تندیس«سلام»؛ معنوی‌ترین المان نوروزی سبزوار
کد خبر: 3484505
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱

تندیس«سلام»؛ معنوی‌ترین المان نوروزی سبزوار

گروه اجتماعی: ساخت المان‌ها و تندیس‌های نوروزی چند سالی است که در ایام نوروز موجب سرگرمی بسیاری از مردم و عاملی برای گرفتن عکس سلفی شده است. اما معنوی‌ترین و به نوعی زیباترین تندیس امسال سبزوار را می‌توان المان سلام دادن یک خانواده چهار نفره در سبزوار نام برد که جلوه خاصی به فضای دیار سربداران بخشیده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا از خراسان رضوی، چندسالی است در سبزوار همزمان با آغاز سال نو المان‌ها و تندیس‌هایی در گوشه و کنار سطح شهر و پارک‌ها برای سرگرمی و یادآوری خاطرات گذشته نصب می‌شود، نوروز 95 با رونمایی از حدود 30 المان در سطح شهر سبزوار این شهرستان حال و هوایی دیگر به خود گرفت و بازار عکس‌سلفی گرفتن با این مجسمه‌ها و تندیس‌ها به همراه خانواده خیلی زود داغ شد و همچون خود تندیس‌ها به خاطرات پیوست.
تندیس«سلام» معنوی‌ترین المان نوروزی سبزوار
با بررسی المان‌های نورروزی 95 این شهرستان متوجه خواهید شد با صرف هزینه صدها میلیونی برای این ابزار و تندیس‌ها بیشتر المان‌ها معنا و مفهومی جز نمایش ابزارهای تاریخ قدیم و همچنین ابزارهایی برای سرگرمی، معنا و مفهومی خاصی ندارند. ابزارهایی که در گذر زمان کهنه شده و امروزه دیگر استفاده نمی‌شوند و یادآور خاطرات گذشته هستند، در بین این آثار گاه آثار ارزشمندی از جمله تندیس سلام به هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت ، تندیس نام حضرت زهرا(س) و چند تا المان دیگر که مروج فرهنگ کتابخوانی است دیده می‌شود که قابل تحسین و تقدیر است.
از زیباترین المان‌های نوروزی امسال می‌توان به تندیس پر معنای «سلام» با مفهوم اسلامی اشاره کرد که بیانگر خضوع و خشوع مردم دیار سربداران و ارادتشان به هشتمین خورشید امامت، حضرت امام رضا(ع) است. تندیسی که نشانی از فرهنگ شیعی مردم سبزوار و مسلمانی این دیار از خراسان رضوی را روایت می‌کند.
تندیس«سلام» معنوی‌ترین المان نوروزی سبزوار
اين تنديس که مراحل پایانی ساخت پایه‌های خود را می گذراند در محل تقاطع هشت بهشت در ابتدای ورودی شرق سبزوار از سمت مشهد قرار گرفته است و به گفته مسئولان مربوطه این المان نوروزی با اعتباری بالغ بر 660 میلیون ریال توسط استاد حسین ماستیانی، از جنس فایبر گلاس با ارتفاع یک‌ونیم در سه متر و متشکل از یک خانواده 4 نفره به همراه پدر بزرگ و مادر بزرگ ساخته شده است.
از دیگر المان‌های نوروزی 95 می توان به تیشه قند شکن، میمون کتابخوان، گرفتن عکس سلفی میمونها از خانواده، سماور با قوری چایی، میمونهای سوار بر ماشین، المان ماشین‌های قدیمی و چراغهای گرمایشی قدیم اشاره کرد که در بین آن‌ها پیرزن روستایی سوار بر الاغ از همه بیشتر در محل پارک سلامت جاده توحید شهر جلب توجه می‌کند، پیرزنی که خورجینش را پر از کالا کرده و با خرش در حال گذر است، زنی روستایی که در کنار انجام وظایف خانواده به همسرش کمک می‌کند.
تندیس«سلام» معنوی‌ترین المان نوروزی سبزوار
نیمه اول نوروز 95 تمام شد و با تمام شادی‌ها و غم‌هایش به خاطرات پیوست، اما آنچه که مهم است مسئولان به یاد داشته باشند المان‌های نوروزی با هزینه بیت‌المال طراحی و ساخته می‌شود پس به گونه‌ای هزینه شود که نیاز‌های فکری و فرهنگی جامعه را برطرف و ساخت این تندیس‌ها غیر از سرگرمی، بیان خاطره نکات آموزنده هم داشته باشد تا خیلی زود به مجسمه‌های مازاد شهر تبدیل نشوند.
captcha