افزایش سرمایه بانک‌ها به ابزاری برای افزایش بنگاه‌داری تبدیل نشود
کد خبر: 2729218
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
عضو کمیسیون تلفیق:

افزایش سرمایه بانک‌ها به ابزاری برای افزایش بنگاه‌داری تبدیل نشود

گروه اقتصاد: به گفته عضو کمیسیون تلفیق، افزایش سرمایه بانک‌ها از جانب مجلس اقدام مناسبی است، اما اگر با این اقدام بنگاه‌داری بانک‌ها افزایش پیدا کند، کار اثرگذاری صورت نگرفته است.

سیدسعید زمانیان‌دهکردی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بحث درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر افزایش سرمایه بانک‌ها پرداخت و اظهار کرد: به نظرم این اقدام، اقدام مناسبی است، به شرط اینکه سازوکار بانک‌ها توجه به زیرساخت‌های اقتصادی و رونق اقتصادی در زمینه‌های مختلف از جمله در بخش ساختمان، صنعت و کشاورزی باشد.

دلیل حمایت مجلس از افزایش سرمایه بانک‌ها

وی ادامه داد: اگر قرار باشد با این اقدام، بنگاه‌داری بانک‌ها ادامه پیدا کرده و بیشتر هم بشود، کار اثرگذاری صورت نگرفته است و بازتاب خوبی هم ندارد؛ چراکه دلیل حمایت مجلس از افزایش سرمایه بانک‌ها این است که با این افزایش سرمایه بتوانند برای بخش‌های کشاورزی و صنعت  کارگشا باشند و بانک‌ها اقدامات ویژه‌ای را در این زمینه انجام دهند.

زمانیان تأکید کرد: مدت‌هاست که دولت اعلام کرده است با پرداخت وام مسکن موافقت کرده است، اما هیچکدام از بانک‌ها حاضر به پرداخت این وام نیستند و این امر مشکل ایجاد کرده است. ضمن اینکه مطالبات بانک‌ها باید مدیریت شده و مشخص باشد که با افزایش سرمایه آنها، این سرمایه‌ها در چه مکان‌هایی هزینه خواهد شد و چه چارچوب قانونی در این زمینه دنبال می‌شود؟

فواید افزایش سرمایه برای بانک‌ها

نماینده شهرکرد در خانه ملت در پاسخ به پرسشی درباره مزایای افزایش سرمایه برای بانک‌‌ها اظهار کرد: افزایش سرمایه یا در بانک مرکزی یا براساس اعتبارات موجود است که با چنین اقدامی توانایی پرداخت تسهیلات از جانب بانک‌ها افزایش پیدا کرده و بانک‌ها می‌توانند برای تحقق پروژه‌هایی در بخش‌های مختلف همکاری کرده و تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان و بخش خصوصی قرار دهند.

زمانیان در پاسخ به این پرسش که با وجود افزایش سرمایه چگونه می‌توان مانع حرکت بانک‌ها به سمت بنگاه‌داری شد؟ عنوان کرد:‌ بانک‌ مرکزی باید به شکل ویژه به بانک‌ها ابلاغ کند که سه کار مهم در ارتباط با  حمایت از کشاورزی، صنعت و  معدن و موارد مربوط به ساختمان انجام دهند که اگر این موارد به شکل ویژه رعایت شود به نظرم شاهد تغییری ویژه در نظام بانکداری و خروج از بنگاه‌داری خواهیم بود.

مطالب مرتبط
captcha