درختکاری در شرع مقدس اسلام، صدقه جاریه است
کد خبر: 2939394
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
امام جمعه زابل:

درختکاری در شرع مقدس اسلام، صدقه جاریه است

گروه اجتماعی: درختکاری یک سنت دینی است و در شرع مقدس اسلام برای آنکه اهمیت درختکاری برای مسلمانان ملموس‌تر بیان شود، کاشت درخت قابل محصول را نوعی صدقه معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن( ایکنا) از سیستان و بلوچستان، حجت‌الاسلام علی‌اکبر کیخا، امام جمعه شهرستان زابل روز جمعه، 15 اسفند‌ماه در مراسم محوری روز درختکاری بیان در این شهرستان کرد: درخت جلوه‌ای از خلقت پروردگار و یکی از زیباترین نعمت‌های الهی است که به‌دلیل نقش اساسی آن در حیات موجودات، در روایات اسلامی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

امام جمعه زابل اظهار کرد: درختکاری یک سنت دینی است و در شرع مقدس اسلام برای آنکه اهمیت درختکاری برای مسلمانان ملموس‌تر بیان شود، کاشت درخت قابل محصول را نوعی صدقه معرفی می‌کند.

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید « مَا مِنْ مُسْلِمٍ یَغْرِسُ غَرْساً أَوْ یَزْرَعُ زَرْعاً فَیَأْکُلُ مِنْهُ إِنْسَانٌ أَوْ طَیْرٌ أَوْ بَهِیمَةٌ إِلَّا کَانَتْ لَهُ بِهِ صَدَقَةً»، هیچ مسلمانى نیست که درختى را در زمین بنشاند یا زراعتى را کشت کند، و انسان یا پرنده یا چرنده‌اى از آن بخورد، مگر این‌که براى او صدقه‌اى محسوب شود.

کیخا بیان کرد: امام صادق(ع) نیز در خصوص اهمیت درختکاری فرموده‌اند « و خلق له الشجر فکلف غرسها و سقیها و القیام علیها»؛ خداوند درخت را برای انسان آفرید، از این رو انسان نیز باید درخت کاشته، آن را آبیاری کند و در حفظ آن بکوشد.

وی گفت: جشن درختکاری به معنای احیا و حفظ یک موجود زنده است یعنی ایجاد یک موجود زنده و نگهداری آن، اما برای این‌که بتوانیم یک حرکت مطلوب داشته باشیم، باید نهضتی فراگیر داشته باشیم.

امام جمعه زابل تصریح کرد: زحمات و تلاش‌های عزیزان در جهاد کشاورزی و منابع طبیعی جای بس تقدیر و تشکر دارد، اما این تلاش‌ها زمانی نتیجه می‌دهد که حرکت و همراهی مردم را نیز داشته باشیم.

captcha