نارضایتی از سطح‌بندی در مسابقات/ یک پیشنهاد کارساز
کد خبر: 3464576
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۹
نامه سرگشاده جمعی از نخبگان قرآنی کشور؛

نارضایتی از سطح‌بندی در مسابقات/ یک پیشنهاد کارساز

گروه فعالیت‌های قرآنی: جمعی از نخبگان قرآنی کشورمان نامه‌ای سرگشاده در اختیار ایکنا گذاشته و در آن ضمن نارضایتی از سطح‌بندی شرکت‌کنندگان در مسابقات به ارائه پیشنهادی در این زمینه نیز پرداخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جمعی از نخبگان قرآنی کشورمان با انتشار نامه‌ای سرگشاده ضمن وارد کردن برخی ایرادات به روش فعلی سطح‌بندی شرکت‌کنندگان در مسابقات سراسری قرآن کریم در کرمانشاه راهکارهایی را نیز در این زمینه ارائه داد‌ه‌اند.

متن کامل این نامه در ادامه آمده است؛

بسمه تعالی

«وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ وَأَنْ أَتْلُوَ الْقُرْآنَ»

نامه‌ای سرگشاده جمعی از نخبگان قرآنی خطاب به مسئولان قرآنی کشور

با سلام و درود به روان پاک احیاگر حقیقی قرآن کریم در عصر حاضر حضرت امام خمینی(ره) و آرزوی عافیت و طول عمر برای خلف صالح ایشان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(دام ظله العالی)

اما بعد، ساز و کار نوین مسابقات سراسری قرآن در کرمانشاه بهانه‌ای شد تا باردیگر دغدغه‌های همیشگی و تکراری قاریان و حافظان نخبه کشور را در قالب این وجیزه مطرح نماییم. در ابتدا بر خود لازم می‌دانیم از مساعی کم‌نظیر و نیات قابل تقدیر تمامی تصمیم‌گیران کلان امور قرآنی به خصوص روحانی جلیل‌‌القدر حجت‌‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی به‌عنوان رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف کشور در جهت تعالی ساز و کارهای انتخاب نخبگان قرآنی کشور که تا حدی در مسابقات سراسری امسال نمود یافته بود تشکر کنیم.

با این وجود مع‌‌الأسف با پایش منصفانه بازخوردهای اجرای طرح جدید، نمی‌توان از تحقق نسبی اهداف غایی آن سخن گفت. آنچه در عمل شاهد آن هستیم این است که سطح‌بندی متسابقان هر چند در دورنمای خود امری در جهت کاهش تنش‌های روحی متسابقان و شایسته‌سالاری محسوب می‌شود لکن در نهایت متسابقان را به پروسه‌‌ای استرس‌زاتر و فرسایشی‌تر یعنی اردوی انتخابی وارد می‌‌کند که لااقل در نگاه غالب متسابقان از هم اکنون سایه سلیقه‌محوری و انتخاب‌های حرف و حدیث‌دار نیز بر آن افکنده شده است در حالی که آسیب اجرای یک مسابقه متمرکز از این جهات کمتر است.

نکته مهم دیگر اینکه عناوینی چون قاری یا حافظ ممتاز یا درجه یک، چه در بین خواص جامعه قرآنی و چه در میان عموم مردم محلی از اعراب نداشته و حتی تسهیلاتی معتنابه را در مقایسه با عنوان بین‌المللی برای یک نخبه قرآنی دربر ندارد؛ هم چنان که می‌بینیم طرح‌های از این قبیل که توسط شورای عالی قرآن و سازمان دارالقرآن‌الکریم با حسن اجرا و شایستگی تمام صورت پذیرفته در سایه سنگین تلاش‌های قرآنیان برای کسب عنوان بین‌المللی کامیابی قابل توجهی نداشته و شور و اشتیاق کم قاریان و حافظان در استقبال از این طرح‌های البته قابل تقدیر گواه بر این امر است به عبارتی آنچه یک قاری و یا حافظ نخبه را اقناع می‌کند یافتن مخاطبینی پرشمار برای استماع بوده که هم اکنون تنها با به یدک کشیدن عنوان بین‌المللی و در نتیجه کسب جواز تلاوت در محافل رسانه‌ای و پرمخاطب قابل تحقق است.

لذا محصول اصلی طرح جدید مسابقات در نگاه قریب به اتفاق متسابقان صرفاً اطاله فرآیند انتخاب و به تبع آن افزایش دوره تنش‌های روحی حاکم بر انتخاب نمایندگان بین‌المللی است در حالی که مشغله‌های زندگی قاریان و حافظان که همین چند روز مسابقات را نیز با مشقت فراوان موفق به حضور می‌شوند طلب می‌کرد از اجرای چنین طرحی اجتناب شده و همه چیز در همان مسابقات به نحوی بهتر فیصله یابد که در ادامه به این راهکار پیشنهادی نیز اشاره می‌شود.

