ارائه طرح اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در منشور اولیه مشهد 2017/ بابت اين تصور عذرخواهي مي‌كنم
کد خبر: 3475615
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵
مسئول دفتر مطالعات راهبردی دبیرخانه مشهد 2017 ابراز كرد:

ارائه طرح اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در منشور اولیه مشهد 2017/ بابت اين تصور عذرخواهي مي‌كنم

گروه اجتماعي: مسئول دفتر مطالعات راهبردی دبیرخانه مشهد 2017 با اشاره به وجود برگزاری اجلاس وزرای فرهنگ و ارتباطات کشورهای اسلامی در منشور اولیه مشهد 2017، گفت: من به نوبه خودم به عنوان کسی که این متن را نوشته‌ام اذعان می‌کنم که تصور بر اجرای این برنامه در شهر مشهد از اول وجود داشت و در منشور تصویب شده با حضور وزیر هم آورده شده بود که بابت آن از طرف خودم عذرخواهی می‌کنم.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن کریم(ایکنا) از خراسان رضوی، محمدباقر طباطبایی، مسئول دفتر مطالعات راهبردی دبیرخانه مشهد 2017، در نشست «بررسی چگونگی استفاده از فرصت مشهد 2017» که 26 بهمن‌ماه در مجتمع فرهنگی دیجیتالی امام رضا(ع) برگزار شد، ابراز كرد: تصویر موجود از شهر مشهد در سطح بین‌المللی مطابق با ظرفیت‌های آن نیست لذا باید با استفاده از فرصت مشهد 2017، به معرفی شهر مشهد به جهانیان با توجه به ظرفیت‌های واقعی آن پرداخت.
وی انتخاب پایتخت فرهنگی را برگرفته از یک الگوی اروپایی دانست و گفت: در اروپا با انتخاب پایتخت فرهنگ اروپایی در واقع به معرفی شهرها و جاذبه‌های گردشگری ناشناخته آن‌ها پرداخته و به توسعه‌ پایدار شهرها کمک می‌کردند. آیسسکو با بهره‌گیری از این تجربه در سال 2005 اقدام به معرفی پایتخت‌های فرهنگی جهان اسلام، البته با اهداف و ساختاری بیشتر مذهبی و نه فرهنگی كرد.
مزيت‌هاي پایتخت فرهنگی اسلامی
طباطبایی افزود: فارغ از انگیزه‌های آیسسکو، وجود پایتخت فرهنگی اسلامی می‌تواند چهار مزیت در شهرها ایجاد کند که شامل هم‌افزایی دستگاهی برای همکاری بیشتر دستگاه‌های اجرایی به منظور رسيدن به یک هدف واحد، رویدادسازی بین‌المللی که می‌تواند باعث برندشدن یک شهر شود، جهش در صنعت گردشگری به خصوص گردشگری مذهبی و ارتقاي تولیدات فرهنگی اعم از رویداد، محصول یا کالا است.
وی گفت: بحث فرهنگ غیر از مذهب شامل مؤلفه‌های بسیاری مانند هنر، گردشگری و ... است، بر اين اساس با توجه به تغییر ساختار جغرافیایی خراسان بزرگ که چهار شهر مرو، بلخ، هرات و مشهد وامدار فرهنگ آن بودند، باعث خلاصه‌شدن همه آن میراث در مشهد امروز شد، و در حال حاضر، ظرفیت‌های فرهنگی مشهد و توس برای ارائه به جهان اسلام بی‌نظیر است.
مسئول دفتر مطالعات راهبردی دبیرخانه مشهد 2017، هدف اصلی منشور مشهد 2017 را معرفی سازگار و بهینه مشهد از طریق «بازآرایی سیمای ذهنی مشهد » معرفی کرد و ادامه داد: برای این امر گرچه رویدادها و فعالیت‌های عمرانی هم در دست اجراست اما مهم‌ترین بخش، همکاری رسانه‌هاست زيرا هدف اصلی توسط رسانه‌ها محقق خواهد شد.
وی به نیاز به تصویر، صدا و متن در عرصه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: برای تحقق این اهداف نیاز به تغییراتی مانند رفع برخی محدودیت‌های فراقانونی برای فعالیت‌های هنری و فرهنگی، ایجاد رسانه‌های بین‌المللی با زبان و محتویات قابل ارائه در سطح جهانی، پشتیباتی بیشتر از رویدادها و محصولات فرهنگی، تلاش برای ارتقاي رویدادهای فرهنگی تا سطح بین‌المللی و ... هستیم.
