حرم شاهچراغ(ع) قطب قرآنی می‌شود؟
کد خبر: 3494347
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۴

حرم شاهچراغ(ع) قطب قرآنی می‌شود؟

گروه فعاليت‌هاي قرآني: جامعه قرآني استان فارس از حرم مطهر شاهچراغ(ع) به‌عنوان سومين حرم اهل بيت(ع) در ايران اسلامي انتظاراتي دارند تا اين حرم مطهر تبديل به يك قطب قرآني براي استان و بلكه كشور شود. در اين گزارش نگاهي بر اين انتظارات داريم.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از فارس، در تاريخ 30 آبان سال 1394 بود كه امير فتح‌پور، نماينده شوراي عالي قرآن در استان فارس با آيت‌الله سيدعلي اصغر دستغيب، توليت آستان مقدس احمدي و محمدي(ع) ديدار كرد و در اين ديدار به تبيين انتظارات جامعه قرآني فارس از اين آستان مقدس پرداخت.
وي در اين ديدار ابراز كرد: فعالیت‌هایی بعضاً توسط سایر نهادها در استان در حال انجام است که در این خصوص پیشنهاد می‌شود با بهره‌گیری از تجارب مجموعه‌های فرهنگی و قرآنی سایر حرم‌هایی که در کشور تحت نظارت مقام معظم رهبری هستند مانند آستان قدس رضوی، حرم حضرت معصومه(س) در قم و حرم شاه عبدالعظیم حسنی(ع) در شهر ری و کارشناسان شورای عالی قرآن به سمتی حرکت کنیم که حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) به‌عنوان قطب قرآنی جنوب کشور مطرح و جامعه قرآنی جنوب کشور حول این امامزاده واجب‌التعظیم گرد هم آیند.

حرم شاهچراغ(ع) به فعالیت‌های قرآنی مغفول مانده ورود پیدا کند
فتح‌پور با تأکید بر اینکه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) باید کارهایی انجام شود که تاکنون مغفول مانده است، گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی تجوید، صوت و لحن و غیره توسط سازمان‌های تبلیغات اسلامی و ارشاد و مؤسسات قرآنی انجام می‌شوند لذا لازم است که حرم مطهر در زمینه فعالیت‌هایی که تاکنون انجام نشده است، ورود پیدا کند.
عضو شوراي عالي قرآن در ادامه به ارائه پیشنهادی دراین رابطه پرداخت و گفت: برای اجرایی شدن انتظارات جامعه قرآنی از حرم مطهر، پیشنهاد می‌شود شورای قرآنی حرم مطهر با حضور کارشناسان و پیشکسوتان قرآنی در زمینه‌های مختلف مدیریت قرآنی و همچنین مسائل تلاوت قرآن، تفسیر و بحث‌های اجرایی که حرم بتواند این پتانسیل را داشته باشد، تشکیل شود.

کرسی‌های تلاوت با حضور قاریان ممتاز در سومین حرم تشکیل شود

وي، همچنین پیشنهاد داد تا کرسی‌های تلاوت با حضور قاریان ممتاز و مورد تأیید شورای عالی قرآن در حرم مطهر برگزار شوند و خواستار دیدار منظم جامعه قرآنی استان فارس با تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) جهت بهره‌گیری از راهنمایی و ارشادات ایشان در زمینه معارف قرآنی، اخلاقی و معرفتی شد.
بنا بر اين گزارش، اكنون و با گذشت قريب 5 ماه از اين ديدار و تبيين انتظارات جامعه قرآني، هنوز هم مشاهده مي‌شود كه عكس‌العمل چنداني از سوي مسئولان حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) جهت تحقق انتظارات جامعه قرآني فارس از اين آستان مقدس صورت نگرفته است به طوري كه اين بار هم امير فتح‌پور به خبرنگار ايكنا گفت: ما قبلاً با آیت‌الله دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) دیدار کرده و به نمایندگی از شورای عالی قرآن اعلام آمادگی برای همکاری با دارالقرآن حرم مطهر کرده‌ایم زیرا متأسفانه این بخش از حرم فعالیت‌های بسیار ضعیفی دارد که نه چشمگیر است و نه برای عوام و خواص عمومیت دارد.

