نخستین یادواره شهدای قرآنی مشهد برگزار شد
کد خبر: 3304643
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۷

نخستین یادواره شهدای قرآنی مشهد برگزار شد

گروه اجتماعی: نخستین یادوارۀ شهدای قرآنی مشهد شب گذشته در دانشکده تربیت مدرس مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نخستین یادوارۀ شهدای قرآنی مشهد، شب گذشته، 27 اردیبهشت‌ماه در دانشکدۀ تربیت مدرس قرآن مشهد برگزار شد.

حسن باخرد، راوی دوران دفاع مقدس در این مراسم با بیان اینکه در همۀ کشورها چه موحد و چه غیرموحد قهرمان ملی کسی است که جانش را فدای مملکت خود کرده است، افزود: قهرمان ملی ما امثال شهید رجب غلامی هستند که برای انجام عملیات روی سیم خاردار خوابید تا 300 نفر از روی او عبور کنند.

این راوی دفاع مقدس با بیان اینکه شهدا نیز مانند شما جوانان برای خود آرزوها داشته‌اند، گفت: شهدا مانند شما جوانان دوست داشتند ازدواج کنند و بهره‌ای از دنیا ببرند اما هدفی مقدس‌تر یعنی شهادت را برای زندگی برگزیدند؛ افرادی مثل شهید مرتضی سرایانی و شهید حمامی صبح روز عقدشان به جبهه رفتند..

باخرد با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه «بالاتر از هر خوبی خوبی دیگری هست تا آن زمان که مردی در راه خدا کشته شود که بالاتر از آن خوبی وجود ندارد»، اضافه کرد: طبق حدیث پیامبر اکرم(ص) شهید به پنج دلیل از دیگران برتری دارد.

وی به این دلایل برتری اشاره کرد و یادآور شد: قبض روح همۀ مردم توسط عزرائیل انجام می‌شود اما قبض روح شهید با خداست، هرکسی بعد از مرگ باید غسل داده شود و کفن شود اما شهید نه نیاز به غسل دارد و نه کفن.

این راوی دفاع مقدس چهارمین دلیل برتری شهید را طبق حدیث، زنده بودن شهدا عنوان کرد و افزود: اجازۀ شفاعت و دستگیری برای همه بعد از مرگ داده شده است اما شهید از لحظۀ ریخته شدن خونش می‌تواند شفاعت و دستگیری کند.

وی در همین موضوع خاطره ای از شهید معماریان نقل کرد و گفت: مادر شهید محمد معماریان می‌گفت شب اول محرم پایش بر اثر تصادف شکسته بود و از این ناراحت بود که نمی‌توانست مثل هرسال روضه برگزار کند تا اینکه شب عاشورا پسر شهیدش را خواب دید که پسرش گچ پایش را باز کرد و شال سبزی بر پای مادر بست و گفت این شال را از روی قبۀ امام حسین(ع) آورده‌ام و پای شما الان سالم است.

باخرد در ادامه افزود: مادر شهید بعد از خواب با اینکه شال سبز را بر پایش دیده بود اعتنا نکرد تا اینکه دید می‌تواند قدم بردارد. این ماجرا به آیت‌الله العظمی گلپایگانی رسید و ایشان شال را بوییدند و گریستند. ایشان ماجرا را تصدیق کردند و گفتند این شال بوی جدم را می‌دهد.

راوی دفاع مقدس در ادامۀ سخنانش گفت: من نمی‌خواهم بگویم شهدا همه از اول نماز شب می‌خواندند یا با وضو می‌خوابیدند یا از اول مواظب چشمانشان بودند و ... اما می‌خواهم بگویم اکثریت آن‌ها جوان و مثل شما افراد معمولی جامعه بودند اما از فرصت جوانی خوب استفاده کردند و طبق تعبیر امام خامنه‌ای ستاره شدند نه اینکه از اول ستاره باشند.

وی پس از بیان خاطراتی از همرزمان جوان و شهیدش که بسیار به زیبایی و آراستگی خود توجه داشتند، بیان کرد: شهدا نیز تمایلات و نیازهای شما جوانان را داشته‌اند و جانشان برایشان عزیز بوده است.

باخرد بیان کرد: وقتی پیکر شهید حمید عبدوست را برای مادرش آوردند، پرسیده بود: آیا مثل حسین فاطمه(س) بدون سرآمده؟ آیا مثل عباس حسین(ع) بدون دست آمده؟ و بعد از شنیدن اینکه فرزندش را با چنین وضعیتی آورده‌اند دستهایش را بالا برد و با صدای بلند خدا را شکر کرد.

captcha