آغازی کریمانه و پایانی دلاورانه در شهریورماه حریم ملکوت هشتم
کد خبر: 3369401
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱

آغازی کریمانه و پایانی دلاورانه در شهریورماه حریم ملکوت هشتم

گروه هنر: در شهریور ماه، ما شاهد مناسبت های بسیاری بودیم، اول ماه با دهه کرامت و آغازی کریمانه شروع شد و آخرماه هم با برپایی نمایشگاه داستان ایستادگی و آغاز هفته دفاع مقدس پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ماهی که گذشت ماهی پر خیر و برکت بود، ماهی که با دهه کرامت آغاز شد و با دفاع از جنگ و خون و میهن به پایان رسید؛ طی این مدت برنامه‌های زیادی در خراسان رضوی و به ویژه مشهد رخ داد که در این گزارش به صورت اجمالی نگاهی به برنامه‌های فرهنگ، هنر، ادب، جهاد و حماسه داریم.

برگزاری  دهمین همایش ملی جاده ولایت

در نخستین روزهای شهریورماه، شاهد دهه کرامت و اوج معنویت بودیم، در این ماه برنامه‌های خاصی ترتیب داده شد که یکی از آن‌ها برگزاری دهمین همایش ملی جاده ولایت بود.

حسین زارع‌صفت، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این مراسم، هدف از برگزاری این همایش را عملی کردن یافته‌ها در چند ساله اخیر دانست و با اشاره به رونق گردشگری مذهبی ادامه داد: نشانه گذاری مسیر جاده ولایت و توجه به زائران پیاده ظرفیت های ویژه ای است که می تواند در رونق گردشگری مذهبی مورد توجه قرار گیرد.

نشست علمی «سبک زندگی، همدلی و همزبانی»

دومین برنامه از روزهای اول شهریور، برگزاری نشست علمی «سبک زندگی، همدلی و همزبانی» که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

مولوی شرف‌الدین جامی‌الاحمدی، امام جمعه اهل تسنن تربت جام در این نشست با اشاره به لزوم وحدت میان شیعه و سنی، ابراز کرد: امروز باید با ایجاد وحدت علمی، فکری و شعاری، سپری آهنین در مقابل تهاجم و شبیخون کفار ایجاد کرد.

حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی در خصوص تبیین پیام‌های وحدت‌بخش اهل بیت(ع) از اولویت‌ها و ضروری‌ترین موضوعات است، به ایراد سخنرانی پرداخت.

سیزدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی به کار خود پایان داد

سیزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی از برنامه‌های سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) همزمان به دهه کرامت، سوم شهریور ماه در مجتمع فرهنگی و هنری اسرار سبزوار به کار خود پایان داد.

در این مراسم، حسن مهرجردی، مشاور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیام علی مراد‌خانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد و در ادامه گفت: همزادی جشنواره خوشنویسی رضوی همزمان با جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، نشان دهنده اصالت هنر خوشنویسی و نیاز ما به این هنر است.

قطار سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) به ایستگاه آخر رسید

از دیگر برنامه‌های سوم شهریورماه، برگزاری اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) بود که در آن مراسم از هفت خادم فرهنگ رضوی از ایران و 9 خادم از سایر کشورها تجلیل شد.

در ادامه مراسم، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص جشنواره اعلام کرد: سیزدهمین کاروان جشنواره بین المللی امام رضا(ع) پس از یک سال گذر از سراسر ایران و مشارکت اهل فضل و فرهنگ و هنر همزمان با ولادت آن حضرت در جوار آستان حضرت شمس الشموس بار اقامت خواهد افکند تا در جمع شیفتگان آستان حضرتش، سرآمدان و برترین های خویش را معرفی کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این کاروان پس از 13 سال چنان چابک و پرتوشه شده است که به همه استان های کشور و بیشتر شهرهای بزرگ و بسیاری از روستاها سفر کرده و منشأ آفرینش های فرهنگی و هنری کم نظیری شده است.

یک شب دلدادگی شاعران با امام رضا(ع)

در چهارمین روز از روزهای شهریور، شاعران خراسانی دور هم جمع شدند و در شب شعر ملکوت هشتم برای امام  رضا(ع) به شعرخوانی پرداختند.

