مؤسس جنبش ضداسلامی پگیدا در دادگاه
کد خبر: 3490329
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹

مؤسس جنبش ضداسلامی پگیدا در دادگاه

گروه بین‌الملل: یکی از مؤسسان جنبش ضد اسلامی پگیدا به دلیل «آشغال و حیوان» خواندن خارجی‌ها و به اتهام تحریک آلمانی‌ها علیه پناهجویان در شهر درسدن در شرق آلمان محاکمه می‌شود.

مؤسس جنبش ضداسلامی پگیدا در دادگاه
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پرس تی وی، لوتز باخمن با انتشار پیام‌هایی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک از این الفاظ زشت در توصیف پناهجویان استفاده کرده بود.

روند محاکمه باخمن امروز سه‌شنبه، 31 فروردین‌ماه در درسدن آغاز شد و قرار است تا 21 اردیبهشت‌ماه سال جاری ادامه یابد.

در صورتی که این افراط‌گرای نئونازی در دادگاه محکوم شود، می‌تواند با حکم حبس تا حداکثر پنج سال مواجه شود.
 
دادستان درسدن می‌گوید هدف باخمن از نگارش پیام‌هایی که در سپتامبر 2014 (حدود شهریور 1393) در فیس‌بوک منتشر کرده، تحریک آلمانی‌‎ها علیه پناهجویان بوده است.

گروه ضد اسلامی و راست ‌افراطیِ پگیدا در سال گذشته بارها به سازماندهی تظاهرات و تجمعاتی علیه حضور پناهجویان در آلمان و اروپا و سیاست درهای باز آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در قبال پناهجویان پرداخته است.
 
باخمن ادعا می‌کند که محاکمه وی «صرفاً با انگیزه سیاسی» صورت می‌گیرد و مقامات قصد دارند وی و جنبش پگیدا را بی‌اعتبار کنند.
 
تحقیق درباره پرونده اقدامات رهبران پگیدا در دادستانی درسدن پس از آن آغاز شد که عاکف پیرینچسی، نویسنده آلمانی ترک‌تبار در جمع هزاران نفر از تظاهرات‌کنندگان در راهپیمایی نخستین سالگرد تأسیس جنبش پگیدا در مورد برخورد با پناهجویان گفت: «البته راه‌های جایگزین دیگری وجود دارد، اما متاسفانه اردوگاه‌های کار اجباری تعطیل هستند».
 
باخمن به خاطر اظهارات پیرینچی در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی فیسبوک عذرخواهی کرد، تا از این طریق از شدت موج واکنش‌های تند نسبت به این مواضع بکاهد.
 
این نخستین باری نیست که جنبش مزبور رسوایی به بار می‌آورد.
 
پیش‌تر، باخمن در پی انتشار عکسی از خودش با شمایل هیتلر خشم عمومی را برانگیخت و این موضوع سبب کناره‌گیری وی از رهبری این گروه شد.
 
پگیدا مخفف عبارت آلمانی «اروپاییان میهن‌پرست علیه اسلامی‌شدن غرب» است. این جنبش اکتبر 2014 در درسدن، در شرق آلمان تشکیل شد و از آن زمان، طرفداران این جنبش، دوشنبه هر هفته در این شهر راه‌پیمایی شبانه برگزار می‌کنند.
 
طرفداران جنبش پگیدا خواستار اعمال قوانین سخت‌تر علیه هجوم مهاجران به آلمان و اروپا هستند.
 

captcha