مسلمانان برای آینده حج فکر اساسی کنند/ ضرورت تشکیل یک کمیته برای بررسی علل فاجعه منا
کد خبر: 3377332
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲

مسلمانان برای آینده حج فکر اساسی کنند/ ضرورت تشکیل یک کمیته برای بررسی علل فاجعه منا

گروه سیاسی: خطیب جمعه موقت کاشمر با اشاره به اینکه باید فکری برای آینده حج کرد، گفت: مسلمانان نمی‌توانند از رفتن به حج منصرف شوند لذا اگر هرسال همین بی‌تفاوتی امسال در میان برگزارکنندگان حج باشد، ضروری است کمیته و گروهی تشکیل و علت‌ها بررسی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی حجت‌الاسلام علی احدی، خطیب جمعه موقت کاشمر ظهر امروز، دهم مهرماه در خطبه‌های عبادی ـ سیاسی این هفته نماز جمعه کاشمر، با گرامیداشت یاد و خاطره درگذشتگان حادثه منا و با اظهار تاسف از اینکه حکومت آل سعود در این حادثه احترام وکرامت حاجیان را حفظ نکرده و ب راساس بعضی شنیده‌ها در همان روز فاجعه منا حکام این کشور جشن گرفته‌اند، گفت: افراد بسیاری از جمله حکام نالایق آل سعود مقصر هستند و باید پاسخگو باشند.

وی با اشاره به اینکه باید فکری برای آینده حج کرد، اظهار کرد: حج تقدس دارد، واجب بوده و رکن دین است به همین جهت مسلمانان نمی‌توانند از رفتن به حج منصرف شوند لذا اگر هرسال همین بی تفاوتی در میان برگزارکنندگان حج باشد، ضروری است کمیته و گروهی تشکیل و علت ها بررسی شود.

وی با اعلام اینکه از حکام عربستان انتظار بود این مصیبت را به جامعه اسلامی تسلیت گفته و عذرخواهی کنند ولی این اتفاق نیفتاد، بیان کرد: اینکه از قبل برای برگزاری باشکوه حج پیش بینی‌های لازم را نکردند و وقتی حادثه به وجود آمد، پلیس بدون هماهنگی قبلی مسیر را بسته و حتی بعد از وقوع حادثه نه تنها خود کمک نکردند بلکه به کسی هم اجازه امدادرسانی ندادند، همه گویای بی درایتی حکام آل سعود است.

حجت الاسلام احدی در ادامه اختلاف و تفرقه را از جمله گرفتاری‌های جامعه اسلامی دانست و افزود: اگر مسلمانان به پیام غدیر توجه می‌کردند و همان مسیری که پیامبر اسلام(ص) اعلام کردند، می رفتند دچار تفرقه و چند دستگی نمی‌شدند.

وی با اظهار تاسف از اینکه امروز این اختلافات در قلب جهان اسلام و سرزمینی که به عنوان سرزمین قرآن، وحی و دین شناخته می‌شود، دیده می شود، عنوان کرد: آنچه  امروز به دست حکام آل سعود انجام می‌شود، حاکی از نوعی بی خردی و ظلم و ستمی است که به جامعه اسلامی وارد می‌شود.

وی حمایت از تروریست‌هایی که در کشورهای مختلف جنایت می‌کنند، حمله به کشور اسلامی، بی توجهی به جان و سرنوشت مسلمانان و عدم انجام وظیفه در برگزاری حجی با سلامت و امنیت از جمله کارهایی است که امروز حکام آل سعود انجام می دهند.

حجت‌الاسلام احدی با بیان اینکه امیدواریم این اتفاق موجب سقوط حکومت غاصب آل سعود  شود و همه به سزای عمل خود برسند، به بازگشت حجاج اشاره کرد و افزود: از خانواده حجاج انتظار است ذبح گوسفند را در اماکن عمومی انجام ندهند و ضمن رعایت بهداشت مراقب باشند، سلامت جامعه به خطر نیفتد.

خطیب جمعه موقت کاشمر در ادامه با گرامیداشت عید غدیر با بیان اینکه عید غدیر عید ولایت و امامت و بزرگ‌ترین عید مسلمانان است، عید فطر و قربان را زیر مجموعه عید غدیر دانست و گفت: هر اندازه انسان این عید را بزرگ بشمارد، تکریم کند و به روش‌های مختلف زنده نگه دارد، باز هم  حق عید غدیر را به جا نیاورده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از استفاده افراطی از تلفن همراه و سریال‌های تلویزیون اظهار کرد: پیشرفت تکنولوزی و فضای مجازی در حالی که می‌تواند ابزاری برای تبلیغ ارزش‌ها باشد، می‌تواند موجب جدایی خانواده‌ها هم شود.

حجت‌الاسلام علی احدی با اشاره به نگرانی‌های اهل دین و فرهنگ و حتی خود پدر و مادرها از رشد بی رویه و افراطی استفاده از فضای مجازی و پیام رسانی و سرگرمی‌هایی که گاهی اثر منفی دارد، افزود: مدیران مدارس باید بیشتر به این موضوع توجه کنند.

وی با بیان اینکه زمانی می‌توانیم به دانش‌آموزان بگوییم مواظب فضای مجازی باشید که خود پدر و مادرها درست عمل کنند، گفت: اگر مدیران و معلمان خودشان آلوده به این گرفتاری باشند و سرکلاس مدام به پیامک‌ها جواب دهند نمی‌توانند به دانش‌آموز بگویند رعایت کنید.

وی با تاکید بر اینکه ابتدا پدر و مادرها باید از خود شروع کنند تا در ادامه بتواینم برخی از آفت‌های مربوط به استفاده نابجا از این فضاها را بگیریم، تصریح کرد: دین اسلام با پیشرفت مخالف نیست گاهی در پیامک‌ها مطالبی منتشر می‎شود که میلیون‎ها نفر متحول می‎شوند بنابراین باید جلوی استفاده نابجا و افراطی از تلفن همراه گرفته شود.

captcha