تأکید بر زیارت اربعین منشأ و مصدری جز پیامبر(ص) ندارد
کد خبر: 3495239
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
آیت‌الله جزایری مطرح کرد:

تأکید بر زیارت اربعین منشأ و مصدری جز پیامبر(ص) ندارد

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با بیان اینکه زیارت اربعین منشأ و مصدری جز خود پیامبر(ص) ندارد زیرا همه احادیث جابر قال رسول‌الله(ص) است، گفت: از آنجا که جابر، صحابی نبی مکرم اسلام(ص) و مورد وثوق برادران اهل سنت است، این موضوع باید در سطح جهان اسلام مطرح شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خرسان رضوی، آیت‌الله محمدعلی موسوی‌جزائری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه شهر اهواز شانزدهم اردیبهشت‌ماه در همایش «آیت‌الایمان» که با حضور جمعی فعالان سراسر کشور و تعدادی از مسئولان استانی و کشوری دست‌اندرکار در خدمت‌رسانی به زوار اربعین در محل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، در ابتدا با اشاره به این مطلب که امام حسن عسکری(ع) در روایتی زیارت اربعین را یکی از پنج علامات مؤمن برشمرده‌اند، عنوان کرد: از حرکتی که جابربن عبدالله انصاری، صحابه بزرگ پیامبر اسلام(ع) انجام داد نیز همین معنا دریافت می‌شود.
آیت‌الله جزایری ادامه داد: او پیرمردی نابینا بود که از لحاظ امنیتی نیز در شرایط خطرناکی به سر می‌برد و این موارد اقتضا می‌کرد تا احتیاط کند؛ اما با وجود پیری، نابینایی، نقاحت و شرایط خطرناک امنیتی همان روز اربعین خود را به زیارت حرم حضرت اباعبدالله(س) می‌رساند، جدا قابل تأمل است.
وی با اشاره به اعتبار ویژه شخصت جابر نزد اهل سنت ابراز کرد: جابر از جمله شخصیت‌هایی است که نقل‌کننده احادیث حضرت محمدمصطفی(ص) و از معدود اشخاصی است که اهل سنت نیز به عنوان صحابی حضرت رسول(ص) احترام ویژه‌ای برایش قائل‌ هستند.
نماینده ولی فقیه در استان خوزستان بیان کرد: شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) نیز به جهت اینکه جابر با پیامبر(ص) ارتباط خانوادگی داشته‌ و از این فرصت‌ها نیز به خوبی بهره برده است ارادت خاصی به وی دارند.
وی در ادامه افزود: من احتمال نزدیک به یقین می‌دهم که جابر موضوع استحباب زیارت اربعین سیدالشهدا(ع) و اهمیتش را از پیامبر(ص) خدا شنیده و قصد داشته آن را در عمل به اثبات برساند تا همه مطلع شوند، زیارت اربعین یک مسئله اسلامی محسوب می‌شود و منشأ و مصدری جز خود پیامبر(ص) ندارد.
ضرورت مطرح کردن موضوع اربعین در سطح جهان اسلام
امام جمعه اهواز در همین زمینه متذکر شد: این به این دلیل است که همه احادیث جابر قال رسول‌الله(ص) است؛ به هر حال زیارت اربعین مسئله بسیار مهمی است و با توجه به حرکتی که جابر انجام داد و اینکه او صحابی رسول گرامی اسلام(ص) و ثقه در میان برادران اهل سنت نیز به شمار می‌رود، می‌توانیم این موضوع را در سطح جهان اسلام مطرح کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات کمیته فرهنگی ستاد اربعین تصریح کرد: حرکت‌های ما باید به گونه‌ای طراحی شود تا برای آن‌ها قابل هضم باشد. ما باید سعی کنیم دوستان بسیار خوبی در عراق پیدا کنیم.
آیت‌الله جزایری با یادآوری چنددستگی مردم عراق، گفت: مردم عراق سه دسته‌اند: عده‌ای هستند که هنوز هم در حال و هوای صدام و بعثی‌ها به سر می‌برند، یا خودشان از نیروهای بعث هستند و یا از طرفداران آن‌ها به شمار می‌روند. این افراد ذاتا انسان‌های خبیثی هستند، با ایران، علما، مراجع و در کل دین مشکل دارند و بعید است که اصلاح شوند.
ارادت بی‌نظیر برخی از مردم عراق به ایران و ولی فقیه
وی ادامه داد:  دسته دیگر، محبان اهل بیت(ع)، علما، مراجع، ولی فقیه و ایران محسوب می‌شوند. گروه‌هایی هم وجود دارند که به حدی انقلابی، حامی و ارادتمند به ولایت فقیه هستند که ما به حال آنها غبطه می‌خوریم و نظیرشان را در ایران کمتر می‌توان یافت.
نماینده ولی فقیه در استان خوزستان عنوان کرد: چندی پیش در دانشگاه بزرگ بغداد برای شهیدتقوی مراسم ختم مفصلی برگزار کرده و در برخی میادین و خیابان‌های بغداد تصاویر بزرگی از ایشان نصب شده بود که سران دولت عراق همچون آقای نوری المالکی و... نیز در آن مجلس حضور داشتند. این درحالی است که یک دهم این ارادت و برگزاری اینگونه مراسمات به شهیدتقوی را در ایران که کشور ایشان است شاهد نبودیم.
وی در پایان با تأکید بر اینکه این امر نشان می‌دهد که ما در عراق دوستان و طرفداران بسیار خوبی داریم، افزود: باید همواره در راستای پیشبرد اهداف فرهنگی خود با آنان مشارکت و تعامل داشته باشیم و از آن‌ها مدد و راهنمایی بخواهیم به گونه‌ای که نیروهای خود عراق را بسیج و ما در ایران آنان را پشتیبانی و حمایت کنیم.

captcha