آثار مرتبط با امیرالمومنین علی(ع) مبهوت کننده است
کد خبر: 3377238
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۸

آثار مرتبط با امیرالمومنین علی(ع) مبهوت کننده است

گروه اندیشه: آیت‌الله سیدان با بیان اینکه آثار مرتبط با امیرالمومنین(ع)‌در زمینه‌های اعتقادی، اخلاقی، عبادی و ... مبهوت‌کننده است، گفت: ابن ابی الحدید سنی معتزلی می گوید بعد از مقداری تتبع 1000 جمله کوتاه از امام علی(ع) جمع‌آوری کردم که هر کدام یک دنیا حکمت است جدا از دیگر بیانات حضرت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت الله سید جعفر سیدان، استاد حوزه علمیه خراسان شب گذشته، نهم مهرماه در هشتمین اجلاس سالانه غدیر که در هتل الغدیر مشهد برگزار شد با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت امام علی(ع) بیان کرد: شخصیت حضرت ابعاد مختلفی دارد که انسان متحیر می‌شود در چه بعدی از ابعاد عظمت حضرتش سخن بگوید.

آیت‌الله سیدان با بیان اینکه امام علی(ع) در موارد مختلفی از جمله منابر، سخنرانی و خطبه هایشان و همچنین در جنگ جمل به غدیر استدلال کرده‌اند، ادامه داد: حضرت در جنگ صفین و در شورای شش نفره خلافت به این مسئله اشاره شده است که اهل تحقیق می‌توانند به کتاب الغدیر که در دسترس عموم است جلد اول صفحه 159 تا 196 مراجعه کنند و این موارد را ببینند.

امام علی(ع) همان امام مبین است

آیت‌الله سیدان با اشاره به فرازی از خطبه غدیر در بیان ویژگی‌های امام علی(ع) توضیح داد: پیامبر(ص) در این خطبه که معجزه است فرموده‌اند: «خداوند همه علوم نه فقط علم حلال و حرام بلکه همه علوم در عالم را در من قرار داد و من همه این علوم را در امام متقین قرار دادم و هیچ دانشی نبود مگر اینکه آن را به علی(ع) تعلیم دادم و این علی است که امام مبین در آیه سوره یاسین است» و نیز در مجلسی دیگر وقتی عده‌ای از معنای امام مبین پرسیدند پیامبر(ص) بعد از ورود امیرالمومنین(ع) فرمودند «این علی(ع) همان امام مبین است».

آیت‌الله سیدان با اشاره به حدیثی دیگر در بیان ویژگی های امام علی(ع) گفت: روزی پیامبر(ص)  بعد از ورود امیرالمومنین(ع) به مسجد برای ایشان برخاستند و ایشان را کنار خود نشاندند و فرمودند: «علی جان برخیز و با خورشید حرف بزن که او با تو صحبت می‌کند»، بعد از اینکه حضرت در میان جمعیت بیرون رفتند از خورشید پرسیدند حالت چطور است ای آفریده خدا؟ خورشید نیز پاسخ داد: حالم خوب است ای برادر پیامبر(ص) خدا و بعد از این خورشید گفت: تو اول، آخر، ظاهر، باطن و به همه چیز دانایی.

آیت الله سیدان با بیان اینکه سخن خورشید با امام علی(ع) در قرآن نیز آمده است، توضیح داد: آیات قرآن را باید تاویل کرد اما بر اساس موازین چراکه بعضی تاویل ها با اصول مکتب منافات پیدا می کند، بنابراین طبق بیان خود پیامبر(ص) امیرالمومنین(ع) اول است یعنی اولین کسی است که ایمان آورد، اینکه آخر است یعنی آخرین کسی است که پیامبر(ص) را می‌بیند، اینکه ظهار است به دلیل این است به اسرار پیامبر(ص) آگاه است، اینکه باطن است یعنی اسرار پیامبر(ص) را حفظ می کند و اینکه به همه چیز داناست یعنی به همه حلال‌ها، حرام‌ها، محک، متشابه، ناسخ، منسوخ و ... قرآن آگاهی دارد.

وی در بیان یکی دیگر از احادیث پیامبر(ص) در وصف امام علی(ع) ادامه داد: پیامبر(ص) فرمودند اگر نبود سخن جمعی مبنی بر اینکه حضرت عیسی(ع) را که مرده را زنده می کرد، خدا بدانند در وصف تو ای علی چیزی می‎گفتم که به هیچ جمعی عبور نمی‎کردی مگر اینکه خاک قدم تو را برای شفا بر می‌داشتند.

آثار مرتبط با امیرالمومنین(ع) مبهوت کننده است

آیت‌الله سیدان با بیان اینکه آثار مرتبط با امیرالمومنین(ع)‌در زمینه‌های اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، عبادی و اقتصادی مبهوت کننده است، گفت: ابن ابی الحدید سنی معتزلی می گوید بعد از مقداری تتبع 1000 جمله کوتاه از امام علی(ع) جمع‌آوری کردم که هر کدام یک دنیا حکمت است جدا از دیگر بیانات حضرت.

وی در همین موضوع ادامه داد: هرکدام از بیانات ایشان مخصوصا در مسائل اعتقادی افکار نادرست بشری را کنار می‌زند که همه باید شکرگزار این نعمت باشیم که شکر آن نیز با فهم، تامل، نشر و رساندن سخنان امیرالمومنین(ع) به دل‌های انسان‌ها محقق می‌شود.

آیت الله سیدان در پایان سخنانش به بیان حدیثی از امام علی(ع) پرداخت و بیان کرد: شخصی از امام علی(ع) پرسید: مردانگی و شخصیت در مکتب شما به چیست؟ امیرالمومنین(ع) در جواب وی فرمودند: «شخصیت به این است که که اگر کارهای انسان در نهان آشکار شد ناراحت نشود و مشکلی نباشد».

captcha