به علاوه از میان حدود 10 نفر قاری یا حافظ حاضر در اردوی انتخابی شاید حداکثر نصف آنها بتوانند در صحنه‌ای بین‌المللی با دورنمایی نه چندان موفق‌آمیز حضور یافته و الباقی نیز باید احتمالاً به یک سرخوردگی و ناکامی دیگر در مسیر کسب عنوان بین‌المللی تن دهند. لذا از مجریان و داوران مسابقات انتظار می‌رود به جز حضور مستمر و البته پرثمر خود در فرآیند فرسایشی مسابقات(که خواه‌ناخواه مزایای مادی و معنوی خاص را برای داوران زحمتکش در پی دارد) تخریب روحی و روانی نخبگان قرآنی و اتلاف اوقات گران‌بهای ایشان را که در سایه رقابت‌های بسیار نزدیک(و البته موفقیت آمیز تنها برای چند فرد محدود) رخ داده، در تدوین و اجرای طرح‌های خود لحاظ نمایند.

در همین جا باید بگوییم متأسفانه تدوین فرآیندهای انتخابی مسابقات بدون حضور و نظر خواهی از متسابقین نخبه و تأمین حداقلی خواسته‌های ایشان صورت می‌گیرد و این شائبه ان‌شاءالله نادرست را که تصمیم‌گیرندگان ناخودآگاه بر اثر عدم بهره‌گیری از شور و خرد جمعی با نفرات اصلی درگیر در مسابقات یعنی متسابقین برخی مصالح و منافع شخصی یا سازمانی را نیز در تصمیم‌‌سازی‌ها لحاظ می‌کنند تقویت می‌کند.

در نهایت به‌عنوان نتیجه سطور مرقوم پیشنهادی که بعضاً توسط برخی نخبگان قرآنی در جهت رفع آسیب‌های مذکور مطرح و به دلایلی نامعلوم نادیده گرفته شده را تکرار می‌‌نماییم باشد که مجریان امر با در نظر گرفتن مصالح غالب جامعه قرآنی و نه قلیلی از آنها این طرح را اجرایی نمایند، چرا که تاکنون هیچ راهکار کارآمد و کارگشای دیگری برای گریز از نخبه‌کشی مسابقاتی به جز طرح حاضر ارائه نشده است.

به‌عنوان مقدمه باید گفت از آنجا که اولاً با تعداد بسیار معدود مسابقات بین‌المللی در قیاس با سیل نخبگان قرآنی اعم از قاری و حافظ مواجهیم و ثانیاً سیاسی کاری‌های موجود در مسابقات بین‌‌المللی به خصوص در دول عربی و عدم توفیق غالب متسابقین کشورمان به امری واضح و عادی تبدیل شده است. پیشنهاد می‌شود با در نظر گرفتن روش صحیح سطح‌بندی به تعدادی(مثلاً سه تا پنج نفر) از برگزیدگان هر سال مسابقات سراسری عنوان بین‌المللی(و نه ممتاز یا درجه یک که اقبالی به آنها نیست) اعطا شده، فرد از حضور در مسابقات آتی منع شده و در نتیجه با کسب عنوانی قابل اعتنا وارد فرآیند ثمر بخش ترویج قرآن کریم شود. همچنین اعزام به مسابقات نیز صرفاً به‌عنوان جایزه نفرات برگزیده مانند دیگر اعزام‌های تبلیغی مطرح باشد.

به نظر می‌رسد پیشنهاد مذکور بهترین شیوه برای حل مشکلات دامنه‌دار مسابقات باشد که در پس خود آرامش روحی و بعضاً سلامت جسمی نخبگان قرآنی را ربوده و بعضاً به رقابت‌های ناسالم و تضییع اوقات گران‌بهای قرآنیان انجامیده است در حالی‌که می‌شد از ظرفیت‌های ارزشمند این متسابقین نخبه در جهت ترویج فرهنگ قرآنی در داخل و خارج از کشور بهره‌برداری نمود.

