«فروغی» و «پرهیزکار»های جدید کجا هستند؟/ پخش ۵۲ مستند از چهره‌های قرآنی
کد خبر: 2904420
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
محمدی‌نیا در نشست صمیمی با متسابقان؛

«فروغی» و «پرهیزکار»های جدید کجا هستند؟/ پخش ۵۲ مستند از چهره‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر شبکه قرآن در نشست صمیمی با متسابقان حاضر در مسابقات سراسری قرآن با طرح این سؤال که فروغی‌ها و پرهیزکارهای جدید کجا هستند؟ گفت: در سال آینده ۵۲ مستند در مورد چهره‌های قرآنی پخش خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به تبریز، نشست صمیمی مدیر شبکه قرآن سیما با متسابقان، کارشناسان و صاحب‌نظران حاضر در سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم صبح امروز هشتم اسفندماه در یکی از سالن‌های مجموعه مصلای اعظم امام خمینی(ره) برگزار شد.
در این نشست صمیمی که حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز حضور داشت، برخی از مدیران شبکه قرآن و معارف سیما حضور داشتند.
بر اساس این گزارش در ابتدای این نشست محمدی‌نیا، رئیس شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه این شبکه تلاوت‌های مجلسی محدودی دارد، گفت: عمده تلاوت‌هایی که موجود است مربوط به چند سال پیش است و برخی از قاریان نیز از این وضوع گله‌مند هستند که تلاوت‌ها قدیمی است.


وی با اشاره به اینکه ایده‌های خوبی را برای تلاوت‌های جدید در نظر داریم، افزود: جلسات تلاوت ترتیل قرآن کریم که در ماه مبارک رمضان پخش می‌شود با بهره‌برداری خوب رسانه‌ها از این موضوع توانسته است نهادینه شود، باید تلاش شود تا در زمینه قرائت تحقیق نیز چنین چیزی صورت بگیرد و این شیوه باب شود تا از این طریق جلسات قرآن را در جامعه پیاده کنیم.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه باید از تلاوت‌های خوب بهره‌مند شویم به اجرای دو تلاوت مطلوب در مراسم افتتاحیه و پخش آنها از شبکه قرآن و معارف سیما، تصریح کرد: شبکه قرآن یک شبکه 24 ساعته است و تهیه دو تلاوت مجلسی از همایشی به این عظمت بسیار کم است.
محمدی‌نیا عنون کرد: در تلاش هستیم تا 50 درصد از برنامه‌های شبکه قرآن را به تلاوت اختصاص دهیم که همانطور که گفته شد تلاوت‌های خوب محدودی در دسترس است. در شبکه قرآن باید به جذابیت بصری تلاوت‌ها نیز توجه داشته باشیم تا ببینده بتواند تا انتها آن را همراهی کند. در صورتی که در رادیو قرآن این محدودیت کمتر است و 21 هزار تلاوت شاخصی که به صورت صوتی دارد بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.


وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به توجه به قرآن در برنامه‌های قرآنی این شبکه با استفاده از نگرش اهل بیت(ع) از قرآن اشاره کرد و گفت: بنابر این است که در این شبکه همه چیز بر محور قرآن کریم باشد و لذا ما برای این کار نیاز به کمک داریم، نیروهای قرآنی جامعه رکن این شبکه هستند و ما نمی‌توانیم بدون برگزاری چنین همایش‌ها و نشست‌هایی به حیات خود به خوبی ادامه دهیم.
مدیر شبکه قرآن تصریح کرد: در این زمینه جلسات مهم و خوبی را با نهادهایی همچون سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... که فعالیت‌های قرآنی را در محوریت برنامه‌های خود دارند برگزار کرده‌ایم که بسیار مطلوب  بوده که با خروجی‌های خوبی همراه بوده است.
محمدی‌نیا با تأکید بر اینکه از روز اول که خدمت در این عرصه را عهده دار شده است دست یاری به سوی همه فعالان این عرصه دراز کرده است، افزود: تهیه مقدمات برای اجرای مطلوب فعالیت‌های قرآنی با نهادهایی است که در این عرصه فعالیت دارند و ما نیز به عنوان بهره‌بردار همکاری خوبی داشته باشیم.
وی در پایان بخش نخست صحبت‌های خود در این نشست صمیمی به طرح قرآنی 1449 اشاره و اظهار کرد: در این طرح برای هر فصل از سال یک نهاد و دستگاه قرآنی پیشگام اجرای آن شود و در نهایت براساس نقشه راهی که وجود دارد آن اهداف نهایی را برآورده سازند تا در یک پروسه چند ساله به برخی افق‌های مد نظر مقام معظم رهبری دست یابیم.
در بخش دیگری از نشست، سؤالات برخی از حاضران از رئیس شبکه قرآن و معارف سیما مطرح شد، که عمده‌ترین آنها افزایش برنامه‌های تفسیری قرآن برای عامه مردم با استفاده از اساتید جدید، محدود بودن حضور قاریان در این شبکه و توجه نکردن به شهرستان‌های محروم و دور کشور و تمرکز این شبکه به فعالیت‌های قرآنی استان تهران، بود.
محمدی‌نیا در ادامه در پاسخ به برخی سؤالات مطرح شده با بیان اینکه آیت الله العظمی آملی توزیع علم را از طریق رسانه‌ها امکان‌پذیر می‌دانند، گفت: کار ما استفاده از ساختارهای هنرمندانه است تا مردم نیز در جریان آن چیزی که اتفاق می‌افتد قرار بگیرند. بحث دیگر در این زمینه این است که سازمان صدا وسیما در همه شبکه‌ها گروهی به نام گروه معارف دارد که ریاست آن برعهده رئیس شبکه قرآن است.


