نامه علی لاریجانی به بین‌المجالس برای‌پیگیری‌فاجعه‌ منا
کد خبر: 3377883
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
در نشست خبری با همتای کروات اعلام شد:

نامه علی لاریجانی به بین‌المجالس برای‌پیگیری‌فاجعه‌ منا

گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری مشترک با رئیس پارلمان کرواسی با اشاره به بازگشت پیکر مطهر عده‌ای از حجاج به کشور گفت: فاجعه منا حادثه دردناکی است که در سطح بین‌المللی در حال پیگیری است و بنده نامه‌ای نوشته‌ام که موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، ظهر امروز، شنبه 11 مهر، در کنفرانس خبری مشترک با رئیس پارلمان کرواسی ضمن اظهار خرسندی از سفر هیئت پارلمانی و هیات تجاری این کشور به ایران گفت: بعد از دیداری که من از کشور کرواسی و مذاکراتی که با رئیس پارلمان این کشور در نیویورک داشتم؛ این احساس ایجاد شد که زمینه‌های همکاری اقتصادی، فرهنگی و علمی بسیار خوبی بین ایران و کرواسی مهیا است.

لاریجانی افزود: در مذاکراتی که امروز داشتیم، زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک را مورد بررسی قرار دادیم و قلمروهایی که تجار کروات می‌توانند در آن فعالیت نمایند را مشخص کردیم. براساس تفاهم‌های صورت گرفته مذاکرات در اتاق بازرگانی و با حضور وزرای مربوطه پیگیری خواهد شد.

وی تصریح کرد: همکاری‌های دانشگاهی وعلمی مورد علاقه دوطرف می‌باشد، این گسترش همکاری‌های فرهنگی، زمینه مناسبی برای همگرایی بیشتر است که دنبال خواهد شد. همکاری‌های پارلمانی دو کشور بسیار صمیمانه است و ما از این ظرفیت برای گسترش سایر فعالیت‌های مشترک استفاده خواهیم کرد.

لاریجانی گفت: بخشی از مذاکرات صورت گرفته با رئیس پارلمان کرواسی درخصوص مسائل خاورمیانه و بحران‌های تروریستی ایجاد شده بود. همفکری خوبی میان دو طرف در رابطه با مبارزه با تروریسم وجود داشت. کرواسی کشور دوست ایران است و ما سابقه همکاری خوبی میان دو کشور داریم. به همین جهت ما امیدواریم که سفر رئیس پارلمان کرواسی به ایران یک سفر مؤثر در گسترش همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک دو کشور باشد.

رئیس پارلمان کرواسی نیز در این کنفرانس خبری گفت: اینجانب، هیئت‌های پارلمانی و اقتصادی کشورم، از اینکه توفیق سفر به کشور ایران را داشتیم، بسیار خرسند و خوشحالیم. این سومین دیدار من با دکتر لاریجانی بود و می‌توانم بیان کنم که اعتماد ما بیشتر از دیدارهایی است که به طور متناوب خیلی از مقامات کشورهای دیگر با یکدیگر برگزار می‌کنند.

پوسیپ ‌لکو ادامه داد: ایران و کرواسی روابط بسیار خوب سیاسی و تجاری را حتی در زمان تحریم‌ها با یکدیگر داشتند، زیرا روابط بسیار خوب مبتنی بر احترام متقابل و درک متقابل بین ایران و کرواسی همواره وجود داشته است.

وی تصریح کرد: با خوشحالی اعلام می‌کنم که دیدار ما از ایران برای ادامه همکاری‌ها و اجرای برنامه‌های مشترک در زمینه‌های توسعه ملی، همکاری‌های اقتصادی و همکاری‌های فرهنگی با سرمایه‌گذاری مشترک باشد. برای کرواسی،‌ جمهوری اسلامی ایران در مسائل مختلف جهانی از جمله مبارزه با تروریسم دارای اهمیت است. ما ایران را قدرتی مهم، بزرگ و تاثیرگذار می‌دانیم.

رئیس پارلمان کرواسی ادامه داد: ملت بزرگ ایران با یک تاریخ غنی و کهن می‌باشد و به همین دلیل احساس می‌کنم که باید گفت‌وگوهای مداوم و مستمر با کشور دوست ایران همواره وجود داشته باشد. رویکرد ما در تعامل با جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که اگر چه کرواسی عضو اتحادیه اروپا است، ولی همکاری با کشورهای دیگر خارج از اتحادیه اروپایی را در دستور کار دارد و ما ایران را هرگز نادیده نمی‌گیریم.

وی افزود: علاقه‌مندی ما در خاورمیانه و این بخش از جهان با جمهوری اسلامی ایران بسیار زیاد می‌باشد. متاسفانه سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران با کرواسی رضایت‌بخش نیست، اما زمینه‌های فراوانی برای همکاری مشترک وجود دارد. لازم می‌دانم از رئیس مجلس شورای اسلامی ایران که زمینه‌ساز فعالیت مشترک و تعامل اقتصادی را فراهم نموده‌اند،‌ تشکر نمایم. تاکید می‌کنم که دیدار هیئت پارلمانی کرواسی از ایران با موفقیت انجام شده است و این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز گسترش فعالیت‌های مشترک دو کشور باشد.

در ادامه این کنفرانس خبری دکتر لاریجانی درخصوص بازگشت پیکرهای مطهر حجاج جانباخته در فاجعه منا گفت: روح جمعی جامعه ایران از این فاجعه غمناک و دردناک به شدت متاثر شده است؛ آقای لکو رئیس پارلمان کرواسی نیز که در جریان این حادثه دردناک بودند، اظهار تاسف و تسلیت خود را به بنده ابزار کردند. خوشحالیم که حداقل پس از فراز و نشیب‌های دردناک، پیکرهای مطهر این عزیزان در حال انتقال به ایران است و صبح امروز بیش از یکصد پیکر آنها به ایران بازگشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم در اسرع وقت پیکر سایر قربانیان نیز به ایران بازگردد. پیکرهای این عزیزان با احترام و تکریم در ایران مضجعی داشته باشند. فاجعه منا حادثه دردناکی است که در سطح بین‌المللی در حال پیگیری است و بنده نامه‌ای نوشته‌ام که موضوع مورد پیگیری قرار گیرد. فاجعه منا حادثه دردناکی است که باید از آن به گونه‌ای بهره برد که دیگر اتفاقاتی مانند آن تکرار نشود.

پوسیپ ‌لکو با اظهار تأسف از جان باختن حجاج ایرانی در فاجعه منا گفت: من در مذاکراتی که با دکتر لاریجانی داشتم، مراتب تسلیت خود را به ایشان و ملت ایران ابراز کردم و با بازماندگان قربانیان این حادثه دردناک اظهار همدردی می‌کنم. مردم کشور کرواسی خیلی خوب درد و آلام ملل دیگر را درک می‌کنند.

رئیس پارلمان کرواسی گفت: با غم و اندوه بسیار زیادی اخبار فاجعه منا را ملت کرواسی دنبال کردند. با توجه به تجربیاتی که کشور کرواسی از این نوع درد و آلام داشته است، توصیه می‌کنم که ایران در این شرایط وحدت خود را حفظ کند. مطمئن هستم که با حفظ وحدت بر این غم و اندوه غلبه کرده و مشکلات پیش‌رو را از سر راه برمی‌دارند. مجددا همدردی ملت کرواسی را با  ملت ایران اعلام می‌کنم.

captcha