پاسخ به انتقادات نحوه انتخاب قاریان اعزامی به مسابقات
کد خبر: 3473840
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳

پاسخ به انتقادات نحوه انتخاب قاریان اعزامی به مسابقات

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن به برخی شبهات و انتقادات مربوط به شیوه ارزیابی و انتخاب قاریان و حافظان اعزامی به مسابقات بین‌المللی قرآن پاسخ داد.

محمدتقی میرزاجانی، دبیر کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به نهمین دوره ارزیابی و انتخاب قاریان و حافظان اعزامی به مسابقات بین‌المللی قرآن که اواخر هفته گذشته در تهران برگزار شد، اظهار کرد: یکی از خواسته‌های به حق قاریان و حافظان شرکت‌کننده در مسابقات قرآن که از گذشته وجود داشته است این است که چرا در مسابقات رسمی ایران، هرساله تعداد محدودی از شرکت‌کنندگان به عنوان خروجی مسابقات معرفی می‌شوند و در معرفی چهره‌های قرآنی مسابقات محدودیت وجود دارد؟
وی افزود: همچنین دوستان طی سالهای گذشته همواره گله‌مند بودند که چرا فقط شخصی که رتبه اول مسابقات کشوری را به دست می‌آورد در امنیت است و وضعیت بقیه برگزیدگان مشخص نیست و همچنین چرا رتبه اول کشوری به مسابقات بین‌المللی ایران و رتبه دوم کشوری نیز به مسابقات بین‌المللی مالزی اعزام می‌شود و فقط این دو رتبه می‌توانند از تسهیلات و امکانات موجود استفاده کنند؟
میرزاجانی در ادامه یادآور شد: با تدبیری که در ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن صورت گرفت و شجاعتی که رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف از خود نشان داد، تحول قابل توجهی در فرآیند برگزاری مسابقات رخ داد و در سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن شاهد بودیم که محدودیت در معرفی چهره‌های قرآنی به شکلی برداشته شد و برترین‌ها در سه سطح ممتاز، عالی و شایسته تقدیر معرفی شدند.
وی ادامه داد: از طرفی در ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور نیز این موضوع مورد بحث قرار گرفت تا افرادی که در سطوح ممتاز و عالی هستند نیز از تمام تسهیلاتی که یک فرد رتبه اول دریافت می‌کند برخوردار شوند تا از این طریق بسیاری از استرس‌ها که از این باب تحمیل می‌شد برداشته شود.
وی یادآور شد: طی دوره‌های گذشته در یکی از سنوات نظر تمامی اساتید بر این بود شخصی که در مسابقات بین‌المللی ایران اول شده بود مناسب مسابقات مالزی بود و نوع تلاوت او طوری بود که می‌توانست در مالزی رتبه بیاورد و شخصی که به مالزی اعزام شده بود نیز مناسب مسابقات ایران بود اما به دلیل جبری که در اعزام داشتیم، نتوانستیم کاری انجام دهیم و به اجبار نفر اول در ایران و نفر دوم به مالزی رفت.
میرزاجانی گفت: این دوره که از این پس، بعد از مسابقات کشوری برگزار می‌شود در واقع یک پیوست دقیق‌تر و مطمئن‌تر از مسابقات سراسری و کشوری است و این دوره از این جهت دقیق‌تر است که قاریان و حافظان خیلی مفصل‌تر و با آرامش و دقت بیشتری به ارائه توانمندی‌های خود می‌پردازند و اساتید قرآن نیز با آرامش بیشتری این توانمندی‌ها را رصد می‌کنند؛ چرا که تعداد افراد نیز نسبت به مسابقات کشوری بسیار کمتر است.
وی اضافه کرد: همچنین در دوره‌ای که برگزار شد بحث آموزش تخصصی نیز در دستور کار قرار گرفت و بعد از تلاوتی که توسط هر قاری انجام می‌شد اساتیدی که حضور داشتند به بیان نقطه‌نظرات خود می‌پرداختند و نکات آموزشی دقیق و تخصصی را به قاریان می‌گفتند و همین مسئله نیز یک آموزش تخصصی بود که می‌تواند برای ارتقای قاریان بسیار موثر باشد.
رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن با بیان اینکه در این دوره سنجش‌های متفاوتی با رویکردهای مختلف از قاریان و حافظان انجام شد، ادامه داد: هم در حوزه قرائت و هم در حوزه حفظ، قاریان و حافظان در چند نوبت و در زمان‌های طولانی به تلاوت قرآن پرداختند در حالی که در مسابقات کشوری این امکان وجود نداشت و امکان ارزیابی قاریان و حافظان به این شکل نبود.
وی یادآور شد: به عنوان مثال در رشته قرائت، تلاوت مسابقه‌ای، تلاوت محفلی و تلاوت فشرده برای قاریان در نظر گرفته شده بود و در رشته حفظ نیز با در نظر گرفتن صفحات طولانی برای حافظان، استقامت صحت حفظ آنها به طور کامل رصد شد در حالی که این اتفاق در مسابقات کشوری رخ نمی‌دهد.
میرزاجانی عنوان کرد: در این دوره قصد رتبه‌بندی افراد را نداریم، بلکه هدف این است که مناسب‌ترین افراد برای اعزام به هر یک از مسابقات بین‌المللی قرآن انتخاب شوند و افرادی را انتخاب و اعزام کنیم که توانایی آنها با نوع مسابقات مورد نظر مطابقات دارد.
وی یادآور شد: دوره ارزیابی و انتخاب قاریان ادامه هم دارد و پس از اینکه نفرات اعزامی به هر یک از مسابقات انتخاب شدند دوره‌های تخصصی برای هر یک از نمایندگان با توجه به مسابقاتی که اعزام می‌شوند برگزار می‌شود.
رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن در ادامه گفت: البته ممکن است در مسابقات بین‌المللی برخوردهای سیاسی و برخی مسائل نیز وجود داشته باشد که منجر به ندادن رتبه به نمایندگان ایران شود.
وی درباره استرسی که ممکن است در طول برگزاری دوره ارزیابی و انتخاب قاریان و حافظان گریبانگیر قاریان و حافظان شود، اظهار کرد: به هر حال بخشی از استرس‌ها طبیعی است و استرس جزو جدانشدنی هر رقابتی است اما مهم این است که قاریان و حافظان تلاش کنند تا استرس خود را به حداقل برسانند. دوستانی که در این دوره شرکت می‌کنند قرار است در رقابت‌های بین‌المللی حاضر شوند پس باید بر استرس خود غلبه کنند.
میرزاجانی در پایان گفت: ما در مقام اجرا مدعی نیستیم که دوره ارزیابی و انتخاب قاریان و حافظان اعزامی به مسابقات بین‌المللی نمی‌تواند بهتر از این‌ها برگزار شود اما نباید فراموش کنیم که لازمه هر حرکت بزرگی، در کنار برنامه‌ریزی صحیح، همراهی مخاطب است و امیدواریم با نقد سازنده آنها این حرکت مبارک به بلوغ و ثمردهی کامل برسد. 
captcha