ثبت قرآن دوره سلجوقی در فهرست آثار ملی کشور
کد خبر: 3149405
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳

ثبت قرآن دوره سلجوقی در فهرست آثار ملی کشور

گروه هنر: معاون اداره‌کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از ثبت قرآن دوره سلجوقی به شماره یک در فهرست میراث منقول کشور خبر داد.

محمد رکنی، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، از ثبت قرآن دوره سلجوقی به شماره یک در فهرست میراث منقول کشور خبر داد و گفت: این قرآن مشتمل بر 30 جزء است که به دستور ابوجعفر محمد بن‌عبدوسی بین سال‌های 464 تا 466 قمری مقارن با اواخر حکمرانی آلب ارسلان و اوایل حکومت سلطان ملکشاه سلجوقی در بغداد کتابت شد.

وی با بیان اینکه رقم کتابت و تاریخ کتابت در میان حزب‌های پنجاه‌گانه آن دیده می‌شود، «عثمان بن‌حسین وراق غزنوی» را کاتب این قرآن تاریخی عنوان کرد.

استفاده از انواع خط کوفی؛ ویژگی منحصر به‌فرد این قرآن

وی با بیان اینکه تعداد اوراق این قرآن ارزشمند دو هزار و 331 برگ، طول آن 26 و عرض آن 5/20 سانتی‌متر است اظهار کرد: در تمامی صفحات این قرآن از هنر خوشنویسی صدر اسلام از جمله انواع خط کوفی، رقاع و رقاع آمیخته به ثلث دیده می‌شود که این ویژگی به زیبایی این مصحف افزوده است.

قائم‌مقام مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اینکه هر یک از 30 جزء دارای دو صفحه تذهیب مقابل یکدیگر است، عنوان کرد: طرح و نقش هر جزء با دیگری متفاوت است و تزئینات آن نیز شامل تذهیب، کمندکشی و ترصیع می‌شود.

وی ادامه داد: اعراب‌گذاری، تنوین و کلمات وقف به رنگ قرمز، علامت تشدید، مد و همزه به رنگ قهوه‌ای، علامت سکون، دایره کوچک لاجوردی و فواصل آیات دوایر زرین و بعضاً بیان عدد آیه به خط کوفی تزئینی است.

رکنی واقف این اثر خطی را علی بن‌ابوالفضل بن‌علی حاجی بقرایی دانست و بیان کرد: هم‌اکنون نیز این اثر در موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: این اثر منقول فرهنگی، تاریخی با پیشنهاد اداره‌کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، مشارکت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و تصویب شورای سیاست‌گذاری ثبت و در ردیف آثار ملی قرار گرفت.

captcha