با منتخبان همایش «عمری با قرآن» بیشتر آشنا شوید
کد خبر: 3320595
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰

با منتخبان همایش «عمری با قرآن» بیشتر آشنا شوید

گروه فعالیت‌های قرآنی: شرح مختصری از زندگینامه و فعالیت منتخبان چهاردهمین همایش عمری با قرآن ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، چهاردهمین همایش عمری با قرآن که به همت فرهنگ‌سرای قرآن، جمعه، 12 تیرماه مصادف با شانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود با تجلیل از بهروز یاریگل در زمینه آموزش قرآن، علی فربین در عرصه قرائت قرآن، حمیدرضا مستفید در زمینه پژوهش و داوری قرآن، مجید مجیدی(کارگردان فیلم محمد رسول الله(ص)) در زمینه هنر قرآنی، همچنین در عرصه فعالیت قرآنی بانوان از اکرم‌السادات معینی همراه است.

بهروز یاریگل، قاری و پیشکسوت قرآنی کشورمان بیش از 30 سال از عمر خود را وقف آموزش قرآن و برپایی جلسات قرآن کرده است. او از سن 10 سالگی و با شنیدن تلاوت سوره حج و فجر مرحوم عبدالباسط به قرائت قرآن علاقه‌مند شد تا اینکه در سال‌های اول انقلاب با اولین استاد قرآنی خود «استاد میرزایی» آشنا شد. او که در سن ۱۸ سالگی به جایی رسید که نخستین جلسه قرآن خود را برگزار کرد و طی این جلسه قرآنی هر آنچه را که یاد گرفته بود به قرآن‌آموزانش که بسیاری از آنها از خود او هم بزرگ‌تر بودند آموزش ‌داد و آن جلسه قرآنی پس از گذشت بیش از 30 سال هنوز هم ادامه دارد.

یاریگل از همان سال‌های اول جوانی‌اش به معلمی قرآن علاقه‌مند بود تا اینکه در سال‌های ۵۹ تا ۶۱ همزمان با دوران سربازی‌اش جلسه قرآن برگزار کرد و برپایی این جلسات به او کمک کرد تا با جلسات قرآن اساتید قرآن چون سیدمحسن موسوی‌بلده، مرحوم علی اربابی و سیدمحسن خدام‌حسینی آشنا شود و از آنها بهره‌مند شود به گونه‌ای که قرائتش در آن سال‌ها با شرکت در جلسات قرآنی این اساتید، رشد کرد.

همچنین وی از همان سال‌های نخست دهه 60 کار داوری در مسابقات قرآن را در کنار اساتیدی از جمله محسن خدام‌حسینی و علی اربابی تجربه کرده است اما تدریس و معلمی قرآن را بیش از داوری مسابقات قرآن علاقه‌مند است. او از سال 65 به کشورهای مختلف چون ترکیه، عربستان، پاکستان، هندوستان، مالزی و... برای انجام امر تبلیغ، برگزاری جلسات قرآنی سفر کرده است.

یاریگل در مسابقات قرآنی متعددی شرکت کرده و دارای مقام‌های مختلفی چون کسب رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن سوریه در سال 66 است. همچنین او طی سال 86 به عنوان خادم قرآن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در سال 92 در هشتمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی به عنوان استاد و پیشکسوت قرآنی تجلیل شد.

حمیدرضا مستفید متولد سال 1340 از تهران است. وی در سال 58 دیپلمش را در رشته علوم تجربی گرفت و در سال 59 وارد حوزه علمیه قائم(ع) چیذر شد و پس از آن مدرک کارشناسی‌اش را در رشته الهیات در سال 66 اخذ کرد. او که دارای مدرک کارشناسی ارشد از رشته الهیات گرایش علوم قرآنی است در سال 79 موفق به اخذ دکترا در همان رشته از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات شد.

او از محضر اساتیدی چون گرجی در زمینه مکاسب و کفایه، مرحوم ابراهیم پورفرزیب(مولایی)، محمدتقی مروت در رشته‌ علم تجوید و بخشی از علم قرائات و همچنین حجج اسلام سیدحسن و سید حسین مصطفوی کسب فیض کرده است.