علی ثابت‌نیا، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی که یکی از مهمانان برنامه بود، گفت: این محفل آخرین شب شعر از مجموعه شب شعرهایی است که از اول دهه کرامت در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، تبریز، شیراز و طبس برگزار شد و در مشهد نیز پایان یافت.

رونمایی از نخستین ترجمه قرآن به زبان کرمانجی در مشهد

در اواسط ماه شهریور، شاهد هنرنمایی رضا موسی‌الرضایی گلیانی، تهیه‌کننده، نویسنده و گوینده سابق رادیو کرمانجی صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی بودیم، هنرمندی که علاوه بر فعالیت‌های هنری و تلویزیونی، این بار خلاقیتی در زمینه ترجمه قرآن برای هموطنان کرمانجی در کارنامه کاری خود به ثبت رساند که در مشهد رونمایی شد.

شب شعر اصحاب‌الحسین(ع) مشهد با وصف شهدای کربلا نورانی شد

جمعی از شاعران خراسانی در شب شعر اصحاب الحسین(ع) دور هم جمع شدند و به شعرخوانی  کردند، در این مراسم حجت‌الاسلام سید حسن ضیایی، کارشناس طب سنتی و اسلامی به سخنرانی در مورد طب سنتی پرداخت.

در ادامه مراسم، شاعران بنابر روایتی که در شب عاشورا امام حسین (ع) برای آنکه، آن‌هایی که عشرت دنیا را بر شهادت در محضر دوست ترجیح دادند، به راحتی و بدون شرم کربلا را ترک کنند، دستور دادند چراغ‌ها و مشعل‌ها را خاموش کنند، شاعران آئینی خراسان رضوی با اشعار خود که به نور وفای اصحاب الحسین(ع) مزین بود، این مشعل‌ها و چراغ‌ها را روشن کردند.

برگزاری بزرگداشت بیست و نهمین سالگرد شهادت محمود کاوه در مشهد

از دیگر برنامه های شهریورماه، بزرگداشت بیست و نهمین سالگرد شهادت سردار محمود کاوه که در بهشت رضا(ع) مشهد مقدس بود که در بهشت رضا(ع) مشهد برگزار شد؛ در این مراسم خانواده‌ شهدا و ایثارگران به همراه مسئولان ضمن گلباران مزار افتخارآفرینان هشت سال دفاع مقدس با این دلاورمرد خطه کردستان تجدید پیمان کردند.

تجلیل از برگزیدگان هشتمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی

هر سال در کنار جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) شاهد برگزاری جشنوار‌ه‌های دیگری از جمله کتاب رضوی هستیم که این مراسم اواسط شهریور با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

امسال این جشنواره در بخش‌های کتاب شامل محور علوم و معارف رضوی با رویکرد علمی ـ پژوهشی، محور زیارت با رویکرد علمی ـ پژوهشی، بخش ویژه، محور زبان‌های خارجی و ترجمه، محور شعر(بخش گردآوری)، محور داستان و محور کودک و نوجوان، بخش کتاب دیجیتال، بخش پایان نامه، بخش چهارم شایسته چاپ و بخش پنجم ناشران فعال برگزار شد.

در حاشیه مراسم کتاب سال رضوی نمایشگاهی تحت عنوان آثار پژوهشی مربوط به امام رضا(ع) در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی دایر شد، در این نمایشگاه تمامی مؤسسات آستان قدس رضوی 500 کتاب پژوهشی با موضوع امام رضا(ع) ارائه کردند.

سید جواد حسینی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، در جلسه تشریح برنامه‌های نهادها و ارگان‌های خراسان رضوی به مناسبت هفته دفاع مقدس، از برگزاری همایش راویان معلم خبر داد و عنوان کرد: در روز اول مدرسه، مدیران و معلمان مدارس بخشی از کلاس را به جزوه آموزشی مربوط به ترویج فرهنگ شهادت به دانش‌آموزان اختصاص می‌دهند.

مراسم تودیع و معارفه مدیرکل سازمان صداو سیمای خراسان رضوی برگزار شد

مراسم تودیع و معارفه مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی، با حضور مسئولان استانی و کشوری در مشهد برگزار شد، حجت‌الاسلام علی نهاوندی، مدیرکل سابق صداوسیمای خراسان رضوی در این مراسم، عنوان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی و همچنین ترفندهای مختلف دشمنان برای ایجاد ناامنی روانی در بین مردم، نیاز بود که رسانه ملی تدابیر هوشمندانه‌ای برای مقابله توسعه این موضوع برنامه‌ریزی کند.

نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در ادامه این مراسم عنوان کرد: بهترین عمل صالح پنهان کردن کار نیک است و زمانی که افراد کارهایی برای رضای خدا انجام می دهند مردم آنها را تحسین می‌کنند.

در ادامه محسن نصرپور، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی عنوان کرد: حجت الاسلام نهاوندی پایه گذار تولید برنامه‌های علمی و برنامه ریزی شده هستند و من نیز راه ایشان را ادامه خواهم داد.

برگزاری کارگاه آموزشی کاریکاتور با محوریت شهدای غواص و سبک زندگی

فرهنگ ایثار و شهدا در همه جای زندگی همواره همراه ما بوده و هست در همین راستا، کارگاه آموزشی کاریکاتور با محوریت شهدای غواص و سبک زندگی اواسط شهریورماه در حوزه هنری مشهد برگزارشد؛ سید مهدی شجاعی، رئیس خانه کاریکاتور ایران و از هنرمندان برجسته کشورمان با برگزاری کارگاه کاریکاتور مهمان حوزه هنری خراسان رضوی در مشهد بوده است.

فروش بیش از ۱۵۰ میلیون تومانی فیلم محمدرسول‌الله(ص) طی 15 روز

این روزها فیلم بزرگ و تاریخی محمد رسول الله(ص) نگین سینماهای کشور شده است، فیلمی که با فروش میلیونی خود از روز اکران تا ۱۵ شهریورماه در سینماهای استان خراسان رضوی رکورد شکست.

بر همین اساس آمار فروش فیلم محمدرسول الله(ص) طی روزهای متمادی در سینماهای خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفته است که در سینما هویزه مشهد در اولین روزها، شاهد فروش میلیونی این فیلم بوده‌ایم، فیلمی که هر قشر و خانواده‌ای را جذب خود کرد و روز تعطیل و غیر تعطیل نمی‌شناخت.

از دیگر برنامه‌های شهریورماه، برگزاری یادواره شهدای مدافع حرم بود که در این مراسم حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه طبق بیان امام علی(ع) آنچه خوارج را به هلاکت کشاند نه نبود ایمان بود و نه دنیاطلبی و عافیت‌طلبی، بیان کرد: از نظر امیرالمومنین(ع) آنچه باعث بیراهه رفتن خوارج شد، اشتباه در محاسبه و نبود فهم صحیح بود.

وی در ادامه صحبت های خود افزود: هر کس فتنه انگیزی در جامعه کرد و یا حتی مفسد فی‌الارض بود را نمی‌توان منافق نامید بلکه وی فهم صحیحی از دین ندارد، ما برای عاقبت به خیر شدن نیاز به هوشمندی، درایت و عقلانیت داریم زیرا مؤمن خیلی باهوش است و نتیجه تقوا همین تشخیص واقعی و ثابت است.

پرونده دومین جشنواره ملی محراب در مشهد بسته شد

سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با حضور در دومین جشنواره ملی محراب با اشاره به اینکه فرهنگ رضوی ادامه فرهنگ فاطمی است، عنوان کرد: باید این فرهنگ را که نور واحد محسوب می‌شود، سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه جشنواره محراب از مجموعه برنامه‌های سیزدهمین جشنواره ملی برنامه‌های امام رضا(ع) است، ادامه داد: هم افزایی کانون مساجد هدف مهم نشر ارزش‌های دینی و آموزه‌های رضوی است لذا امیدواریم مورد انتظار خداوند و ثامن‌الحجج(ع) قرار گیرد.

تشییع پیکر شهید مدافع حرم حضرت زینب(س) در مشهد

شهدا سرمایه این مرزو بوم هستند و به پاس تمام تلاش‌های آنها باید در مراسم تشییع این عزیزان ادای دین کنیم، در روزهای پایانی شهریورماه، پیکر مطهر رضا سروری، شهید مدافع حرم حضرت زینب(س) در مشهد تشییع شد.

این شهید گرانقدر که از شهدای مفقود بوده است، اردیبهشت‌ماه امسال به درجه رفیع شهادت نائل شد تا اینکه پیکر مطهرش پس از آزمایش‌های DNA شناسایی و به خانواده ایثارگر وی تقدیم شده است.

