فرج‌الله، سلحشور سینمای ایران بود
کد خبر: 3480180
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲
جمال شورجه:

فرج‌الله، سلحشور سینمای ایران بود

گروه هنر: کارگردان سینما و تلویزیون در مراسم بزرگداشت علمدار سینمای ایران اظهار کرد: فرج‌الله، سلحشور سینمای ایران بود که تا انتهای عمر گوهربارش خصیصه عملداری انقلاب را حفظ کرد.

فرج‌الله، سلحشور سینمای ایران بود

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آئین بزرگداشت فرج‌الله سلحشور، علمدار سینمای ایران دقایقی پیش با حضور مقامات کشوری و لشکری و جمع کثیری از مردم در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سیدجواد هاشمی، بازیگر ارزشی سینمای ایران که به عنوان مجری در مراسم حضور داشت، اظهار کرد: من در دو فیلم «پرواز در شب»، «انسان و اسلحه» با فرج‌الله سلحشور همبازی بودم و این تجربه هیچگاه فراموشم نخواهد شد. چون با انسانی کار کردم که تنها آمال و آرزویش خدمت به قرآن بود. برای همین به جرئت می‌توانم ادعا کنم جایگاه وی در این دنیا و جهان آخرت بسیار رفیع است.

وی افزود: سید حسن نصرالله افتخار جهان تشیع درباره ساخته علمدار سینمای انقلاب اینگونه اظهار نظر کرده است وی گفته مجموعه «یوسف پیامبر(ع)» قویترین محصول فرهنگی سینما و تلویزیون ایران است که حتی خود وی حاضر بوده وقت سخنرانی‌اش را به نمایش این فیلم اختصاص دهد.

هاشمی تاکید کرد: درباره این هنرمند قرآنی هر اندازه که سخن بگویم باز کم است اما وی اثری در تلویزیون ایران به جا گذاشت که از آن می‌توان به عنوان پرمخاطبترین محصول تلویزیون ایران در سراسر جهان نام برد.

هاشمی پس از اتمام سخنانش پیام محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران را قرائت کرد و سپس جعفر دهقان بازیگر سینما و تلویزیون پشت تریبون قرار گرفت و در مقام سلحشور چنین اظهار نظر کرد. فرج الله سلحشور با قرآن محشور بود و این ویژگی را در تمامی لحظات عمرش فراموش نمی‌کرد حتی در کارهای تلویزیونی خود همیشه به روی مضامین قرآنی تاکید ویژه داشت و همین اتفاق را من در تمامی کارهای که با وی همکاری داشتم به عینه مشاهده کرد.

وی افزود: آشنایی من با علمدار سینمای انقلاب به بیش از 30 سال پیش می‌رسد آن زمانی که من در کلاس‌های بازیگری حوزه هنری حضوری داشتم و وی نیز به عنوان استاد بیان به من آموزش بازیگری می‌داد. اما هیچگاه بازیگری دغدغه این هنرمند نبود برای همین بعد از نقش آفرینی در چند اثر فاخر سینمایی ایران به کارگردانی روی آورد و آثار ماندگاری چون «مردان انجلس و یوسف پیامبر» را خلق کرد.

بازیگر سریال «مردان آنجلس» تاکید کرد: بعد از ساخت سریال «یوسف پیامبر» وی همیشه به روی این نکته تاکید داشت که هنوز کار دلخواه خود را نساخته است برای همین نگارش سریال «حضرت موسی(ع)» را آغاز کرد و نزدیک ده سال به روی نگارش آن وقت گذاشت اما افسوس که هیچگاه نتوانست آن را بسازد. اما امید دارم که در آینده نزدیک این اتفاق توسط یکی از همراهان وی روی دهد.

دهقان در انتهای سخنانش بیان کرد: علمدار سینمایی انقلاب از سوی برخی با آزار مواجه می‌شد چون گفته‌های سلحشور نشات گرفته از آموزه‌های انقلاب بود و تحملش برای بسیاری دشوار. اما مطمئنم در ادامه شاگردانی که این فیلم ساز تربیت کرده راهش ادامه خواهند داد.

جمال شورجه کارگردان سینما و یار دیرین فرج الله سلحشور به عنوان دیگر سخنران مراسم در بیاناتی بیان کرد: فرج الله، سلحشور سینمای ایران و به واقع لقب علمدار سینمای انقلاب را می‌توان به وی ابلاغ کرد. زیرا ایستادگی وی در مقابل معاندان و مغرضان انقلاب چنان محکم بود که از رشادت یک مثنوی مطلب می‌توان نوشت.

وی ادامه داد: وی ظاهر و باطنش یکی بود برای همین با اندک اهانتی به ارزشهای انقلاب و اسلام ناراحت شده و غیرت دینی‌اش به جوش می‌آمد. این خصیصه از کودکی با وی بود از زمانی که در مسجد حضرت علی اکبر به عنوان یک نوجوان فعالیت انقلابی می‌کرد.

شورجه تاکید کرد: قبل از ساخت سریال «یوسف پیامبر» بسیاری نقد داشتند که بودجه کلانی صرف ساخت این کار شده است اما در ادامه مشخص شد که بودجه این کار نسبت به حجم اول بسیار اندک بوده و هیچ کسی غیر از وی قادر نبود با چنین بودجه‌ای سریالی با این کیفیت بسازد.

وی در انتها تصریح کرد: سلحشور ابوذر وار زندگی کرد و هیچگاه در حمایت از امام و مقام معظم رهبری کوتاهی نکرد. وی هنر را برای هنر نمی‌خواست بلکه معتقد بود هنر باید در خدمت اشاعه مضامین قرآنی باشد.

پس از سخنان شورجه حاج محمد جوادی، حاج نریمان، حاج خان محمدی مداحان اهل بیت(ع) به مرثیه سرایی پرداختند. سپس قاری برجسته کشورمان استاد کرمانی آیاتی را چند تلاوت کرد. در ادامه سید جواد هاشمی پیام تسلیت مقام معظم رهبری را قرائت فرمود و به عنوان آخرین سخنران حجت‌الاسلام و المسلمین بی‌آزار تهرانی پشت تریبون قرار گرفت.

وی علمدار سینمایی انقلاب را مایه افتخار جامعه هنر نام برد و بیان کرد: سلحشور همیشه نامش در کشور ما باقی خواهد ماند زیرا وی با قرآن محشور بود و به قرآن خدمت کرد؛ آثاری که وی ساخته گواه بارز این ادعا است و تا سالها عاشقان کلام خدا را سیراب خواهد کرد.

وی در پایان تاکید کرد: این هنرمند باید الگویی در سینما و تلویزیون کشورمان باشد تا جامعه هنری بداند هنر وسیله‌ای برای شهرت و ثروت نیست بلکه باید از آن بهره برد تا مفاهیم انقلاب و قرآن را ترویج کرد.

در انتهای سخنانم آرزو می‌کنم شاگردانی که وی تربیت کرده بتوانند راه استاد خود را ادامه دهند.

یادآور می شود که در این مراسم آیت الله جنتی، سردار محمدرضا نقدی، محمود عزیزی، حسین یاری، حسین مسافر آستانه، سیداحمد میراعلایی، اصغر نقی زاده، شفیع آقامحمدیان، محمدرضا شفیعی، رضا میرکریمی، سیدمهدی طباطبایی، جهانگیر الماسی و ... حضور داشتند. 

captcha