در پایان امید می‌رود در سایه اعتقاد راسخ به نیات پاک و دلسوزانه مسئولین و مجریان امور قرآنی کشور و اقبال قریب به اتفاق جامعه قرآنی به اجرای این شیوه، طرح مورد اشاره با تعدیلات مورد نظر مسئولین امر برای سال آتی به اجراء در آید تا هر چه سریعتر غالب جامعه قرآنی کشور از مهلکه کم حاصل مسابقات قرآنی نجات یافته و موج ترویج معارف قرآنی را با سیراب نمودن جامعه اسلامی مان از استماع نواهای آسمانی نخبگان قرآنی شاهد باشیم.

وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى

جمعی از نخبگان قرآنی کشور

انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۰۹:۱۴
0
1
نظر جالب و قابل توجهی است و می تواند راه گشا باشد
یک قاری بین المللی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۱۱:۴۵
1
2
مشکل اینجاست که در استدام شایستگی تلاوت برخی دوستانی که در مسایقات بین المللی داخل یا خارج شرکت کرده اند و رتبه ای هم کسب کردند و به این دلیل خودشون رو استاد میدانند هم بحث هست چه برسه به اینکه چند نفر برتر در مسابقات سراسری رو با این القاب مورد خطاب قرار بدیم.ثانیا شکی نست که عرف جاریه ای که اکنون در کشور وجود داره همون عرف سابق هست و یقینا عوش کردن این عرف جا افتاده بسیار سخت خواهد بود.شاید ترتیبی که امسال در مسابقات سراسری لحاظ شد مقدمه ای باشه برای سنت شکنی و در انداختن طرحی نو.از دوستانی که این نامه رو مطرح کردن خواهش میکنیم کمی صبر کنند تا حداقل چند سالی این روش ادامه پیدا کنه تا مشخص بشه قابل قبول هست یا خیر.
محمد جعفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۱۱:۵۱
0
2
پیشنهاد خوبی است؛ ولي
متن نامه ، از نظر ادبی ، اشكالاتي دارد.
ياحق
ثاقبه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۱۴:۴۱
0
0
سلام علیکم. این نامه زمانی قابل اعتناست که مشخص بشه واقعا یک جمع، اون رو ارسال کردند و ارسال کنندگان مشخص باشند و الا یک نفر هم میتواند به اسم جمع نامه ارسال کند.
خادم قران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۱۵:۳۲
0
0
ميشه لطف كنيد اسامى اين جمعى از ... را بنويسيد تا ايشان را بشناسيم. بنده هم ميتونم نظرات خودم را با عنوان جمعى از ... منتشر كنم ! اينكه نشد امضاء
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۱۶:۲۴
0
0
پیشنهاد خوبی است ولی این مشکلات جامعه قرآنی نیست و فقط از بعد روانی به قضیه نگاه کرده اید آن هم فقط به نفع چند نفر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۱۷:۰۷
0
0
طرح بسیار خوبیه کو گوش شنوا متن خیلی رسا و جامع نوشته شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۱۷:۱۴
0
0
حرف حق رو زده انشالله جاج آقای حسینی و شورا عالی پاسخگو باشند
متسابق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۱۷:۱۵
0
0
رویه جاری مسابقات فقط به سود داوران عزیز است تا شرکت کنندگان عنوان بین المللی دادن به برترین های داخلی تنها راه است متاسفانه عده ای ذی نفعند نمیزارن
تالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۱۹:۱۸
0
0
خیلی بهتر بود حداقل اسامی برخی از این نخبگان محترم قرآنی ذیل نامه ذکر میشد. به علاوه، بهتر نیست کمی صبر کنیم تا حداقل یکی دو سال از اجرای طرح بگذرد و بعد به ارزیابی و نقد و ارائه جایگزین بپردازیم؟! به این زودی! هنوز یک ماه از اتمام مسابقات و اجرای طرح نگذشته!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۲۱:۲۹
0
0
این نامه مویدین زیادی داره و داشته میتونید از متسابقین نظرسنجی کنید ولی به علت اینکه مغضوب قرار نگیرند خواسته اند اسامی آنها اعلام نشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۲۱:۳۷
0
0
دوستان مفاد نامه را نقد کنن نه اینکه بفرمایند کیا نوشتن شما فکر کنید یک نفر ولی این طرح برای غالب متسابقین که نخبه و ناکام هستند بسیار عالیه بله برخی دوستان بین المللی شاید موافق نباشن ولی به نظر من این طرح با برخی کم و زیاد کردن خیلی عالیه کل مسابقات بین امللی که داریم برای قرا 3 تا 4تاست که توی 99 درصد به جز ایران احتمال رتبه خیلی کمه دوستان احساسی اظهار نظر نکنن واقعیت اینه که الان قلیلی از این شیوه منتفعن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۲۱:۴۱
