جشنواره امام رضا(ع)؛ گامی برای ترویج معارف عملی ائمه(ع) در جغرافیای جهانی
کد خبر: 3351561
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۹
جنتی عنوان کرد:

جشنواره امام رضا(ع)؛ گامی برای ترویج معارف عملی ائمه(ع) در جغرافیای جهانی

گروه اجتماعی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سیزدهمین جشنواره امام رضا(ع) دست مایه ای برای ترویج فرهنگ رضوی است؛ همچنین این جشنواره در معرفی معارف عملی ائمه در جغرافیای جهان تأثیرگذار بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) که دقایقی پیش در سالن صبای مشهد برگزار شد، گفت: سیزدهمین جشنواره امام رضا(ع) دست مایه ای برای ترویج فرهنگ رضوی است؛ همچنین این جشنواره در معرفی معارف عملی ائمه در جغرافیای جهان تأثیرگذار بوده است.

جنتی ابراز کرد: سیزدهمین جشنواره ملی امام رضا(ع) با عنایت این امام به عنوان رویدادی بزرگ در کشور مطرح شد و این در حالی است که موج خودجوش در سراسر ایران با حمایت و حضور مردم به راه انداخته شد.

وی با بیان اینکه مومن باید خصلت کتمان اسرار افراد را از خداوند، مداراکردن با مردم را از پیامبر اکرم(ص) و صبر و شکیبایی را از ولی خدا بیاموزد، اظهار کرد: این ها آموزه هایی از فرهنگ و سبک زندگی رضوی است که باید بیش از پیش در جامعه تبیین و ترویج شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز پاشنه آشیل و نقطه آسیب پذیر فرهنگ همین فرهنگ عمومی و سبک زندگی است که تزلزل در بخش هایی از آن به زندگی مسلمانان خدشه وارد می کند از این رو فرهنگ اهل بیت(ع) به ویژه سیره نبوی پشتوانه فرهنگ عمومی است و سرچشمه جوشان سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است.

وی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری محتاج شناسایی گسست های فرهنگی که نهاد خانواده ایرانی ـ اسلامی را تهدید می کند، هستیم، اضافه کرد: صداقت، وفای به عهد، انفاق، همدلی و همزبانی، آرامش و مدارا، صرفه جویی، احترام همه فضایلی هستند که در کوران تضاد میان سنت و مدرنیته و متاثر از تهاجمی که از مسیر رسانه های نوپدید به صورت خزنده وارد زندگی مسلمانان می شود، از مواردی است که مورد نیاز جامعه امروز است.

رجعت به فرهنگ و اموزه های دینی، مسیر ترمیم گسست های فرهنگی

جنتی اضافه کرد: از این رو می توان گفت رجعت به فرهنگ و آموزه های دینی، مسیر ترمیم چنین گسست هایی است و جشنوراه بین المللی امام رضا(ع) با گام های موثری که در حوزه سبک زندگی و ترویج فرهنگ رضوی بر می دارد، بخشی از این مسئولیت را عهده دار است.

وی با اشاره به سیزدهمین دوره برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، افزود: جنبه های مردمی و خودجوش جشنواره از جنبه های سازمانی و دولتی پیشی گرفته است از این رو می توان گفت جشنواره امام رضا(ع) مردمی ترین رویداد فرهنگی کشور به شمار می رود.

دولت، موظف به حمایت از جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس سنجش های علمی بیش از 56 درصد برنامه های این رویداد جنبه مردمی و 34 درصد سهم بخش های دولتی است، اظهار کرد: این جشنواره رویدادی مردم نهاد است که دولت خود را موظف به حمایت از آن می داند.

وی ادامه داد: همچنین حرکت خودجوش برخی جشنواره های مردمی و استقبال از فرهنگ رضوی در دیگر کشورها، به تدریج برخی از جشنواره های موضوعی داخلی کشور را به سوی بین المللی شدن سوق می دهد که جشنواره کتاب رضوی، جشنواره دلنوشته های رضوی، جشنواره شعر عربی و ترکی از این جمله هستند.

بخشهای جشنواره، متناسب با ظرفیت های اقلیمی بومی سازی شده اند

جنتی عنوان کرد: استقبال بین المللی از بخشهای جشنواره به گونه ای است که متناسب با ظرفیت های اقلیمی و فرهنگی کشور بومی سازی شده اند،ر البته در داخل کشور نیز مدت ها است فعالیت های متنوع فرهنگی جنبه بومی و محلی به خود گرفته است.

وی بیان کرد: تقویت رویکردهای علمی جشنواره با اتکا به نام پیامبر اکرم(ص) از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ این در حالی است که طیف وسیعی از حوزه های علمیه و دانشگاه ها پشتوانه برگزاری این رویداد فرهنگی هنری هستند.

همکاری 562 نفر در قالب هیئت های علمی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سراسر کشور 562 نفر در قالب هیئت های علمی و 588 نفر در قالب هیئت های داوران با این رویداد فرهنگی هنری همکاری دارند، گفت: این در حالی است که باید ارزیابی و نظارت دقیقی بر برنامه ها و فعالیت های سالانه این رویداد را افزود، هم نظارت تخصصی معاونت های سازمان های مشارکت کننده در بخش دولتی و غیر دولتی و نیز نظارت مردمی با نظر سنجی از مخاطبان جشنواره.

استقبال کم نظیر دانشگاه ها، گویای نفوذ فرهنگ رضوی در قشر جوان است

وی تأکید کرد: سیزدهمین جشنواره امام رضا(ع) شاهد ارتقای برخی بخش ها و گسترش کمی و کیفی، به ویژه در بخش دانشگاهی است، همچنین استقبال کم نظیر دانشگاه ها و دانشجویان از این جشنواره گویای نفوذ فرهنگ رضوی در قشر جوان و تحصیل کرده است.

جنتی با بیان اینکه تجربه ثابت کرده است هرگاه رویدادی در نهاد دانشگاه پذیرفته شود و دانشجویان به آن علاقه و اشتیاق نشان دهند مسیرمان را درست انتخاب کرده ایم، ابراز کرد: جشنواره های دانشجویی رضوی در سال جاری به چند برابر معمول افزایش یافته و در 23 دانشگاه منشأ آثار و برکات فراوان شده است.

وی عنوان کرد: ارتقای کمی و کیفی جشنواره ها ویژه کودکان و نوجوانان نیز بیانگر آن است که این جشنواره نه تنها در طول زمان و به همه روزهای سال گسترش یافته، بلکه به همه طیف های سنی و حتی کودکان و نوجوانان به عنوان آینده سازان این مرز و بوم اختصاص یافته است.

captcha