نیاز به افزایش کرسی‌های شیعه‌شناسی در دانشگاه‌های آمریکا
کد خبر: 3309549
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
استاد دانشگاه کانادا در گفت‌و‌گو با ایکنا عنوان کرد؛

نیاز به افزایش کرسی‌های شیعه‌شناسی در دانشگاه‌های آمریکا

گروه بین‌الملل: چندی پیش کرسی امام علی(ع) برای مطالعات شیعی در مدرسه علوم دینی «هارتفورد» آمریکا تأسیس شد که شروع بسیار خوبی است اما به‌طور قطع نیاز به کرسی‌های شیعی بیشتری در دانشگاه‌ها احساس می‌شود.

پروفسور «لیاقت تکیم»، پژوهشگر و استاد اسلام‌شناسی دانشگاه مک‌مستر کانادا در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب به بررسی جایگاه مطالعات شیعی در دانشگاه‌های آمریکای شمالی پرداخت.
وی گفت: به‌طور کلی در حدود سی سال گذشته تمایل بیشتری نسبت به اسلام شیعی وجود داشته و مطالعات شیعی در دانشگاه‌های شمال آمریکا افزایش یافته است.
لیاقت تکیم افزود: این افزایش گرایش به سمت اسلام شیعی به دلیل ظهور جمهوری اسلامی ایران، ظهور حزب‌الله، تعرض آمریکا به عراق و اشغال این کشور و برخی عوامل ژئوپولتیک روی داده است.
وی در ادامه گفت: دانشگاه‌های بیشتر و بیشتری به مطالعات شیعی تمایل پیدا می‌کنند. در آکادمی آمریکایی دین (American Academy of Religion) که گردهمایی سالانه حدود 7 هزار استاد است، پنل‌های بیشتری به مطالعه و بررسی ابعاد مختلف تشیع اختصاص داده می‌شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر کتاب‌های بیشتری نیز در مورد تشیع و ابعاد مختلف آن در حال انتشار است.
استاد اسلام‌شناسی دانشگاه مک‌مستر افزود: مدت‌ها تشیع از دیدگاه اهل سنت مطالعه‌ می‌شد. امروز این آگاهی وجود دارد که اسلام شیعی باید از طریق منابع شیعی مورد مطالعه قرار گیرد.
وی گفت: در دانشگاه‌های آمریکای شمالی علاقه زیادی به مطالعه اقلیت‌ها در اسلام به‌ویژه شیعیان ایجاد شده است و اساتید شیعه بیشتری در حال تدریس اسلام هستند.
تکیم توضیح داد: در حال حاضر 15 استاد شیعه در سراسر آمریکای شمالی که کانادا را نیز شامل می‌شود، در حال تدریس در دانشگاه‌ها هستند اما ما به اساتید بیشتری در این حوزه نیازمندیم.
وی افزود: کرسی امام علی(ع) برای مطالعات شیعی در مدرسه علوم دینی «هارتفورد» تأسیس شده که شروع بسیار خوبی است اما به طور قطع ما نیاز به کرسی‌های شیعی بیشتری در دانشگاه‌ها داریم.

لیاقت تکیم، استاد اسلام‌شناسی دانشگاه مک‌مستر کانادا در شهر همیلتن، اصالتاً اهل زنگبار تانزانیاست. وی در بیش از هشتاد کنفرانس علمی حضور داشته و صد اثر علمی در موضوعاتی مختلف چون اصلاح در جهان اسلام، زنان در قوانین اسلامی، اسلام در آمریکا، بومی‌سازی جامعه مسلمانان در آمریکا، گفت‌وگو در آمریکای بعد از یازده سپتامبر، جنگ و صلح در سنت اسلامی، حقوق اسلامی، تاریخ ادبیات اسلامی، فرهنگ حرم و سنت‌های عرفانی اسلامی تألیف کرده است. وی طیف گسترده‌ای از علوم اسلامی و نیز مطالعات تطبیقی ادیان را در دانشگاه‌ها تدریس می‌کند.
دومین کتاب پروفسور تکیم «تشیع در آمریکا» نام دارد که تابستان 2009 از سوی انتشارات دانشگاه نیویورک به چاپ رسید. اولین کتاب او با عنوان «وارثان پیامبر: جذبه و اقتدار مذهبی در اسلام شیعی» در سال 2006 منتشر شد. وی در حال حاضر بر روی سومین کتاب خود با عنوان «اجتهاد و اصلاح در اسلام» کار می‌کند.
وی در دانشگاه‌های متعددی در سراسر امریکا و کانادا تدریس کرده و به صورت فعالی در ارتباط با جوامع دینی مختلف است.

پروفسور تکیم در مورد نگارش کتاب‌ تشیع در آمریکا می‌گوید: پیش از من کسی به این موضوع با این ابعاد توجه نکرده بود. پیش از این مقالاتی در مورد اسلام نوشته شد که برای نمونه اسلام را در بخشی از جامعه آمریکا بررسی می‌کرد ولی اسلام در کل آمریکا مورد بررسی قرار نگرفته بود. از سوی دیگر کسانی که به بررسی اسلام در جامعه آمریکا پرداخته‌اند، سنی مذهب بوده‌اند که از چشم‌انداز خودشان مسائل را دیده و بررسی کرده‌اند.
وی می‌افزاید: آن‌ها اگر راجع به شیعیان هم مطلبی نوشته باشند بسیار اندک بوده است. بر این اساس تصمیم گرفتم که در مورد اسلام در کل جامعه آمریکا و در مورد شیعیان در این کشور کتاب‌هایی بنویسم. اگر شیعیان در مورد خودشان ننویسند دیگران نیز این کار را نخواهند کرد و اگر هم این کار را بکنند با عینک خود به مسائل خواهند نگریست.
به گفته تکیم، از سوی دیگر در حدود دو میلیون نفر شیعه در آمریکا زندگی می‌کنند و نیاز به نگارش چنین کتابی احساس می‌شد تا وضعیت آن‌ها از ابعاد مختلف در این جامعه مورد بررسی قرار گیرد. شیعیان حدود 250 مسجد در آمریکا دارند و مراکز و مؤسسات خاص خود را در این کشور دارند.
مشاغل شیعیان در آمریکا و ارتباط مراجع با شیعیان در جامعه آمریکا و موضوعات دیگر در کتاب «شیعیان در آمریکا» مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

captcha