داعش بهانه آمریکا برای دخالت در امور داخلی کشورها است
کد خبر: 3468854
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
فعال رسانه‌ای عراق در گفت‌و‌گو با ایکنا:

داعش بهانه آمریکا برای دخالت در امور داخلی کشورها است

گروه بین‌الملل: محمد الاسدی با بیان این که داعش با هدف بدنام کردن اسلام و مسلمانان تشکیل شد، گفت: داعش بهانه‌ آمریکا برای دخالت در امور داخلی کشورهای جهان است.

داعش بهانه آمریکا برای دخالت در امور داخلی کشورها است

محمد الاسدی، مدیر بخش خبر و مستند شبکه تلویزیونی آفاق عراق و معاون مدیرکل این شبکه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: یکی از اهداف تشکیل داعش این بود که غرب می‌خواست داعش را به عنوان نماینده اسلام معرفی کند. حتی کاندولیزا رایس،‌ وزیر خارجه اسبق آمریکا و نیز هیلاری کلینتون چندین بار در صحبت‌های خود عنوان کردند که ایالات متحده از داعش حمایت کرده و علناً به آن اعتراف می‌کند.

وی افزود: آن‌ها از داعش حمایت می‌کنند؛ زیرا اولاً در منطقه تفرقه و ناامنی ایجاد می‌شود و این بهانه‌ای برای آمریکا و دیگران برای دخالت در امور کشورها در خاورمیانه و نیز دیگر کشورهاست و از طرف دیگر با مرتبط دانستن داعش به اسلام تلاش می‌شود مردم جهان را از اسلام بترسانند.

الاسدی تصریح کرد: داعش با هدف بدنام کردن اسلام و مسلمانان و تسلط بر منابع و امکانات آن‌ها در کشورهای مختلف تشکیل شد، رسانه‌های معاند غربی نقش مهمی در این توطئه داشتند و امروز لازم است رسانه‌های اسلامی با اهتمام بیشتر به مقابله با این جریان بپردازند.

الاسدی بیان کرد: تشکیل داعش همچنین بهانه‌ای برای پیشبرد فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین است و این نوع اسلام‌هراسی دستاویز خوبی برای این هدف است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از این کارها از طریق رسانه‌های غربی انجام می‌شود، گفت: متأسفانه ما در کشورهای اسلامی در کار رسانه‌ای بسیار ضعیف هستیم و در مقایسه با رسانه‌های غربی که بسیار حرفه‌ای کار می‌کنند، عقبیم.

این فعال رسانه‌ای عراق یادآور شد: کار مستندی که شبکه بی‌بی سی انجام می‌دهد، با کاری که شبکه‌های عراقی و دیگر کشورهای اسلامی انجام می‌دهند، بسیار متفاوت است.

رسانه‌؛ ابزاری قدرتمند برای مقابله با داعش

وی که حرفه اصلی‌اش مستندسازی است و مدیریت بخش مستند در شبکه آفاق را بر عهده دارد، تصریح کرد: وقتی به نحوه فعالیت رسانه‌های غیر اسلامی نگاه می‌کنم، می‌بینم که بسیار متفاوت کار می‌شود. من بسیاری از اوقات بررسی می‌کنم که ببینم آن‌ها چگونه فکر می‌کنند، چگونه کار می‌کنند.

الاسدی افزود: حاصل مشاهدات من این است که وقتی ما مستند می‌سازیم و اخبار می‌گوییم از موضع خودمان صحبت می‌کنیم، نگاه نمی‌کنیم که بیننده چه می‌خواهد و من چگونه باید او را قانع کنم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال مستندی در مورد عراق در یکی از این رسانه‌ها، نشان می‌داد که بعد از صدام در عراق چه اتفاقی افتاد و رسید به نوری مالکی و کارهای خوب او را عنوان کرد اما در سه چهار ثانیه آخر عکس مالکی را نشان داد در فرمتی شبیه عکس صدام و ظرف این چند ثانیه این نتیجه را از این داستان القا کرد که باز هم ماجرا همان است و داستان دوباره از اول شروع شده است(زمان مالکی هم شبیه زمان صدام است).

الاسدی گفت: این شبکه کل مطالب خوبی را که در مورد مالکی گفته شد، در چهار ثانیه محو کرد. این یک کار حرفه‌ای است. ما هنوز به این نرسیده‌ایم که باید حرفه‌ای کار کنیم. مشکل اول از دانشگاه‌هاست. دانشگاه‌ها در کشورهای اسلامی نیروی رسانه‌ای حرفه‌ای تربیت نمی‌کنند.

وی افزود: من سال‌ها پیش در زمینه رسانه در لندن دوره‌ای گذراندم و دیدم که چگونه در ظرف دو هفته معادل چهار سال درس خواندن در دانشگاه‌های ما، به دانشجویان آموزش می‌دادند.

الاسدی در پایان تأکید کرد: مشکل اول از خود دانشگاه‌هاست و دوم اینکه رسانه‌ها و کارشناسان رسانه‌ای قدرتمند نداریم که تربیت شوند و بالاخره هم مدیریت رسانه‌ها هم ضعیف است و تفکر رسانه‌ای قوی وجود ندارد. این‌ها مسائلی است که اگر به آن‌ها رسیدگی نکنیم، در نهایت موفق می‌شوند که داعش را به عنوان اسلام و افراط‌گرایی را ویژگی مسلمانان معرفی کنند.

مطالب مرتبط
captcha