حذف اجلاس وزیران یک فرصت است
طباطبایی با اشاره به وجود برگزاری اجلاس وزرای فرهنگ و ارتباطات کشورهای اسلامی در منشور اولیه مشهد 2017، گفت: من به نوبه خودم به عنوان کسی که این متن را نوشته‌ام اذعان می‌کنم که تصور بر اجرای این برنامه در شهر مشهد از اول وجود داشت و در منشور تصویب شده با حضور وزیر هم آورده شده بود که بابت آن از طرف خودم عذرخواهی می‌کنم.
وی ادامه داد: شاید از دست رفتن این اجلاس به نظر از دست دادن فرصت بزرگی باشد، اما از نظر من در واقع باعث کاهش دخالت‌های دولتی و در واقع تبدیل دیپلماسی دولتی به دیپماسی شهری و عمومی می‌شود که باعث حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی خواهد شد.
هفته‌های فرهنگی مشهد در دیگر کشورها
مسئول دفتر مطالعات راهبردی دبیرخانه مشهد 2017، رویکرد مشهد در سال پایتخت فرهنگی را دوطرفه خواند و افزود: ما در آن سال میزبان کشورهای اسلامی خواهیم بود تا با حضور در مشهد و برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی به معرفی دستاوردهای خود بپردازند و ما نيز با برگزاری هفته‌های فرهنگی برای معرفی شهر مشهد در دیگر کشورها به اقداماتي خواهیم پرداخت.
وی در رابطه با هفته‌های فرهنگی گفت: درصدد هستیم با همکاری شهرداری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه، اقدام به برگزاری این هفته‌های فرهنگی در دیگر کشورها كنیم. در حدود 50 تا 60 هفته فرهنگی که برگزاری آن‌ها از سال 2016 آغاز مي‌شود و در سال 2017 به صورت منظم پیگیری خواهد شد، در این برنامه‌ریزی وجود دارند.
طباطبایی هدف این هفته‌های فرهنگی را بیان توانمندی‌های مشهد، انتقال پیام صلح، تقریب مذاهب و آزادی‌خواهی اسلامی که همان پیام‌های انقلاب اسلامی ایران است، عنوان كرد.
برگزاری جشنواره فیلم‌های معناگرا و مذهبی
طباطبایی برگزاری جشنواره‌ فجر در سال 2017 در مشهد را انکار کرد و گفت: جشنواره‌ فیلم فجر به مشهد نمی آید زیرا فیلم‌های آن با مرکزیت شهرها برگزار می‌شود و ما در این رابطه هم هیچ برنامه‌ای از ابتدا نداشتیم.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در شهر اصفهان، در سالی که اصفهان پایتخت فرهنگی اسلامی بود، گفت: ما نیز برنامه داریم که با برنامه‌ریزی جشنواره فیلم‌های معناگرا و مذهبی در مشهد، در واقع بنیان برگزاری همیشگی این جشنواره در مشهد را برای سال‌های آتی داشته باشیم.
تعریف سه سناریو بر اساس بودجه
مسئول دفتر مطالعات راهبردی دبیرخانه مشهد 2017 با اشاره به محدودیت‌های دولتی در امر بودجه، افزود: بودجه‌های دولتی هم از لحاظ مقدار و هم از نظر تخصیص دچار محدودیت‌هایی هستند، در واقع تکیه به بودجه‌های جاری دستگاه‌ها به جای انتظار برای ردیف بودجه‌ جداگانه، باعث تسهیل و دسترسی بهتر به بودجه خواهد شد كه اين امر راهکار دبیرخانه در امر بودجه است.
وی ادامه داد: از طرفی ما با تعریف سه سناریوی حداقل، میانه و حداکثری، پیش بینی کرده‌ایم که با وجود هر میزان بودجه در دسترس بتوانیم پروژه مشهد 2017 را برگزار کنیم.
طباطبایی با اشاره به اهمیت حضور بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌ها گفت: با هماهنگی‌های لازم با اتاق بازرگانی مشهد به عنوان مهمترین تشکل فعالات اقتصادی خصوصی، امیدواریم که این بخش برای اجرا و برنامه ریزی این رویداد همکاری بیشتری داشته باشند.

captcha