رونمایی از کتاب «قاف تا قاف» در همایش تجلیل از بانوان فاطمی در مشهد
کد خبر: 3483388
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
شب گذشته صورت گرفت؛

رونمایی از کتاب «قاف تا قاف» در همایش تجلیل از بانوان فاطمی در مشهد

گروه اجتماعی: همایش تجلیل از بانوان فاطمی شب گذشته با رونمایی از کتاب قاف تا قاف و نرم‌افزار «یوسف‌القراء» در فرهنگسرای زیارت مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همایش تجلیل از بانوان فاطمی، شب گذشته، 24 اسفندماه با حضور آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در فرهنگسرای زیارت مشهد برگزار شد.
در ابتدای این مراسم وحید جلیلی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به اقدامات سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری مشهد در سال گذشته، عنوان کرد: در سازمان تلاش‌های خوبی برای شناسایی بانوان الگوی فاطمی صورت گرفته است.  
وی بیان کرد: فرزندان شما در حوزه و دانشگاه این آمادگی کامل را دارند که در ذیل منویات رهبر معظم انقلاب و فضای شهر مشهد، این شهر را به یک الگو کم نظیر در جهان اسلام تبدیل کنند.
جلیلی با تأکید بر ترویج فرهنگ فاطمی در میان بانوان، اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) در کمک کردن به مستضعفان و مظلومان نمونه بودند، بانوان ما باید الگوپذیری خوبی از ایشان داشته باشند.
همچنین آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی نیز در این مراسم ضمن تسلیت شهادت جانگداز حضرت صدیقه طاهره(س)، اظهار کرد: در این همایش باید شاخصه‌های یک بانوی فاطمی را تبیین کرد.  
وی تأکید کرد: معمولا در مقام تبیین یک ملاک برای بانوی فاطمی، با توجه به ابعاد متنوع و فضایل گوناگون حضرت فاطمه زهرا(س)، نمی‌توان بانویی را پیدا کرد که در تمام ابعاد همچون حضرت زهرا(س) باشد.
آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به متبلور شدن عفاف و حجاب در یک بانو، تصریح کرد: وقتی مدیریت زندگی خانوادگی و مجاهدت در عرصه اجتماعی و سیاسی به همراه عفت و حجاب در یک بانو تبلور پیدا کند آن گاه می‌توان گفت نماد بانوی فاطمی برازنده این خانم است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تاکید کرد: تحمل سختی‌ها و مرارت‌ها در فراز و نشیب زندگی برای یک زن در تمام راستا و پهنه زندگی به عنوان معیار و ملاک بانوی فاطمی است که این خصوصیات به طور جامع در یک فرد یافت نمی‌شود.
وی تصریح کرد: با یک تحلیل کلی در شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) می‌توان به جوهره شخصیتی زندگی ایشان پی برد اما تمام این ملاک‌ها تنها در وجود یک عنصر جامع همچون حضرت صدیقه طاهره(س) بود.
آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: امیرالمومنین(ع) در نامه‌ای توبیخی به عثمان بن حنیف استاندار شهر بصره که در یک مهمانی عیانی شرکت کرده بود، فرمودند: «هر ماموری امامی دارد که باید به امام خود اقتدا کند و از نور علم امامش روشنایی جوید، امام شما کسی است که در تمام زندگی به دو جامع تابستانی و زمستانی اکتفا می‌کند».
رونمایی از نرم‌افزار یوسف‌القراء و کتاب قاف تا قاف
بر اساس این گزارش، در پایان این مراسم از  کتاب «قاف تا قاف» و نرم‌افزار یوسف‌القراء رونمایی شد؛ کتاب «قاف تا قاف» مجموعه‌ای از خاطره‌ها درباره حاج محسن حاجی‌حسنی‌کارگر است که از پدر و مادر و برادر گرفته تا دوست و استاد گرد آمده است و هدف از آن بازشناسایی بیشتر این قاری ارزشی بوده است؛ در این کتاب کوشیده شده تا ابعاد شخصیتی این قاری جوان و بااستعداد ایرانی را به ویژه به نوجوانان و جوانان این مرز و بوم شناسانده شود.
همچنین نرم‌افزار «یوسف‌القراء» نیز نخستین نرم‌افزار چندرسانه‌ای در ارتباط با شخصیت شهید محسن حاجی‌حسنی‌کارگر و فاجعه منا به شمار می‌رود که مشتمل بر بخش‌های متعددی همچون تلاوت‌های کمتر دیده شده از این شهید، تصاویر و بخشی از دست‌نوشته‌های این قاری مهاجر الی‌الله است.
بر این اساس، بخش مهاجران الی‌الله یکی از بخش‌های نرم‌افزار «یوسف‌القراء» به شمار می‌رود که در این بخش آثار صوتی، تصویری و نوشتاری، زندگینامه، افتخارات، منتخبی از قرائت‌های مجلس شهید حاجی‌حسنی است.
«برای محسن»، بخش دیگری از این نرم‌افزار به شمار می‌رود که این بخش اختصاص به مطالبی است که کاربران در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها برای این شهید بزرگوار نگاشته‌اند، همچنین فاجعه منا از بخش‌های این نرم‌افزار بوده که حاوی فیلم‌های مستندی در رابطه با فاجعه منا تولید شده است.
«سخت و خشن» یکی از بخش‌های نرم‌افزار «یوسف‌القراء» به شمار می‌رود که حاوی متون، فیلم‌ها و عکس‌ها و پوسترهایی درباره موضع‌گیری مقام معظم رهبری درباره فاجعه مناست.

بر اساس این گزارش، نرم‌افزار یوسف‌القراء در داخل کتاب قاف تا قاف به علاقه‌مندان عرضه شده است.

تقدیر از ملیحه خراسانی، مادر شهید محسن حاجی‌حسنی‌کارگر به عنوان بانوی شاخص مشهدی در ایفای نقش مادری با تأسی به سیره حضرت زهرا(س) از دیگر برنامه‌های همایش تجلیل از بانوان فاطمی بود.

captcha