روش‌های قرآنی، بهترین راهکار دعوت به نماز هستند
کد خبر: 2945691
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰

روش‌های قرآنی، بهترین راهکار دعوت به نماز هستند

گروه اندیشه: امام جمعه صائین‌قلعه بهره‌گیری از شیوه‌های قرآن را برترین راهکار برای دعوت افراد به اقامه نماز دانست و یادآور شد: اگر نماز نخواندن انسان در میان جمع مطرح شود حساسیت منفی در فرد ایجاد خواهد شد.

حجت‌الاسلام سید‌سجاد موسوی‌نیا، امام جمعه صائین‌قلعه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، با اشاره به این‌که رابطه نماز با سایر اعمال مانند رابطه سر با سایر اعضای بدن است که تمام حرکات انسان بستگی به آن دارد، عنوان کرد: در روایات دینی از نماز به عنوان ستون دین، معراج مؤمن، نور چشم پیامبر(ص) و اولین و آخرین سفارش انبیاء یاد شده است.
وی ابراز کرد: امام صادق(ع) در آخرین لحظات عمر مبارک خود خطاب به یارانش فرمود: «آگاه باشید که شفاعت ما در روز قیامت به کسی که در امر اقامه نماز کوتاهی کند،  نخواهد رسید».
امام جمعه صائین‌قلعه با بیان این‌که نماز دارای آثار فراوانی در زندگی انسان‌هاست، اظهار کرد: نماز موجب افزایش برکت روزی انسان، نورانی شدن سیمای صالحان و مستجاب شدن دعا می‌شود و قبولی همه اعمال انسان نیز در گرو قبولی نماز او است.
حجت‌الاسلام موسوی‌نیا با بیان این‌که اقامه نماز از سوی پدر و مادر تأثیر زیادی در سوق دادن فرزندان به سمت اقامه نماز دارد، تصریح کرد: اگر یکی از والدین اهل نماز و عبادت نباشد، فرزندان دچار مشکل می‌شوند و این امر باعث دوگانگی رفتاری و تربیتی فرزندان خواهد شد پس می‌توان گفت که برای گرایش فرزندان به سمت اقامه نماز باید حساسیت دو جانبه از سوی پدر و مادر وجود داشته باشد.
وی اظهار کرد: اگر یکی از زوجین تنها گاهی نماز می‌خواند، طرف مقابل باید سعی کند تا نمازهای اول وقت او را تشویق و برجسته کند؛ هر چند تأثیرگزاری این امر زمانی است که خود شخص نیز عبادات خود را به موقع انجام داده و به احکام الهی عمل کند.
این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه تحت هیچ شرایطی به ویژه در میان جمع نباید همسر کاهل‌نماز را سرزنش کرد، تصریح کرد: نماز ارتباط شخصی انسان با خدای خویش است و اگر نماز نخواندن انسان در میان جمع مطرح شود حساسیت منفی در فرد ایجاد خواهد شد.
امام جمعه صائین‌قلعه با تأکید بر این‌که گفت‌و‌گو در زمینه آثار نماز یکی از بهترین راهکارها برای ترغیب همسران کاهل‌نماز به اقامه این فریضه الهی است، خاطرنشان کرد: می‌توان در مناسبت‌های مختلف برای همسران خود کتاب‌هایی با مضمون نماز انتخاب کرد و به وی هدیه داد.
حجت‌الاسلام موسوی‌نیا در پایان، بهره‌گیری از شیوه‌های قرآن را برترین راهکار برای دعوت افراد به اقامه نماز دانست و یادآور شد: از آنجایی که تغییر ناگهانی رفتار افراد دشوار است برای دعوت افراد به نماز باید آستانه تحمل بالایی داشته و شیوه تدریجی را در این موضوع به کار گرفت.

captcha