دارالقرآن حرم می‌تواند در یک نقطه کشور تغییرات اساسی قرآنی ایجاد کند
نماینده شورای عالی قرآن کریم در استان فارس تأکید کرد: دارالقرآن حرم مطهر شاهچراغ(ع) می‌تواند در یک نقطه کشور تغییرات اساسی قرآنی ایجاد کند اما ما متأسفانه مشاهده می‌کنیم که علی‌رغم اینکه بارها جامعه قرآنی فارس جهت همکاری با این بخش اعلام آمادگی کرده‌اند، هنوز فضای همکاری میسر نشده است.
به گزارش ايكنا، در ادامه اين گزارش جهت تكميل سخنان فتح‌پور به سراغ برخي از اعضاي جامعه قرآني فارس رفتيم و نظر آنان را در اين رابطه جويا شديم.
عباس رحمدار، قاري برتر نهاجا و از قاريان برجسته استان فارس در اين رابطه به خبرنگار ايكنا گفت: من خیلی وقت است که دیگر مراجعه آنچنانی به حرم شاهچراغ(ع) ندارم و اين حضور من براي تلاوت آيات وحي تقریباً به صورت هر فصل يك بار شده است در حالي كه پيش از اين بسيار بيشتر بود به عنوان مثال طي 3 الي 4 سال قبل هم گروه تواشيح ما اجراهاي زيادي در حرم مطهر داشت و هم خودم بسيار فعاليت داشتم.

ما بسيار عقب‌تر از حرم‌هاي اول و دوم هستيم
وي ابراز كرد: اگر بخواهيم بيلان فعاليت‌هاي حرم مطهر شاهچراغ(ع) را به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) در ايران اسلامي با فعاليت‌هاي حرم‌هاي اول و دوم مقايسه اجمالي كنيم، بايد اعتراف كرد كه ما بسيار عقب هستيم يعني اكنون كه قطب قرآني كشور در وهله نخست مشهد مقدس است و بعد از آن تهران و قم هستند كه فعاليت‌هاي قرآني فراواني دارند اما ما انتظار داريم كه شيراز حداقل به عنوان سومين قطب قرآني در كشور شناخته شود، كه چنين چيزي نيست.
رحمدار عنوان كرد: بايد عزم مسئولان حرم مطهر شاهچراغ(ع) جزم شود تا بتوانند با همكاري جامعه قرآني استان فارس، سومين حرم اهل بيت(ع) در ايران اسلامي را حتي به‌عنوان نخستين قطب قرآني در كشور مطرح كنند لذا ما اميدوار هستيم تا در سال‌هاي آينده بتوانيم موفقيت‌هايي در اين زمينه كسب كنيم.

انتظار جامعه قرآني فارس آنقدر زياد نيست كه نتوان آن را برآورده كرد

قاري برتر نهاجا با تأكيد بر اينكه انتظار جامعه قرآنی فارس انتظار زیادی نیست كه نتوان آن را برآورده كرد، گفت: انتظار مي‌رود در حرم مطهر شاهچراغ(ع) مجامع قرآنی به بهانه‌های مختلف گردهمایی‌ها، مجالس و محافل قرآنی بسیار بيشتري برپا كنند و براي اقشار مختلف اين جامعه اعم از قاريان، حفاظ و بانوان قرآني برنامه‌هاي جداگانه داشته باشند البته تمام اين‌ها مستلزم برنامه و بودجه است كه مسئولان كمك كرده و همت كنند و فعاليت‌هاي قرآني را از اين مهجوريتي كه اكنون در شيراز شاهد آن هستيم، رهايي بخشند.

