اجرای طرح «تعالی درس قرآن» در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش فارس
کد خبر: 3492677
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
برای نخستین بار در کشور صورت می‌گیرد؛

اجرای طرح «تعالی درس قرآن» در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش فارس

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس از اجرای طرح «تعالی درس قرآن» برای نخستین بار در کشور در این اداره‌کل خبر داد و گفت: در این طرح معلمان ابتدایی، آموزش فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان نظیر حفظ، قرائت، تفسیر، احکام و انشای نماز را به عهده می‌گیرند.

محمد نظری، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، از اجرای طرح «تعالی درس قرآن» برای نخستین بار در کشور در این اداره‌کل خبر داد و گفت: این طرح به‌صورت آزمایشی در مقطع چهارم ابتدایی شهرستان سروستان اجرا می‌شود که شامل 25 کلاس درسی است.

معلم و محتوای درسی دانش‌آموزان در بحث فعالیت‌های قرآنی مورد غفلت قرار گرفته است
وی با بیان اینکه ما تاکنون از دو موضوع اساسی در برگزاری مسابقات قرآن غافل بوده‌ایم و همین عامل موجب شده تا مقداری در حاشیه باشیم، افزود: این دو عامل معلم و محتوای درسی دانش‌آموزان است که تلاش کردیم به این دو مقوله در پایه ابتدایی توجه کنیم.
نظری ابراز کرد: ما در این سی و چند سال گذشته معلم و محتوای درسی آنان را نادیده گرفتیم و خودمان در کنار آنان محتوای قرآنی ایجاد کردیم و از سوی دیگر به بخش پرورشی متوسل شدیم لذا به نظر می‌رسد که نتوانستیم آن طور که لازم است به‌صورت عمقی و ژرف در این بخش برای دانش‌آموزان کار کنیم.

مسابقات قرآن در این طرح به‌صورت جشنواره‌ای برگزار می‌شود

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس با تصریح اینکه در این طرح مسابقات قرآن را به‌صورت جشنواره‌ای برگزار می‌کنیم، گفت: اساس کار ما در این طرح، تشویق دانش‌آموزان و معلمان آن‌ها برای فعالیت‌های قرآنی است.
وی در تشریح این طرح عنوان کرد: در طرح مذکور ابتدا معلمی که عملاً باید درس‌های مختلفی نظیر ریاضی، علوم، فارسی و قرآن را به دانش‌آموزان خود تدریس کند، یک آموزش‌های لازم و ویژه‌ای را برای درس قرآن می‌بیند و ما نیز ناظرانی را برای این بخش اتنخاب کردیم.
نظری با یادآوری اینکه مشابه این طرح برای آموزش دانش‌آموزان توسط مرحوم بهمن بیگی در آموزش و پرورش عشایر کشور اجرا شده است، گفت: بعد از آموزش معلمان، نهایتاً در یک مکان مشخص، دانش‌آموزان کلاس‌های مختلف می‌آیند و در آنجا در رشته‌های حفظ، قرائت، احکام و انشای نماز آزمونی از آن‌ها به عمل می‌آید و سپس معلم بهترین گروه و کلاس مورد تشویق قرار می‌گیرد که این طرح موجب ایجاد رقابت میان معلمان می‌شود.

با اجرای این طرح، عملاً فعالیت‌های قرآنی وارد متن برنامه درسی دانش‌آموزان می‌شود

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس ادامه داد: اگر این طرح به‌صورت فراگیر اجرا شود، دیگر عملاً برای فعالیت‌های قرآنی وارد متن برنامه درسی دانش‌آموزان می‌رویم یعنی دیگر فعالیت‌های قرآنی ما در بخش‌های مختلف برای دانش‌آموزان دیگر در حاشیه نیست که بخواهیم برای آن‌ها جزوه‌های جداگانه تهیه کنیم و معلم هم هیچ دخالتی در آن‌ نداشته باشد.
وی اضافه کرد: در این طرح، معلم مسئول اصلی فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان است که آموزش‌های لازم در حوزه حفظ، تفسیر، ترتیل، نماز و غیره را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد یعنی ما داریم به این سمت و سو می‌رویم که معلمان بتوانند قدرت و توانایی واقعی خود را در این عرصه به نمایش گذارند.
captcha