وی افزود: رئیس سازمان صدا و سیما بر این باور است که تمام برنامه‌ها از ساده‌ترین ساختار تا پیچیده‌ترین آنها باید حامل پیام دینی و قرآنی و اعتقادی باشند. در شورای معارف سیما تلاش داریم تا فعالیت‌های منسجم و مشترکی صورت بگیرد که نمونه آخرین فعالیت این شورا بحث برنامه‌ها در مورد هتک حرمت پیامبر اکرم(ص) بود. از هم اکنون نیز در مورد برنامه‌های مناسبتی مهم در طول سال برنامه‌هایی را تدارک دیده‌ایم.
مدیر شبکه قرآن در ادامه در پاسخ به سؤالی که در مورد تفسیر قرآن کریم پرسیده شده بود، اظهار کرد: بحث تفسیر قرآن کریم برای ما یک موضوع جدی است. در حال حاضر تنها در حوزه علمیه قم بیش از 300 جلسه تفسیر قرآن کریم برگزار می‌شود. در این زمینه به دنبال پیدا کردن چهره‌ای جدید در تفسیر قرآن کریم هستیم. ما در این شبکه به جلسات تفسیر مقدماتی، میانی و ... داریم و به دنبال استفاده از جلسات تفسیر در شبکه در سطوح مختلف هستیم.
محمدی‌نیا در پاسخ به سؤال دیگری در مورد توجه کمتر به عترت در کنار قرآن در این شبکه، گفت: قرآن فصل مشترک همه مسلمانان است و ما تلاش داریم تا همه مخاطبان قرآن در کشور و حتی سراسر دنیا را جذب کنیم، بر همین اساس ما شبکه قرآن هستیم اما قرآنی که براساس نگاه اهل بیت(ع) است.
وی همچنین در مورد پخش گزینشی قرائت‌های رقابت‌ها در این شبکه تلویزیونی گفت: در شبکه قرآن شورای نظارت بر پخش تلاوت‌ها فعالیت دارد و برای پخش هر تلاوتی برخی استانداردها را تعریف کرده است که بر اساس آن یک تلاوت می تواند به روی آنتن برود. علاوه بر این در برخی موارد هم بوده است که یک محفلی را ضبط کرده‌ایم اما در پایان خود قاری اجازه پخش آن را نداده است.
رئیس شبکه قرآن و معارف سیما با تأکید مجدد بر اینکه میزان تولید تلاوت‌های مجلسی تولیدی به هیچ وجه پاسخگوی نیاز این شبکه نیست به طرح این سؤال که تلاوت‌های جدید قاریان ما کجا هست پرداخت و بیان کرد: در وظیفه و توان ما نیست که محفل انس ترتیب دهیم، جمعیت بیاوریم و آن را ضبط کنیم، این وظیفه نهادهای دیگر است و ما تنها می‌توانیم بهره‌برداری کنیم.
محمدی‌نیا یادآور شد: برخی مشکلات دیگر محافل این است که با یک یا نهایتاً دو دوربین ضبط می شوند که این امر مانع از جذابیت بصری می‌شود و مخاطب پسند نیست. در پاسخ برخی دوستان که در مورد استفاده از قاریان نوجوان سؤال کردند هم باید بگویم که تلاش خواهیم کرد تا از تلاوت‌های قاریان نوجوان نیز استفاده بیشتری داشته باشیم.


وی در ادامه با اشاره به اینکه در عرصه فعالیت‌های قرآنی نیاز به قهرمانان قرآنی همچون فروغی‌ها، طباطبایی‌ها و پرهیزکارها داریم، گفت: برای سال آینده 52 مستند از زندگی چهره‌های قرآنی را تهیه خواهیم کرد و هفته‌ای دو مستند پخش خواهد شد که این مستندها به موضوعات مختلف خواهد پرداخت تا با این کار فعالان و چهرهای قرآنی کشور بیشتر به مردم معرفی شوند. 
مدیر شبکه قرآن افزود: برای سال جدید برنامه قرآنی «چشمه‌های جاری» را در نظر گرفته‌ایم که در ایام عید پخش خواهد شد و موضوع آن حفظ سوره مبارکه «ملک» خواهد بود که در نهایت جوایزی هم به برگزیدگان اهدا خواهد شد.
محمدی نیا در پایان در مورد طرح قرآنی 1449 نیز اظهار کرد: پیشنهاد شده است برای تابستان سال آینده دو سوره که معروف به قلب قرآن و عروس قرآن هستند محور قرار دهیم. با توجه به اینکه یک ماه از ایام تابستان ایام روزه و ماه مبارک رمضان است نکات موضوعی را در دل این طرح قرار داده‌ایم.
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه در محل اسکان متسابقان سالن اجتماعاتی برای برگزاری چنین نشست‌هایی وجود ندارد، گفت: البته خود متسابقان نیز از برنامه های جنبی مسابقات استقبال چندانی ندارند و تنها فکرشان حضور در مسابقات است.
وی افزود: امسال در استان آذربایجان شرقی هفت نفر از اساتید کشورمان حضور دارند تا کارگاه های آموزشی را برگزار کنند اما آن روند مطلوبی که مد نظر بود در نهایت طی نشد و از ظرفیت‌ها به حد کمال استفاده نشده است. در نظر داریم تا از سال آینده میزبان چند دوره آینده مسابقات را مشخص کنیم تا آمادگی لازم توسط میزبانان جهت برگزاری مطلوب مسابقات فراهم شود.

گزارش تصویری نشست مدیر شبکه قرآن با خبرنگاران و متسابقان

مطالب مرتبط
captcha