قیام علیه مستکبران؛ جهاد اصیل از نگاه قرآن/ قرآن قیام به نام مذهب و دین را انحرافی ‌می‌داند
کد خبر: 3327205
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴
محمدرضا تویسرکانی:

قیام علیه مستکبران؛ جهاد اصیل از نگاه قرآن/ قرآن قیام به نام مذهب و دین را انحرافی ‌می‌داند

گروه سیاسی: نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج با بیان اینکه چالش حقیقی جامعه بشری از نگاه قرآن تقابل میان مستضعفین و مستکبرین است، گفت: از نگاه قرآن، جنگ مذهبی و دینی قابل قبول نیست و جهاد حقیقی و اصیل جهاد مظلومان و مستضعفان علیه ظالمان و مستکبران است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رهبر معظم انقلاب  در دیدار دانشجویان در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت مبارزه با استکبار پس از مذاکرات هسته‌ای با بیان اینکه مبارزه با استکبار جزء مبانی انقلاب و از کارهای اساسی است، فرمودند: مبارزه با استکبار و نظام سلطه، براساس مبانی قرآنی، هیچ‌گاه تعطیل‌پذیر نیست و امروز آمریکا کامل ترین مصداق استکبار است.

قرآن چالش اصلی جامعه بشری را تقابل جبهه مستضعفین و مستکبرین می‌داند

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مبانی و ریشه‌های قرآنی مبارزه با استکبار گفت: با مقداری آشنایی نسبت به آیات نورانی قرآن این نکته به خوبی فهمیده می‌شود که قرآن کریم چالش اصلی جامعه بشری را تقابل میان مستضعفان و مستکبران می‌داند. به عبارتی جهادی که قرآن از آن یاد می‌کند جهاد برعلیه مستکبران است.

وی افزود: در واقع قرآن کریم به تقابل و چالش مذهبی اعتقادی ندارد و به همین دلیل دستور محبت به کفار غیرمستکبر را می‌دهد و در آیه 8 سوره ممتحنه می‌فرماید: «لا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ» (خدا شما را از کسانى که در [کار] دین با شما نجنگیده و شما را از دیارتان بیرون نکرده‏‌اند باز نمى‏دارد که با آنان نیکى کنید و با ایشان عدالت ورزید زیرا خدا دادگران را دوست می‌دارد).

قیام‌های دینی و مذهبی در نگاه قرآنی، شیطانی و انحرافی است

تویسرکانی اظهار کرد: در حقیقت از نگاه قرآن، جنگ مذهبی و دینی و جهاد علیه پیروان ادیان دیگر قابل قبول نیست و جهاد حقیقی و اصیل جهاد مظلومان و مستضعفان علیه ظالمان و مستکبران است و جهاد حضرت ولی عصر(عج) نیز در همین راستاست که قرآن در سوره قصص آن را اینگونه توصیف می‌کند: «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ» و برای همین است که قیام امام زمان(عج) جهنای می‌شود و مخاطبانی از سراسر جهان پیدا می‌کند.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج عنوان کرد: از همین روست که ما با جریانات تکفیری در میان اهل تسنن، تشیع، مسیحیت و یهود مخالفیم. اساسا این نگاه باطل و غیرعقلانی است که عده‌ای بر مبنای دین و مذهب، جهاد و قیام برپا کنند؛ این نوع قیام‌ها، قیام‌های شیطانی و انحرافی است و قیام و جهاد حق که قرآن مطرح کرده است قیام مظلوم علیه ظالم است.

دست برداشتن از مبارزه با استکبار و از دست دادن یاری خداوند

حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره نسبت دست برداشتن از مبارزه با استکبار با عدم تبعیت از قرآن گفت: قرآن در این رابطه در سوره هود می‌فرماید: «وَلاَ تَرْکَنُواْ إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَمَا لَکُم مِّن دُونِ اللّهِ مِنْ أَوْلِیَاء ثُمَّ لاَ تُنصَرُونَ» (و به کسانى که ستم کرده‏اند متمایل مشوید که آتش [دوزخ] به شما می‌ر‌سد و در برابر خدا براى شما دوستانى نخواهد بود و سرانجام یارى نخواهید شد).

وی تأکید کرد: براساس این آیه در واقع کوچک‌ترین میل به ظالم، نتیجه‌اش جهنمی شدن و از دست دادن یاری خداوند است. در حقیقت انکار این حقایق قرآنی انکار کل قرآن است.

قرآنی بودن انقلاب اسلامی و جداناپذیری آن از استکبارستیزی

تویسرکانی درباره جایگاه انقلاب اسلامی در مسیر استکبارستیزی و نسبت این دو مقوله با یکدیگر، گفت: اگر بخواهیم خاستگاه انقلاب اسلامی را متوجه شویم باید اعلامیه‌های قبل از انقلاب امام(ره) و سخنرانی‌های ایشان در 15 خرداد 41 و 42 در قم را بخوانیم. همه فریادهای امام علیه مستکبران وظالمان بوده است؛ آنجا که علیه اسرائیل غاصب موضع می‌گیرند و این رژیم جعلی را به عوان یک رژیم خون‌آشام، ویرانگر و ظالم معرفی می‌کنند.

وی در پایان اظهار کرد: انقلاب اسلامی از آنجا که انقلابی قرآنی بوده است و امام(ره) قانون اساسی انقلاب را قرآن معرفی کردند نمی‌تواند از آموزهای قرآنی جدا باشد و یکی از این آموزه‌های مهم استکبار ستیزی و ستیز و نزاع همیشگی میان مستضعفین و مستکرین در طول تاریخ است.

captcha