0
0
اگه به جای دوستانی بودید که به آستانه 40 سالگی رسیدن همش فینال و نزدیک فینال بودن رفتن کویت مالزی اوندونزی تونس رتبه نیاوردن نمیگفتید طرح جدید خوبه طرح سطح بندی فقط طولانی تر میکنه کارو و سلیقه ای اگر به فرض افراد شایسته تر هم انتخاب بشن به علت معدود بودن و رتبه ندادن در مسابقات بین المللی بازم طرح جدید حاصلی نداره
خادم قران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۵ - ۲۳:۲۶
0
0
طرح بهتر اينه كه مسابقات رو تعطيل كنند و طرح ارزشيابى رو در سطح وسيع تر اجرا كنند و به افراد ممتاز طرح هم حقوق ماهيانه بدهند. مانند مصر
امیرهادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۶ - ۰۱:۴۶
0
1
مسابقات کرمانشاه شدیدا باعث نارضایتی شد
مسئولین گویا برای اولین بار مسابقه برگزار میکردند
اصلا از تجربیات سالهای گذشته استفاده نشده
ایکاش حداقل از یک متسابق برای تصمیماتتان مشورت میگرفتید...
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۶ - ۰۱:۵۱
0
1
طرح امسال ارزش کار رتبه داران را پایین آورد
روش قدیم بهتر بود
مسابقات امسال ناشیانه برگزار شد...
قاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۶ - ۲۳:۰۶
0
0
متاسفانه از این به بعد کسی بهترین قاری یا حافظ است که خوب بتواند مدرک یا عناوین برا خودش بگیرد،مثل مدارک درجات شورا یا سازمان دارلقران یا مسابقات،و جالب این است که همه‌ی ما قرائ خوب میدانیم حقیقتا در رسیدن به شعور قرآنی و فهم وادب و رفتار و درک عمیق قرآنی هیچکدام از این مدارک یا عناوین تاثیر گذاری چندان زیادی ندارند و در این چیزها واقعا خدا وجود ندارد بلکه مهارت هستند.و نمی توانند قران رو تو جامعه نهادینه کنند .....حرف زیاد است!
قاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۶ - ۲۳:۰۶
0
0
متاسفانه از این به بعد کسی بهترین قاری یا حافظ است که خوب بتواند مدرک یا عناوین برا خودش بگیرد،مثل مدارک درجات شورا یا سازمان دارلقران یا مسابقات،و جالب این است که همه‌ی ما قرائ خوب میدانیم حقیقتا در رسیدن به شعور قرآنی و فهم وادب و رفتار و درک عمیق قرآنی هیچکدام از این مدارک یا عناوین تاثیر گذاری چندان زیادی ندارند و در این چیزها واقعا خدا وجود ندارد بلکه مهارت هستند.و نمی توانند قران رو تو جامعه نهادینه کنند .....حرف زیاد است!
هم شهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۷ - ۰۰:۳۹
0
0
چرا در این بین اصلا مسابقات معارف مورد توجه قرار نگرفته ,به نظر من بیشترین ضربه,از تدوین ایین نامه جدید ,این مسابقات خورد حال انکه هیچ جایی بحثی از ان نیست خدا می داند چقدر برای حضور در کشوری زحمت کشیده میشودوساعتها مطالعه وبحث ,در اخر مسابقات معارف تبدیل ده بود به مهارت کامپیوتر ونه بحث ودانش تفسیری,
یک قاری
|
Germany
|
۱۳۹۴/۱۰/۱۷ - ۲۳:۲۸
0
0
مسابقات آفت بسیار بزرگ تلاوت قرآن در ایران است که حذف آن منافع عده ای را به مخاطره می اندازد و الا طرحهای بسیار خوبی وجود دارد که می توان جایگزین مسابقات کرد . مگر در کشور مصر با این غنای بسیار بالا در زمینه تلاوت قران مسابقات قرآن برگزار می شود؟ مگر در جمهوری اسلامی ایران جلسات وعظ و روضه خوانی سید الشهداء ( علیه السلام ) با این همه تاثیرگزاری و شور و حال بین تمامی آحاد جامعه با برپایی مسابقات به اینجا رسیده است ؟ انشاء الله فعلان قرآنی تا دیر نشده است به فکر جایگزین کردن طرحهای قرآنی دیگری به جای برگزاری مسابقات بیفتند . به نظر می آید یکی از بهترین گزینه ها برای محقق شدن این مهم برپایی کرسی های تلاوت قرآن در مساجد سراسر کشور قبل از فریضه نماز است . همان شیوه ای که سالیان متمادی در کشور مصر رایج بوده و با استقبال بسیار خوب مردم مواجه می باشد .
captcha