اعلام برنامه‌های دهه فجر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در 60 کشور
کد خبر: 3470811
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰

اعلام برنامه‌های دهه فجر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در 60 کشور

گروه بین‌الملل: رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه، برنامه‌های بين‌المللی اين سازمان برای گراميداشت سالگرد سی‌وهفتمين سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی را تشريح كرد.

اعلام برنامه‌های دهه فجر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در 60 کشور جهان

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهيمی‌تركمان، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس کمیته بین‌الملل ستاد مرکزی دهه فجر، هفتم بهمن‌ماه، با شركت در نشست خبری و رسانه‌ای ستاد بزرگداشت دهه فجر، ضمن تبريك فرارسيدن سی‌وهفتمين سالروز پيروزی انقلاب شكوهمند اسلامی، برنامه‌های اين سازمان در سراسر جهان برای گراميداشت دهه فجر را تشریح کرد.

ابراهيمی‌تركمان در ابتدای سخنان خود در اين نشست خبری، گفت: اداره‌کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همچون سال قبل در سال جاری نیز مسئولیت اقدامات و پیگیری‌های مرتبط با دهه فجر را در ستاد و صف سازمان و اعضای کمیته بین‌الملل همچون مجمع جهانی اهل بیت(ع)، جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه، وزارت امور خارجه، سازمان صدا و سیما و ... به عهده داشته است.

وی افزود: به اذعان مسئولان ستاد مرکزی بزرگداشت دهه فجر در جلسات مشترک، در دوره جدید فعالیت‌های سازمان به‌ویژه در این زمینه شاهد تحولات جاری از جمله ابتکار برگزاری مراسم ویژه در بیت حضرت امام(ره) در نجف اشرف(عراق) و نوفل لوشاتو (فرانسه) برای گرامیداشت دهه فجر بوده‌ایم که بازتاب بسیار خوبی به دنبال خواهد داشت.

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بيان اينكه برای انجام برنامه‌ريزی و هماهمگی‌های لازم، جلسات اعضای کمیته بین‌الملل ستاد مرکزی دهه فجر در محل معاونت فرهنگی سازمان برگزار شد، گفت: اداره‌کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور سازمان نيز در جلسات ستاد مرکزی ستاد دهه فجر حضور مستمر داشت و نسبت به هماهنگی بين ارگان‌های مختلف، اقدام می‌كرد. نتيجه اين جلسات به اين نقطه منجر شد كه در حال حاضر حدود 450 برنامه در کشورهای مختلف از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همچنین دستگاه‌های مرتبط به‌عنوان اعضای کمیته بین‌الملل، به مناسبت دهه فجر، طراحی و به اجرا درخواهد آمد.

جشن انقلاب در 60 كشور جهان برگزار می‌شود

عضو شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه سخنان خود در تشريح برنامه‌های فرهنگی ايران در خارج از كشور به مناسبت سی‌وهفتمين سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی، بیان کرد: در دهه فجر ما شاهد برگزاری مراسم جشن ويژه سی‌وهفتمين سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی با حضور سفرا، ميهمانان، شخصيت‌های فرهنگی و دوستداران و علاقه‌مندان به انقلاب و امام خمينی(ره) در بيش از 80 نمايندگی فرهنگی در 60 كشور جهان خواهيم بود.

معرفی دستاوردهاي انقلاب در 17 كشور

وی افزود: برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی و پيشرفت‌های ايران امروز با حضور ايرانيان مقيم در 17 نمايندگی فرهنگی ايران در كشورهای پاكستان(اسلام‌آباد)، اتيوپی، قرقيزستان، غنا، چين، افغانستان(هرات)، فيليپين، جمهوری آذربايجان(نخجوان)، تاجيكستان(خجند)، اسپانيا، اوگاندا، عمان، تونس، كويت، تانزانيا، سوريه و كنيا، از ديگر برنامه‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دهه فجر است.

برگزاری جلسات سخنرانی در 14 كشور

ابراهيمی‌تركمان ادامه داد: همچنين در اين باره می‌توانم به برپايی سخنرانی‌های مختلف در 14 كشور توسط اساتيد اعزامی از كشورمان يا فرهيختگانی كه دارای اثر درباره انقلاب اسلامی ايران هستند، در كشورهای اسپانيا، تونس، كويت، ارمنستان، پاكستان، تاجيكستان(دوشنبه)، تانزانيا، چين، افغانستان، لبنان، اوگاندا، اتيوپی، سوريه و صربستان، اشاره كنم.

