‌گیرد و در پهنه شرق به دلیل گستردگی منطقه محل مسابقه در دو فرهنگ‌سرای اشراق و خاوران برگزار می‌شود.

ارسال اقلام تبلیغاتی برای بیش از 130 نفر از اساتید قرآنی شهر تهران

رئیس فرهنگ‌سرای قرآن افزود: البته در کنار این امر، برای بیش از 130 نفر از اساتید قرآنی شهر تهران چه در بخش بانوان و چه در بخش آقایان، اقلام تبلیغاتی را به درب منازل و یا مساجد و پایگاه‌هایی که اعلام کرده بودند، فرستاده شده و فرم‌های ثبت نام به آنها و طبق تقاضاهایشان ارسال و تحویل داده شده است.

وی با تأکید بر اینکه تمام فرهنگ‌سراها در سطح شهر تهران پاسخگوی متقاضیان حضور در این مسابقات هستند، درباره رشته‌های این مسابقات گفت: این مسابقه در سه رشته قرائت تحقیق ویژه ممتازین جلسات قرآن و شاگردانی که تسلط بیشتری در حوزه قرآن دارند و رشته صحیح‌خوانی یا فصیح‌خوانی قرآن کریم که دو سوره انبیا و مؤمنون انتخاب شده است و افراد برای قرائت قرآن باید این دو سوره را سلیس، روان و مسلط و با بکارگیری مقدمات تجوید قرائت کنند.

توپچی عنوان کرد: از نکات جدید و قابل توجه وجود رشته صحیح‌خوانی و فصیح‌خوانی بوده است چرا که در مسابقات قرائت قرآن رسم بر این است که عموماً کمی تخصصی برگزار شود تا افرادی که در این مسابقات شرکت می‌کنند، به کمی صوت و لحن، آهنگ و توان خواندن بدانند.

وی تأکید کرد: اما ما به دلیل اینکه می‌خواهیم عموم علاقه‌مندان در این مسابقات حضور داشته باشند، مسابقات در بخش قرائت شامل دو گروه قرائت تحقیق و صحیح‌خوانی دو سوره مؤمنون و انبیا است.
توپچی با اشاره به رشته سوم این مسابقات اضافه کرد: رشته دیگر حفظ پنج جزء پیوسته قرآن کریم است. همچنین تمامی رشته‌ها در دو بخش بانوان و آقایان و در دو مقطع بالای 16 سال و زیر 16 سال برگزار می‌شود.

بهمن‌ماه؛ برپایی مرحله نهایی مسابقات

رئیس فرهنگ‌سرای قرآن در پاسخ به اینکه مرحله نهایی مسابقات چه زمانی برگزار می‌شود؟ ادامه داد: مرحله نهایی مسابقات اوایل بهمن‌ماه و پس از برگزاری مرحله مقدماتی که تا 20 دی ماه انجام خواهد گرفت، برپا می‌شود.

وی افزود: اسامی منتخبان مرحله مقدماتی برای فرهنگ‌سرای قرآن ارسال می‌شود و پس از اینکه ساماندهی‌شان انجام می‌گیرد، مرحله نهایی را اوایل بهمن‌ماه خواهیم داشت و ان‌شاءالله ششم و هفتم بهمن‌ماه مراسم اختتامیه این مسابقه برگزار می‌شود.

توپچی در پاسخ به اینکه آیا داورها در مرحله مقدماتی از سوی فرهنگ‌سرای قرآن اعزام می‌شوند؟ بیان کرد: در این مرحله از حضور قاریان آشنا در سطح کشور در این پنج پهنه بهره‌مند خواهیم شد و اعزام این داوران و هماهنگی‌هایشان از سوی فرهنگ‌سرای قرآن انجام گرفته است و هر تیم داوری، تحت نظر مسئول یک کمیته فنی است و هر تیم داوری یک کیمته فنی دارد که در آنجا مستقر می‌شوند که داوری‌ها با هماهنگی کامل که از سوی فرهنگ‌سرای قرآن انجام گرفته و تحقق پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: در حوزه این مسابقات قبل از هر چیز از حضور و نظرات اساتید قرآنی کشور و افرادی که بیش از 30 سال سابقه جلسه قرآنی داشتند بهره‌مند شدیم.

