افزایش پایه مالیاتی راهکاری برای تحقق عدالت اجتماعی است
کد خبر: 2946967
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

افزایش پایه مالیاتی راهکاری برای تحقق عدالت اجتماعی است

گروه اقتصاد: به گفته شیری، در صورتی‌که راه‌های گریز از مالیات شناسایی شده و پایه مالیاتی افزایش یابد، شاهد تحقق عدالت اجتماعی خواهیم بود.

غلامحسین شیری‌علی‌آباد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر فریضه دانستن مالیات اظهار کرد: یکی از اقداماتی که اخیرا انجام شده و قرار است نهایی شود اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بود که سال گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسات متعدد به تصویب رسید و قرار است با رفع ایراداتی که شورای محترم نگهبان بر آن وارد دانسته است نهایی و ابلاغ شود.

کمبودهای قانونی در زمینه مالیات‌ها برطرف شود

وی افزود: مطالبی که مقام معظم رهبری در بیاناتشان فرمودند باید برای همه فصل‌الخطاب باشد و مسئولان در جهت اخذ مالیات با جدیت تمام و با رعایت جوانب شرعی بتوانند در این زمینه اقدام کنند تا بتوانیم از طریق گسترش مالیات، کشور را رفته رفته از منابع نفتی و وابستگی بودجه به نفت در سال‌های آتی رها کنیم.

شیری ادامه داد: طرف دیگر موضوع، مردم و مؤدیان مالیاتی هستند که با این فرمایش مقام معظم رهبری باید داوطلبانه مالیات را پرداخت کرده تا جوانب شرعی رعایت شده و مردم مرتکب گناه  نشوند. همچنین از این به بعد، مسئولان هم باید جدیت لازم راداشته باشند و اگر کمبود قانون وجود دارد باید رفع شده و سازمان مالیاتی هم باید در عرصه اجرای قوانین به خوبی عمل کند.

راه‌های گریز از مالیات شناسایی شوند

نماینده هشترود و چارویماق در خانه ملت افزود: یکی از مواردی که بنده بر آن تأکید دارم گسترش پایه‌ مالیاتی است؛ به این معنی که کسانی‌که در این کشور سودهای کلانی را به جیب زده و رد پایی از خود به جا نمی‌گذارند باید شناسایی شده و مالیات متناسب با درآمدشان از آنان اخذ شود تا اصول عدل و انصاف هم مراعات شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تأکید کرد: نباید شرایط بدین‌گونه باشد که فقط از کارمندان و بازاریان متدین مالیات گرفته شود بلکه باید شرایط به گونه‌ای باشد که راه‌های گریز از مالیات شناسایی شده و در اینصورت و با افزایش پایه مالیاتی شاهد تحقق عدالت اجتماعی هم خواهیم بود.

captcha