انتشار مقالات با موضوع انقلاب در 16 كشور

چاپ مقالات در دهه فجر در كشورهای مختلف با موضوعات توصيف واقعيات جامعه امروز ايرانی و نيز تشريح دستاورهای علمی و فناوری و بين‌المللی ايران در 16 كشور غنا، قرقيزستان، افغانستان، جمهوری آذربايجان، فيليپين، افغانستان، نخجوان، استراليا، خجند، زيمبابوه، ارمنستان، هند، اتيوپی، پاكستان، تانزانيا و سوريه، موضوع بعدی بود كه رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از آن ياد كرد.

برگزاری نمايشگاه ويژه دهه فجر در 14 كشور

وی برگزاری 14 نمايشگاه كتاب، 23 نمايشگاه عكس و پوستر در 23 كشور ونزوئلا، قرقيزستان، غنا، چين، قطر، جمهوری آذربايجان، فيليپين، افغانستان(هرات)، اسپانيا، ارمنستان، تونس، پاكستان(كويته، اسلام‌آباد)، سوريه، لبنان، افغانستان(كابل)، استراليا، بلغارستان، اتريش، آنكارا، تركمنستان، قزاقستان و مالزی را از ديگر برنامه‌های دهه فجر در كشورهای خارجی عنوان كرد.

برگزاری هفته فيلم ايران در 20 كشور

ابراهيمی‌تركمان ادامه داد: همچنين در طول دهه فجر شاهد برگزاری هفته فيلم ايران در 20 كشور ونزوئلا، قرقيزستان، غنا، افغانستان، جمهوری آذربايجان، فيليپين، نخجوان، زيمبابوه، اسپانيا، اوگاندا، اتيوپی‌، پاكستان(كويته)، فرانسه، بلغارستان، اتريش، سوئد، تاجيكستان، سوريه، كنيا و مالزی، خواهيم بود.

39 كشور ميزبان نمايشگاه صنايع دستی ايران در دهه فجر

وی افزود: نمايشگاه صنايع دستی به‌منظور تبديل بازديدكنندگان به گردشگران ايران اسلامی در 39 كشور پاكستان(اسلام‌آباد، كراچی)، ونزوئلا، قرقيزستان، غنا، قطر، افغانستان(كابل، هرات)، جمهوری آذربايجان (باكو، نخجوان)، استراليا، زيمبابوه، اسپانيا، ارمنستان، هند (دهلی‌نو)، تونس، آلمان، فرانسه، دانمارك، آلبانی، بلغارستان، بوسنی، رومانی، صربستان، اتريش، مجارستان، قبرس، سوئد، تركيه، تايلند، تانزانيا، تاجيكستان، سوريه، لاهور، قزاقستان(آلماتی، آستانا)، تركمنستان، زيمبابوه و مالزی نيز در دهه فجر برگزار خواهد شد.

160 هنرمند در دهه فجر به 27 كشور اعزام می‌شوند

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بيان اينكه در دهه فجر مسابقات مختلف ورزشی و فرهنگی برای شناخت هرچه بيش‌تر مخاطبان با واقعيات تمدن نوين اسلامی ــ ايرانی در 10 كشور چين، قطر، افغانستان(كابل، هرات)، جمهوری آذربايجان، فيليپين، ارمنستان، پاكستان(كويته)، تانزانيا و سوريه، برگزا می‌شود، گفت: در اين دهه همچنين شاهد اعزام بيش از 160 هنرمند در رشته‌های گوناگون هنری اعم از تجسمی، صنايع دستی، موسيقی و نمايشی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی به 30 نمايندگی فرهنگی در 27 كشور جهان از سوی اداره‌كل همكاری‌های فرهنگی و هنری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همكاری اداره‌كل‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر كشور، بنياد رودكی و وزارت امور خارجه، خواهيم بود. اين كشورها عبارتند از آلمان، فرانسه، دانمارك، آلبانی، بلغارستان، رومانی، بوسنی، صربستان، اتريش، اسپانيا، قبرس، مجارستان، سوئد، تركيه، تايلند، افغانستان، تاجيكستان، پاكستان (اسلام‌آباد، كراچی، لاهور)، قزاقستان(آلماتا، آستانا)، تركمنستان، قرقيزستان، ارمنستان، فيليپين، مالزی، قطر، تونس و زيمبابوه.

