ابوذر مورد محبت خاص امام علی(ع) و پیامبر(ص) بود
کد خبر: 3385153
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
در یادداشتی از حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور آمده است؛

ابوذر مورد محبت خاص امام علی(ع) و پیامبر(ص) بود

کانون خبرنگاران نبأ: روز آخر ذی‌الحجه، سالروز رحلت ابوذر غفاری است، کسی که ویژگی‌های فراوانی دارد؛ به تعبیر پیامبر(ص) راستگوترین انسان شناخته شده است و مورد قبول پیامبر(ص) و امام‌علی(ع) بود.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیل‌پور استاد حوزه علمیه نبی‌اکرم(ص) به مناسبت رحلت حضرت ابوذر غفاری یادداشتی را در اختیار کانون خبرنگاران نبأ گذاشت که متن کامل آن می‌آید.

ابوذر راستگوترین فرد در میان یاران پیامبر(ص) بود و صفت صداقت از یک چهره راستین در قلمرو ارزش‌های آرمانی ساخته بود؛ ابوذر در پرتو رفتار صادقانه‌اش مطیع ولی امر و امامش امیرالمؤمنین(ع) بود و خلافت دروغین حاکمان عصر خود را که ظالمانه و غاصبانه بر مردم فرمانروایی می‌کردند، نپذیرفت و حاضر شد غریبانه در ربذه زندگی کند و دمساز با معاویه نباشد.

از طرف معاویه نیز توسط یک غلام(برده) هدیه‌ای برای ابوذر آوردند ابوذر هدیه را نپذیرفت غلام گفت اگر شما می‌پذیرفتید من آزاد می‌شدم ابوذر در جواب غلام گفت: در عوض من برده می‌شدم.

کار ابوذر چوپانی بود با خبر شد که پیامبر(ص) آمده برادرش را به مکه فرستاد تا از شرایط مکه آگاه شود برادرش آمد و آمدن پیامبر(ص) جدید را گزارش داد ولی ابوذر دلش آرام نگرفت گوسفندان را رها کرد و خود به مکه آمد تا اینکه پیامبراکرم(ص) را از نزدیک مشاهده کرد و جزء اصحاب شد.

تفاوت اصحاب پیامبر(ص) و شرایط روحی آنان از ابوذر یک مرد مبارز ساخته بود که در برابر معاویه بایستد و فریاد بزند و ناچار حضورش را در جامعه برنتابند و او را تبعید کنند و از سلمان فارسی انسانی بسازند که ظرف علم و معارف و فرهنگ برین ماورایی باشد که حضرت رسول در این باره می‌فرمایند، سلمان بحر لاینزف دریایی ناپیدا کرانه در علم و دانش است.


در پایان این یادداشت به ویژگی ابوذر پرداخته شده و آمده است: به تعبیر پیامبراکرم(ص) صادق‌ترین و راستگوترین انسان‌ها در زیرآسمان و به  زبان گویا ایشان در برابر مبارزه با غاصبان حکومت اشاره کرد، مدافع امامت و ولایت، مورد محبت خاص و ویژه امام علی(ع) و پیامبر(ص) بود از اصحاب خاص پیامبر(ص) به گونه‌ای که حضرت نصایح سودمندی به او دارند و به عنوان یا اباذر در کتب روایی آمده  و استاد جواد محدثی این کتاب را ترجمه کرده است، البته ویژگی‌های فروانی شخصیتی ابوذر بسیار است که ما اندکی به آن پرداختیم.

علیرضا برومند

captcha