مصحف «مسجدالاقصی»؛ نماد حاکمیت فلسطین
کد خبر: 3483244
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹

مصحف «مسجدالاقصی»؛ نماد حاکمیت فلسطین

گروه بین‌الملل: مصحف «مسجدالاقصی» که به ابتکار «ساهر الکعبی» در حال کتابت است، به‌عنوان نخستین قرآنی که در فلسطین نگاشته می‌شود؛ یادآور قدس بوده و دستاورد عظیم و نماد حاکمیت کشور فلسطین است.

مصحف «مسجد الاقصی»ابتکار فلسطینی؛ یادرآور قدس

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «landfun.net»، «ساهر الکعبی»، خوشنویس فلسطینی در این‌باره عنوان کرد: کتابت یک صفحه از این قرآن، 14 ساعت زمان می‌برد و در برخی مواقع نیز اعراب‌گذاری برخی واژگان پنج دقیقه یا بیشتر زمان می‌برد؛ کتابت این مصحف امری ساده و عادی نیست، این قرآن نخستین مصحفی است که در فلسطین کتابت می‌شود.

الکعبی که اکنون در «رام الله» سکونت دارد، نگارش مصحف مسجدالاقصی را در سن 40 سالگی آغاز کرد و اکنون یک سال از شروع کتابت این مصحف می‌گذرد.

این خوشنویس فلسطینی بر اهمیت این اقدام بزرگ کاملا آگاه و واقف است، نه به اين خاطر كه اسمش عجين با اين اثر هنری شده است، بلکه این اقدام دستاوردی بزرگ برای فلسطین و نماد حاکمیت و استقلال این کشور و الگویی برای تمامی کشورهای عربی و اسلامی است که برای انجام این قبیل کارها، میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند.

وی افزود: تنها برای تهیه «خط‌کش» و تنظیم سایز صفحات آن با توجه به حجم و مقیاس قلم‌نی و نیز تهیه قلم نی‌ و مرکب خوشنویسی سنتی و نیز صنعتی (جهت پایان‌دادن به این کار در وقت تعیین شده که پایان سال‌ جاری میلادی است) چند ماه وقت نیاز داشتم.

این خوشنویس فلسطینی در ادامه بیان کرد: کتابت مصحف که به «نسخ مصحفی»، یا «نسخ توقیفی» شناخته شده،‌ بسیار پیچیده است که دقت بسیار زیادی را می‌طلبد،‌ همچنین دانستن تعداد آیات در هر صفحه به‌طوری که هر صفحه‌ای با یک آیه شروع می‌شود و با آیه‌ای نیز به پایان می‌رسد؛ مستلرم رعایت فاصله‌های میان حروف توسط خطاط است.

همچنین، الکعبی با هماهنگی کمیته فلسطینی ناظر بر این پروژه، کاغذ مصحف مسجدالاقصی را از ترکیه خریداری کرد، این کاغذ و جوهر مورد نیاز برای خطاطی از مواد طبیعی به‌دست آمده است.

الکعبی از دوران کودکی و پس از علاقه‌مندی به خط یکی از خوشنویسان شهر «نابلس» فلسطین به حرفه خطاطی علاقه‌ شدیدی پیدا کرد؛ وی آثار و فعالیت‌های این خطاط نابلسی را با شور و شوق فراوانی دنبال می‌کرد.

این خوشنویس ماهر فلسطینی پس از این که کتابچه «هاشم البغدادی»، خوشنویس عراقی را خریداری کرد، شروع به یادگیری خطاطی نمود و پس از پایان مرحله دبیرستان برای ادامه تحصیل در دانشگاه «بغداد» به عراق رفت، اما در این مسیر موفق نشد و به انجمن خوشنویسان عراق پیوست که به‌نوعی آغاز مسیر آموزش آکادمیک خطاطی وی به‌شمار می‌رود.

مصحف «مسجدالاقصی»؛ نماد حاکمیت فلسطین

الکعبی به‌صورت رسمی از سوی «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای کتابت این مصحف در سال 2014 انتخاب شد و پس از گذشت هشت ماه در آماده‌سازی مراحل اولیه، کتابت نخستین صفحه را آغاز کرد.

الکعبی در ادامه با اشاره به مراحل کتابت این مصحف عنوان کرد: کتابت مصحف «مسجد الاقصی» دارای مراحل متعددی از خرید کاغذ مخصوص و گرفتن موافقت‌های رسمی کمیته بازنگری مصحف الازهر مصر و سپس مرحله کتابت آن و در پایان مرحله بررسی دقیق و بازنگری آن است.

وی افزود: پس از پایان کتابت هر پنج جزء از قرآن، آن را به مرکز اسلامی الازهر جهت تأیید و موافقت نهایی ارسال می‌کنیم، و همزمان نیز کتابت آن پنج جزء دیگر را انجام می‌دهیم و تا پایان کتابت مصحف بدین‌ترتیب پیش‌ می‌رویم.

الکعبی در پایان تأکید کرد: پس از پایان کتابت مصحف مسجدالاقصی اقدام به مرور و بررسی نهایی آن می‌کنیم و سپس مرحله تزئین و تهذیب آن و سپس چاپ و انتشار آن در حجم و سایزهای مختلف را انجام می‌دهیم.

مرحله نخست کتابت مصحف ملی فلسطین با عنوان مصحف «مسجد الاقصی» چهارشنبه 12 اسفندماه، پایان یافت و به امضای «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین رسید.

captcha