ارسال 8 هزار كالای فرهنگی به نمايندگی‌های ايران در 12 كشور

وی افزود: ارسال بيش از هشت هزار قلم از اقلام فرهنگی كشورمان به بيش از 12 رايزنی و سفارت‌خانه‌های ايران به‌منظور برپايی نمايشگاه‌های مختلف فرهنگی و هنری در ايام‌الله دهه فجر در كشورهای پاكستان(اسلام‌آباد)، افغانستان(هرات، كابل)، جمهوری آذربايجان، اسپانيا، ارمنستان، بلغارستان، آلبانی، اتريش، قبرس، تركيه، قزاقستان، تركمنستان، از ديگر برنامه‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دهه فجر است.

ابراهيمی‌تركمان در ادامه سخنان خود برگزاری شب شعر با موضوع انقلاب اسلامی توسط رايزنی‌های فرهنگی ايران در كشورهای مختلف و همچنين حمايت از برگزاری مراسم سالگرد سی‌وهفتمين سال پيروزی انقلاب اسلامی توسط مراكز و انجمن‌های همسو در خارج از كشور (كشورهای پاكستان(كويته)، كويت، فيليپين، افغانستان، اندونزی و قبرس) را از ديگر برنامه‌های دهه فجر عنوان كرد.

برگزاری سمينارهای دانشگاهی با موضوع انقلاب اسلامی در 18 كشور

وی همچنين گفت: برگزاری سمينار و گردهمايی دانشگاهی در 18 كشور پاكستان(اسلام‌آباد)، تركمنستان، بلغارستان، تانزانيا، تونس، ونزوئلا، قزاقستان، كويت، افغانستان(كابل، هرات)، اندونزی، لبنان، قرقيزستان، چين، فيليپين، تاجيكستان(خجند)، اسپانيا، اوگاندا، اتيوپی، عمان، سوريه، كنيا و غنا، و برگزاری كارگاه‌های آموزشی با موضوعات فرهنگی و هنری و اجتماعی در 13 كشور پاكستان، تركمنستان، تاجيكستان، سوئد، صربستان، غنا، قزاقستان، قطر، افغانستان، كويت، هند، لبنان و فيليپين با اعزام 61 هنرمند، از جمله برنامه‌های ديگر برای بزرگداشت سی‌وهفتمين سالروز پيروزی انقلاب اسلامی در خارج از كشور است.

اقدامات ويژه سازمان فرهنگ در دهه فجر امسال

رئیس کمیته بین‌الملل ستاد مرکزی دهه فجر در ادامه برگزاری اين نشست خبری، درباره اقدامات ويژه اين كميته در برگزاری جشن‌های دهه فجر امسال، گفت: در این باره می‌توان به گراميداشت دهه فجر انقلاب اسلامی در بلغارستان با برگزاری هفته دوستی كودكان و نوجوانان ايران و بلغارستان با مشاركت رايزنی فرهنگی كشورمان در بلغارستان، اداره‌كل امور فرهنگی ايرانيان خارج از كشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان كشورمان، و همچنين برگزاری ماه فيلم و سينمای ايران در بلغارستان، اشاره كرد.

هماهنگی با خبرگزاری ايرنا برای پوشش خبري برنامه‌های خارج از كشور توسط نمايندگی‌های خارجی اين خبرگزاری، از ديگر اقدامات ويژه برای بزرگداشت دهه فجر سال 94 است كه رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به آن اشاره كرد.

وی افزود: همچنين بايد از برگزاری ميزگردهای تخصصی با موضوعات انقلاب اسلامی با حضور كارشناسان مجرب و رايزنان فرهنگی ايران در خارج از كشور و ارسال مقالات به نمايندگی‌های فرهنگی ايران در خارج از كشور، ياد كنم.

ابراهيمی‌تركمان در بخش ديگری از سخنان خود چاپ دو ويژه‌نامه به زبان‌های انگليسی و عربی در نشريات «اكو او اسلام» و «الوحده» و آماده‌سازی 290 بسته فرهنگی، مقالات و نشريات به زبان فارسی، عربی، انگليسی برای پشتيبانی فكری رايزنی‌های فرهنگی و بارگذاری يك‌هزار و 251 مقاله مرتبط با انقلاب اسلامی در سايت «ميثاق و امام خمينی(ره)» به چهار زبان انگليسی، فارسی، عربی، فرانسوی را از جمله اقدامات بنياد انديشه اسلامی، وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، برای گراميداشت دهه فجر انقلاب اسلامی برشمرد.

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پايان سخنان خود از برگزاری مراسم دهه فجر انقلاب اسلامی در مدارس ايرانی فعال در خارج از كشور توسط مركز امور بين‌الملل و مدارس خارج از كشور را از فعاليت‌های معاونت پژوهشی و آموزشی اين سازمان، خبر داد.

captcha