حضور 7 استاد قرآنی شهر تهران در شورای سیاست‌گذاری این مسابقات

رئیس فرهنگ‌سرای قرآن درباره شورای سیاست‌گذاری کمیته‌های برگزارکننده این مسابقات، تصریح کرد: اولین کاری که انجام شد شورای سیاست‌گذاری این مسابقات بوده است که متشکل از حدود هفت نفر از اساتید قرآنی شهر تهران که از صاحبان جلسات قرآنی هستند و نمایندگان سیمای قرآن و رادیو قرآن است.

وی ادامه داد: کلیات مباحث با این شورای سیاست‌گذاری که متشکل از علی‌اکبر حنیفی، سیدمحسن موسوی‌بلده، مهدی قره‌شیخلو، احمد ابوالقاسمی، محمدرضا پورزرگری، فیض اربابی، مدیر مؤسسات قرآنی استان تهران، نمایندگان سیما و رادیو قرآنی، حسین اخوان‌اقدم و سعید زکی‌لو بود، بسته شد و کمیته‌های متعددی را درباره این مطلب راه‌اندازی کردیم چون کمیته فنی، روابط‌عمومی، اجرایی، مالی و پشتیبانی و برنامه‌ها با هماهنگی این کمیته‌ها در حال اجرا است.

توپچی بیان کرد: چند روز بیشتر به پایان مهلت ثبت نام باقی نمانده است و ثبت نام و استقبال خوبی به عمل آمده است و 22 کارشناس قرآن در سطح مناطق تهران است که این‌ها متولی ثبت نام‌ها و ساماندهی ثبت نام‌ها در مناطق و پهنه‌ها هستند.

پیش‌بینی حضور 4 تا 5 هزار نفر در مسابقات

رئیس فرهنگ‌سرای قرآن پیش‌بینی کرد که بیش از چهار تا پنج هزار نفر در این مسابقات شرکت خواهند کرد، عنوان کرد: طی جلسه‌ای که با حضور این افراد از 22 منطقه داشتیم، همه اینها آمارها را به طور کلی اعلام کردند اما معتقد بودند که هنوز اسامی بطور کامل از سوی جلسات برای ما نیامده است.

وی در پاسخ به این سؤال که برگزاری این مسابقات چقدر در رونق فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه مؤثر است؟ عنوان کرد: مسابقات چون عموما جنبه ترغیبی، تحلیلی و تشویقی برای شرکت کنندگان و جوانان و نوجوانان دارد و برپایی این مسابقات ایجاد عرصه‌ای برای رقابت می‌کند که خیرات و برکات زیادی دارد و برگزاری مسابقات در ایجاد شور و نشاط میان دانش‌آموزان و افرادی که در جلسه قرآنی هستند، نقش آفرین و تأثیرگذار است.

توپچی بیان کرد: کلیت مسابقات بسیار ارزشمند است ما نباید نسبت به آن غفلت داشته باشیم به ویژه در عرصه مباحث قرآنی اما این عرصه ملاحظات و آسیب‌هایی دارد و باید جلوگری کنیم از این آسیب‌ها و تأثیرات احیانا منفی که در روحیه برخی ممکن است داشته باشد چنانکه برخی رتبه می‌آورند و برخی دیگر نیز مقام اما در کل مثل تمامی عرصه‌های دیگر ما باید عرصه‌هایی را برای رقابت افراد ایجاد کنیم.

وی تأکید کرد: ما باید زمینه‌هایی را ایجاد کنیم تا مسابقات صرفا ویژه قرائت تحقیق و ممتازین نباشد و افراد دیگری هم بتوانیم جذب کنیم چنانکه ما در این دوره از مسابقات بخش فصیح‌خوانی هم ایجاد کردیم و در نظر داریم تا کم کم در آینده روندی در مسابقات داشته باشیم تا بتوانیم از دادن عنوان‌های اول، دوم و سوم پرهیز کنیم و بیشتر افراد را بر حسب حد نصاب نمره‌ای تفکیک کنیم و مثلا افرادی که بالای 80 نمره را آورده‌اند، به عنوان دارندگان رتبه اول معرفی شوند هرچند که ممکن است چند نفر در این رتبه باشند.

رئیس فرهنگ‌سرای قرآن ادامه داد: در نظر داریم تا فضای جذبی در مسابقات را بیشتر کنیم تا مسابقات سهل‌تر برگزار شود و خیلی هم فنی و تخصصی نباشد.

وی در پایان یاد آور شد: ارگان و نهاد همکاری در این مسابقات سازمان فرهنکی ـ هنری شهرداری تهران است و علاوه بر آن از  اساتیدی که در جلسات قرآن هستند، بهره‌ برده‌ایم و بهترین پشتیبان ما در این مسابقات بوده‌اند.

captcha