تمام مسئولان استان براي اعتلاي فعاليت‌هاي قرآني حرم شاهچراغ(ع) همكاري كنند

وي اظهار كرد: مسئولان قرآنی حرم شاهچراغ(ع) یا خودشان کم فعالیت هستند که با توجه به شناختي كه از آنان دارم، بعید می‌دانم چنین چیزی باشد یا اینکه مسئولان حرم مطهر به فعاليت‌هاي قرآني بهاي چنداني نمی‌دهند لذا انتظار ما این است که همه مسئولان و اعم از امام جمعه، استاندار و هیئت امناي حرم مطهر شاهچراغ(ع) دست به دست هم دهند و جلساتی با افراد کارشناس قرآنی که در شیراز فراوان داریم، برپا شود تا به اين وضعيت بي سر و سامان فعاليت‌هاي قرآني در سطح شهر شيراز سامان دهند.
اين گزارش مي‌افزايد، محمد‌علی ذاکری، قاری روشندل و پیشکسوت قاریان استان فارس نيز در اين رابطه به خبرنگار ايكنا گفت: حرم شاهچراغ(ع) داراي يك دارالقرآن است كه پنج‌شنبه هر هفته يك محفل انس با قرآن برپا مي‌كند و هر از يكي دو ماهي من را براي تلاوت دعوت مي‌كنند اما به نظر مي‌رسد كه مسئولان قرآني حرم مطهر شاهچراغ(ع) تنها به برپايي اين محافل بسنده كرده‌اند در حالي كه تنها اهتمام به قرائت قرآن براي سومين حرم اهل بيت(ع) بسيار كم است.
وي عنوان كرد: البته براي من حتي حضور در حرم مطهر شاهچراغ(ع) مشكل وجود دارد چراكه به خاطر مسئله نابينايي‌ام وسيله اياب و ذهابي در دست نيست و اين مسئله حضورم را در حرم مطهر با مشكل مواجه كرده است  وگرنه من هيچ‌گاه براي دريافت حق‌الزحمه دم نزدم.

لزوم حضور گسترده قرآنيان در بخش‌هاي مختلف فعاليت‌هاي قرآني

ذاكري خواستار حضور گسترده قرآنيان در بخش‌هاي مختلف تلاوت، حفظ، اذان و مناجات در حرم مطهر شاهچراغ(ع) به‌صورت روزانه شد و گفت: چه اشكالي دارد كه اذان‌ها و مناجات ايام سال به‌صورت زنده توسط جامعه قرآني در حرم مطهر اجرا شود و يا اينكه چه اشكالي دارد كه اين حرم مطهر در بخش انتشارات قرآني چه در بخش سخت‌افزاري و چه در بخش نرم‌افزار فعال‌تر باشد.
پدر قاريان استان فارس عنوان كرد: ما مشاهده مي‌كنيم كه فعاليت‌هاي قرآني در حرم مطهر امام رضا(ع) بسيار خوب و پر رونق است و جامعه قرآني كشور فعاليت بسيار گسترده‌اي در اين حرم مطهر دارند اما متأسفانه اين فعاليت‌ها در حرم مطهر برادرشان در شيراز تنها به برپايي محافل انس با قرآن خلاصه شده است و حتي اگر كلاس‌هاي آموزشي قرآني برگزار شود عمدتاً ويژه كودكان و دانش‌آموزان است.
به گزارش ايكنا، امیر سرتیپ ایران‌نژاد، فرمانده اسبق تیپ 37 زرهی ارتش جمهوري اسلامي ايران و حافظ کل قرآن نيز به خبرنگار ما گفت: من در سال 75 موفق به حفظ كل قرآن كريم شدم و اكنون قريب 20 سال است كه حافظ كل قرآن كريم هستم و در طي اين سال‌ها مشاهده كرده‌ام كه معمولاً مجالس خوب قرآني در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شده است و جمعيت خوبي در اين محافل حضور يافته‌اند.
وي برپايي مراسم‌هاي جزءخواني قرآن كريم در طول ماه مبارك رمضان در اين حرم مطهر را يكي از نقاط قوت فعاليت‌هاي قرآني حرم مطهر برشمرد و گفت: بعضاً مشاهده كرده‌ام كه همايش‌هاي قرآني و مسابقات قرآني هم در اين حرم مطهر برپا شده است كه خوب است.

مسئولان شاهچراغ(ع) توجه بيشتري به جامعه قرآني داشته باشند
ايران‌نژاد خواستار توجه بيشتر مسئولان حرم شاهچراغ(ع) به جامعه قرآني فارس شد و گفت: با اينكه اكنون بيش از 20 سال است كه حافظ كل قرآن كريم در اين شهر هستم اما از سوي اين حرم مطهر تاكنون دعوتي از من براي فعاليت‌هاي قرآني انجام نشده است و فكر مي‌كنم براي ساير حفاظ نيز چنين باشد و اگر كسي در حرم مطهر حضور پيدا مي‌كند معمولاً به صورت خودجوش است
وي با تصريح اينكه حرم مطهر شاهچراغ(ع) اكنون جلسات آموزشي براي تربيت حافظان قرآن كريم ندارد، گفت: خوب است كه جلسات هفتگي آموزش قرآني از سوي پيشكسوتان و اساتيد قرآني استان در اين حرم مطهر برپا شود البته اين مسئله در حرم‌هاي ديگر شيراز نظير حرم مطهر حضرت علي‌بن حمزه(ع) و حضرت سيدعلاءالدين حسين(ع) اجرا مي‌شود اما انتظار مي‌رود كه حرم مطهر شاهچراغ(ع) نيز به اين مسئله ورود پيدا كند.