هرچه به اواخر شهریور ماه و آغاز هفته دفاع مقدس نزدیک می‌شدیم اتفاق و مراسمی در زمینه دفاع مقدس بیشتر رخ داده است که از جمله آن، تشییع پیکر مطهر شهید رضا سروری، شهید مدافع حرم حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) بود که با حضور پدر شهید احمدی‌روشن به خاک سپرده شد، اشاره کرد.

 

طواف پیکر علیرضا حیدری، جانباز شهید در حرم رضوی

پیکر مطهر علیرضا حیدری، جانباز 70 درصد هشت سال دفاع مقدس با حضور عابدین عابدی‌مقدم، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی و خیل عظیم جمعیت در حسینیه پیروان نبوی آغاز شد.

این جانباز 70 درصد هشت دوران دفاع مقدس، سال 1366 در جزیره مجنون مجروح و دو پایش را از دست می‌دهد و در نهایت در سن 48 سالگی به درجه رفیع شهادت نایل می‌شود؛ این شهید دارای دو فرزند دختر و دو پسر است که امروز پیکر وی نه تنها بر روی دستان زائران و مجاوران تشییع شد، بلکه ملائکه نیز بال‌های خود را برای تشییع این شهید گشوده بودند.

برگزاری چهارمین کنگره فرهنگ و هنر روستا و عشایر کشور در مشهد

سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در مراسم چهارمین کنگره فرهنگ و هنر روستا و عشایر کشور ابراز کرد:  پیشرفت و توسعه کشور در گرو توسعه روستاها است روستاییان و عشایر بر خلاف آنچه تصور می شود مشارکت و احساس مسئولیت بیشتری در کشور دارند.

رضوی گفت: نظام برنامه ریزی در کشور نتوانست با نظام سیاسی متحول شود زیرا نظام برنامه ریزی نگاه توسعه شهری داشت و این نگاه باعث ایجاد مشکلات فرهنگی بسیار زیادی در کشور شد.

تور ویژه خبرنگاران و بازدید از باغ موزه دفاع مقدس در مشهد

به مناسبت هفته دفاع مقدس هر ارگانی برنامه خاصی را ترتیب داده بودند که حامد صادقی، مسئول فرهنگسرای پایداری مشهد بعد از بازدید خبرنگاران از باغ موزه دفاع مقدس که به مناسبت هفته دفاع مقدس در این فرهنگسرا در حال آماده شدن بود، اظهار کرد: هشت بخش اصلی برای نمایشگاه در نظر گرفته شده است که مهم‌ترین بخش آن بخش معنوی است که از چند بخش تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حماسه و ایستادگی رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس نخستین بخش این نمایشگاه را تشکیل می‌دهد، افزود: این بخش ابتدای جنگ تا پایان آن و قطعنامه و عملیات ناجوانمردانه رژیم بعث عراق را روایت می‌کند.

افتتاح نمایشگاه داستان ایستادگی در مشهد

همزمان با 31 شهریورماه، بعد از بازدید و تور خبرنگاران از نمایشگاه داستان ایستادگی که به مناسبت هفته دفاع مقدس در مشهد برگزارشد، مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور جمعی از مسئولان استان افتتاح شد.

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در این مراسم ضمن تشکر از همه افرادی که تلاش کردند تا یاد، خاطره و حماسه‌سازی‌های رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس احیا شود، ابراز کرد: هویت مردم ما هویتی فرهنگی با ارزش‌های دینی است که به آن اعتقاد ویژه دارند.

وی ادامه داد: زنده نگه داشتن یاد و خاطره رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی در هفته دفاع مقدس یکی از مواردی است که هویت ملی ما را از جنبه ارزش‌های دینی، ملی و روحیه انقلابی تقویت می کند و سبب تداوم آن است.

اوایل شهریورماه؛ شاهد دهه کرامت و برگزاری جشن‌های مختلف معنوی بودیم و هرچه به آخر شهریورماه و آغاز هفته دفاع مقدس نزدیک می‌شدیم؛ برنامه‌هایی در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت بیشتر می‌شد که آخرین ماه تابستان 94 نیز با تمام معنویت و بیان رشادت‌های رزمندگان به پایان رسید.

captcha