راهیان نور، بهترین روش آشناسازی جوانان با فرهنگ شهادت است
کد خبر: 2938209
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۲
امام جمعه ابهر:

راهیان نور، بهترین روش آشناسازی جوانان با فرهنگ شهادت است

گروه اجتماعی: همه باید دست به دست هم دهند و جوانان را با فرهنگ جبهه، جنگ و شهادت آشنا کنند و بهترین راه نیز اعزام به اردوهای راهیان نور است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی، امام جمعه ابهر روز گذشته، 15 اسفند‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ابهر، با اشاره به شرح بخشی از خطبه 110 نهج‌البلاغه که در آن آمده است «وَاقْتَدُوا بِهَدْىِ نَبِیِّکُمْ فَاِنَّهُ اَفْضَلُ الْهَدْىِ وَ اِسْتَنُّوا بِسُنَّتِهِ فَإِنَّهَا أَهْدَى اَلسُّنَنِ»، گفت: یکی از سنت‌های بسیار مهم ارتباط و معاشرت با مردم و کارگشایی از آن‌ها است.

وی با اشاره به فرارسیدن سال‌روز تأسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) و هفته احسان و نیکوکاری، افزود: دوری از فرهنگ اهل بیت(ع) مشکلات فراوانی برای مسلمانان ایجاد می‌کند که مصداق این دوری بی‌تفاوتی در برابر نیازها، گرفتاری‌ها و رنج‌های برادران دینی است که خودخواهی را افزون و مشکلات زندگی اجتماعی را چند برابر می‌کند.

امام جمعه ابهر تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمود «به خدا و پیامبر(ص) و جانشین او ایمان نیاورده کسی که وقتی برادر مؤمنش نیازش را پیش او مطرح می‌کند با خوشرویی برخورد نکند، پس در صورتی‌که قدرت داشت نیاز او را برطرف می‌کند و اگر خودش نتوانست با کمک دیگری اقدام می‌کند تا برطرف کند. اگر مؤمنی چنین عملی نکند بنابراین ولایتی بین ما و اهل بیت و او نخواهد بود» و این نشان اهمیت دستگیری از نیازمندان در دین اسلام است.

لزوم برنامه‌ریزی ریشه‌ای برای ریشه‌کن کردن فقر

رحیمی در ادامه به مقابله با فقر و لزوم برنامه‌ریزی ریشه‌ای برای ریشه‌کن کردن فقر اشاره کرد و یادآور شد: خداوند متعال فرصت‌هایی را برای بشریت قرار داده که همچون نسیم رحمت بر فضای عمومی جامعه می‌وزد و روحیات انسانی و ایمانی را در سطح گسترده به نمایش می‌گذارد و امروزه جشن نیکوکاری یکی از این فرصت‌هاست.

وی اظهار کرد: افق نگاه قرآن کریم، تنها تأمین زندگی امروز یتیم نیست، بلکه بر این اساس، باید کاری انجام داد تا آینده یتیم نیز در معاضدت تأمین شود و در همین راستا نیز احسان به یتیمان و مردم یکی از درس‌های مشترک همه ادیان آسمانی است.

این کارشناس مسائل مذهبی به روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی اشاره و اظهار کرد: امروزه با صنعتی شدن جوامع بشری درختان نقش مهم‌تری در زندگی بشر ایفا می‌کنند، چراکه به دلیل فعالیت کارخانجات صنعتی و نیز ازدیاد وسایل نقلیه عمومی و فعالیت روزانه آنها در سطح شهرهای بزرگ، آلاینده‌ها و گازهای مهلک و خطرناکی نظیر دی اکسید کربن در هوای شهرها فزونی یافته و سلامت افراد را تهدید می‌کند و اگر مسئولین امر دغدغه جدی داشته باشند و مشکل به زیباترین وجه قابل حل است و در چنین مواقعی با معضل ریزگرد و امثال آن رو به رو نمی‌شویم.

یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که انقلاب را تهدید می‌کند، آسیب‌های فرهنگی است

امام جمعه ابهر با اشاره به فرارسیدن روز ملی راهیان نور، عنوان کرد: چنانچه مقام معظم رهبری نیز بارها فرموده‌اند «دفاع مقدس از بزرگترین افتخارات ملت است» و همه باید دست به دست هم دهند و جوانان را با فرهنگ جبهه، جنگ و شهادت آشنا کنند و بهترین راه نیز اعزام به اردوهای راهیان نور است.

رحیمی ادامه داد: ما باید جامعه و به‌ویژه نسل  سوم را با دستاوردهای سیاسی، فرهنگی، علمی، بین‌المللی و اقتصادی دفاع مقدس آشنا کنیم و در کنار آن از آسیب‌هایی که انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند نیز غافل نشویم.

وی در پایان با تأکید بر این‌که یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که انقلاب را تهدید می‌کند، آسیب‌های فرهنگی است، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های فرهنگی نیز مسئله انفعال در برابر دشمن است، چراکه انقلابی که دارای اصول و ارزش‌های مشخص و بر پایه مکتب اسلام ناب محمدی(ص) پی‌ریزی گردیده است، نباید برای تنظیم امور خود و برنامه‌ریزی‌های گوناگون و اداره جامعه، به سوی تفکرات دیگر و دیدگاه های رایج غربی نظر کند.

captcha