همچنین از سوابق علمی ـ فرهنگی مستفید می‌توان به تدریس تجوید، نویسندگی و اجرای برنامه قرآنی «به سوی نور» برای گروه کودک و نوجوان شبکه 1 سیما در سال 1360، همکاری و اجرای برنامه در رادیو قرآن، داوری مسابقات کشوری و بین‌المللی قرآن در دوره‌های مختلف، عضو واحد تحقیقات «مرکز طبع و نشر قرآن کریم» وابسته به دفتر مقام معظم رهبری، عضو گروه عربی دفتر تحقیقات و تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش و همکاری در تألیف کتب عربی مقطع راهنمایی و دبیرستان در اوائل دهه 60، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات داشگاه آزاد واحد تهران ـ شمال از سال 1374، همکاری با دانشکده اصول‌الدین مرحوم علامه عسکری از سال 1383تا 1389 و عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث اشاره کرد.

علی فربین، قاری و مدرس آموزش آوایی و کلامی مقامات تلاوت در سال 38 در تهران متولد شد. فربین آموزش‌های اولیه قرآن را در جلسه روضه‌خوانی که پدرش آن را از سال 1325 راه‌اندازی کرده بود و بعدها به نام‌ «مکتب‌القرآن» و سپس به نام برادر شهیدش «محمد فربین» تغییر نام داده است، فرا گرفت. اما به صورت تخصصی بحث تجوید را با استاد بیوک محمدی در مسجد دارالسلام گذارنده است و دوره تجوید را نزد محمد خواجوی کامل کرده است و مهارت‌های قرائتی را از محضر اساتیدی چون سیدمحسن موسوی‌بلده، علی‌اکبر حنیفی و محمدحسین سبزعلی و همچنین مرحوم علی اربابی بهره برده است.

وی دارای مدرک کارشناسی از رشته مدیریت آموزشی و کارشناسی‌ارشد از رشته علوم قرآن و حدیث است که بازنشسته آموزش و پرورش است که در حال حاضر مشغول به تدریس آموزش آوایی و کلامی مقامات و نغمات تلاوت به قرآن‌دوستان و همچنین داوری مسابقات قرآن است.

اکرم السادات معینی متولد سال 1335 در منطقه شمیرانات است. او از 16 سالگی قرآن را فراگرفته است و در همان سن نیز مطالبی که یاد می‌گرفت به هم سن و سالانش ارائه می‌داده است. معینی قرآن را از خانمی که به منزلشان برای تدریس قرآن به او و سایر خواهران و هم سن و سالانش از همسایگان می‌آمد، فراگرفت و کلاس‌های تفسیر قرآن را از محضر «منیره گرجی» در حسینیه فاطیمون میدان شهدا فراگرفت.

وی نقش پدرش را برای فراگیری قرآن بسیار مؤثر می‌داند به گونه‌ای که حتی برای حضور در برخی از کلاس‌های قرآن پدرش او را به محل برپایی کلاس می‌رساند و منتظر می‌ماند تا کلاس فرزندش تمام شود و او را به منزل بازگرداند.

معینی، مدرس قرآن در برخی از مدارس و دانشگاه‌ها است و در حال حاضر به عنوان مبلّغ در جلسات بانوان حضور پیدا می‌کند. همچنین او جلساتی را به صورت ثابت روزهای دوشنبه در مکتب المهدی(عج) میدان پاستور و چهارشنبه‌ها در محدوده نیروی هوایی دارد.

مجید مجیدی در سال ۱۳۳۸ در شهر طالش به دنیا آمد. وی پس از دریافت مدرک دیپلم، تحصیلاتش را در زمینهٔ هنرهای زیبا ادامه داد. مجیدی فعالیت هنری‌اش را قبل از انقلاب اسلامی ایران در عرصهٔ تئاتر آغاز کرد.

سپس او در سال‌های دههٔ ۶۰ و ۷۰ هجری شمسی به تجربه‌هایی در زمینهٔ بازیگری در سینما پرداخت. مجیدی تا پایان سال ۲۰۰۶ میلادی، تنها کارگردان ایرانی بوده که فیلمی از او نامزد دریافت جایزه اسکار شده است. همچنین فیلم «بچه‌های آسمان» به عنوان یکی از پنج نامزد بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۱۹۸۸ شده بود. همچنین او دو بار برندهٔ جایزهٔ بهترین فیلم و جایزه کلیسای جهانی در جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال شده که در تاریخ از جشنواره بی‌سابقه بوده‌ است.

محمد رسول‌الله(ص) آخرین ساخته مجید مجیدی بوده است که در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۳ اکران شد، محصولی که به بیان داستان زندگی پیامبر اسلام(ص) می‌پردازد.

captcha