كلاس‌هاي تربيت حفاظ در حرم برپا شود
اين حافظ كل قرآن كريم در پايان گفت: من خودم حاضرم اگر متوليان حرم شاهچراغ(ع) بخواهند كلاس‌هاي آموزشي تربيت حافظان قرآن كريم را برپا كنند، به عنوان مربي و يا متولي حضور يابم و در اين زمينه ياري‌رسان آن‌ها باشم.
بنا بر اين گزارش، با تمام اين تفاسير بايد تأكيد كرد كه همانطور كه پيامبر مكرم اسلام(ص) فرمودند قرآن و اهل بيت(ع) دو ثقل هستند كه هيچگاه از هم جدا نمي‌شود، بايد به‌صورت عملي نيز اين مسئله در جامعه اسلامي تحقق بخشد يعني هيچ‌گاه نمي‌توان حرم‌هاي اهل بيت(ع) را از فعاليت‌هاي قرآني جدا دانست گرچه همان‌طور كه اعضاي جامعه قرآني فارس هم تأكيد دارند، فعاليت‌هاي قرآني خوبي در حرم مطهر شاهچراغ(ع) نظير برپايي محافل هفتگي انس با قرآن، برپايي مراسم‌هاي جزءخواني قرآن كريم در ايام ماه مبارك رمضان، برگزاري كلاس‌ها و مسابقات قرآني ويژه كودكان در اين حرم مطهر برپا مي‌شود اما باز هم از حرم شاهچراغ(ع) به‌عنوان سومين حرم اهل بيت(ع) در ايران اسلامي و بزرگترين پايگاه شيعي در جنوب كشور انتظارات بيشتر مي‌رود و همان‌طور كه مقام معظم رهبري در سفر خود در سال 87 به شيراز فرموده‌اند، اين حرم مطهر بايد كانون توجه قرار گيرد.

لزوم تجلي پيوند ناگسستني قرآن و عترت در حرم سوم
به نظر مي‌رسد بهترين توجه و فعاليتي كه مي‌توان در اين حرم مطهر به آن توجه ويژه داشت تجلي پيوند ناگسستي قرآن و عترت است به طوري كه اين حرم مطهر تبديل به يك پايگاه هميشگي و دائمي براي جامعه قرآني فارس و حتي كشور شود.
ضمن اينكه بارها از سوي آيت‌الله ايماني، نماينده رهبر معظم انقلاب در فارس نيز بر لزوم تبديل فارس به قطب قرآني كشور نيز تأكيد شده است كه مسلماً اين مسئله نيازمند ملزوماتي فراواني است كه يكي از اين الزامات و بلكه بهترين ياري‌رسان براي تحقق اين مسئله، همين اعتلاي فعاليت‌هاي قرآني در حرم مطهر شاهچراغ(ع) است.
البته قابل ذكر است كه اكنون قريب دو ماه است كه معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان مقدس شاهچراغ(ع) تغيير يافته است و در نخستين نشست خبري كه وي با خبرنگاران در شيراز، خبرنگار ايكنا همين سئوال را از او داشت كه پاسخ داد: در بخش دارالقرآن حرم مطهر برنامه‌ها و مسابقاتي به‌صورت روتين و روزمره اجرا مي‌شود و حتي پخش زنده اذان و تلاوت قرآن هر روز از حرم مطهر صورت مي‌گيرد.
وي با بيان اينكه برنامه‌هاي مختلفي براي اعتلاي فعاليت‌هاي قرآني حرم مطهر در دستور كار داريم، گفت: در هفته گذشته با بزرگاني قرآني شهر شيراز جلسه‌اي برپا كرديم تا فضاي همكاري خوبي ميان دارالقرآن حرم و ساير بخش‌هاي قرآني شيراز باز شود و هماهنگي‌هاي لازم در اين زمينه صورت گيرد البته هماهنگي به اين معناست كه مي‌توانيم در فضاي حرم برنامه‌هاي آموزشي براي سنين كودكان حول محور آموزش تجويد و تفسير قرآن كريم داشته باشيم.
captcha