استغفار؛ بهترين دعاها و ذكرها در ماه شعبان
کد خبر: 3496265
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰

استغفار؛ بهترين دعاها و ذكرها در ماه شعبان

گروه اندیشه: شعبان ماهی است که واسطه ورود به زیباترین ماه سال یعنی «رمضان» است.بهترين دعاها و ذكرها در اين ماه استغفار است و هر كه در هر روز از اين ماه هفتاد مرتبه استغفار كند مثل آن است كه هفتاد هزار مرتبه در ماههاى ديگر استغفار کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، نسیم خوش ماه شعبان وزیدن گرفته است تا اشتیاق ورود به ماه رمضان را در این روزها  لذت‏بخش کند، ماهی که واسطه ورود به زیباترین ماه سال است.
زمانی‌که انسان قصد دیدار بزرگی می‌کند برای فرارسیدن آن روز لحظه‌ها را می‌شمارد و مقدمات را فراهم می‌سازد، بهترین جامعه‌ها و پاکیزه‌ترین پوشش‌ها را برای خویش مهیا می‌کند و با شوق فراوان قدم در مسیر می‌گذارد تا با آمادگی کامل و در موعد مقرر به محضر او شرفیاب شود، شعبان نیز مقدمه‌ای است برای رسیدن به رمضان. ماه ضیافت الله. ماه گشوده شدن درهای رحمت حق بر بندگان. انسان عاشق برای دیدار رب لحظه‌شماری می‌کند او فرصت‌ها را غنیمت شمرده و از لحظات بهترین بهره را می‌برد او به شوق رسیدن به رمضان، قدردان شعبان خواهد بود در ماه شعبان، یا حتی پیش‌تر در رجب، مقدمات حضور در پیشگاه مالک هستی را در خویش فراهم می‌آورد و گرد گناه از وجود خویش می‌زداید.
شاید در ماه شعبان، بتوانیم با ذخیره‌ای که از این ماه گرفته‌ایم، آن مناجات پرسوز و گداز و پر مضمون را با نفس حقیقی بخوانیم - نه‌فقط الفاظ آن را مرور کنیم - و حقیقتاً از دل، با زبان آن مناجات با خدا حرف بزنیم، و اگر ان‌شاءاللَّه این همه فراهم شد، در ماه رمضان، آماده‌ی ورود بر سر سفره‌ی ضیافت الهی و حضور در اوج قله‌ی آن ماه یعنی لیلةالقدر شویم.
شعبان ماه بسیار شریفى است و به حضرت سید انبیاء صَلَّى اللهِ عَلِیهِ وَآله منسوب است و آن حضرت این ماه را روزه مى‌گرفت و به ماه رمضان وصل مى‌کرد و مى‌فرمود: شعبان، ماه من است هر که یک روز از ماه مرا روزه بگیرد، بهشت برای او واجب می‌شود و از حضرت صادق(ع) روایت شده است که چون ماه شعبان فرا می‌رسید، امام زین العابدین(ع) اصحاب خود را جمع مى‌کرد و مى‌فرمود: اى اصحاب من مى‌دانید این چه ماهى است؟ این ماه شعبان است.
حضرت رسول اکرم(ص) مى‌فرمود: شعبان ماه من است، پس در این ماه براى جلب محبت پیغمبر خود و براى تقرب به سوى پروردگار خود روزه بدارید، به حق آن خدایى که جان على بن الحسین به دست قدرت اوست، سوگند یاد مى‌کنم که از پدرم حسین بن على(ع) شنیدم که فرمود، شنیدم از امیرالمؤمنین(ع) که هر که روزه بگیرد در ماه شعبان، براى جلب محبّت پیغمبر خدا و تقرب به‌سوى خدا؛ خداوند او را دوست می‌دارد و در روز قیامت کرامت خود را نصیب او می‌گرداند و بهشت را براى او واجب می‌کند. سپس امام صادق(ع) چنین گفت: امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمود: از هنگامی‌که شنیدم منادی رسول خدا(ص) در ماه شعبان ندا داد، روزه شعبان از من فوت نشد و تا زمانی‌که زنده هستم، به خواست خداوند از من فوت نخواهد شد.
از مهمترین رویداهای این ماه می‎توان به  دوم شعبان؛ آمدن حکم وجوب روزه ماه رمضان درسال دوم هجری،  سوم شعبان؛ ولادت امام حسین(ع(، چهارم شعبان؛ ولادت حضرت عباس(ع)، پنجم شعبان؛ ولادت امام سجاد(ع)،  یازده شعبان؛ ولادت حضرت علی اکبر(ع)، پانزده شعبان؛ ولادت امام زمان(عج) اشاره کرد.
در روايات آمده است كه بهترين دعاها و ذكرها در اين ماه استغفار است و هر كه  در هر روز از اين ماه  هفتاد مرتبه استغفار كند مثل آن است كه هفتاد هزار مرتبه  در ماههاى ديگر استغفار کرده است.
صدقه دادن در این ماه مورد تاکید منابع دینی است هرکه در این ماه صدقه دهد اگرچه به نصف دانه خرمايى باشد حق تعالى بدن او را بر آتش جهنم حرام گرداند. از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه: از آن جناب از فضيلت روزه رجب سوال کردند .حضرت فرمود :چرا از روزه شعبان غافليد؟ راوى عرض كرد: يا ابن رسول‌الله كسى‌كه يك روز از شعبان را روزه بدارد چه ثوابی دارد؟ حضرت فرمود: به خدا قسم بهشت ثواب او است.عرض كرد يا ابن رسول‌الله بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ حضرت فرمود: تصدق و استغفار، هر كه تصدق كند در ماه شعبان حق تعالى آن صدقه  را تربيت كند همچنان‌كه يكى از شما بچه شترش را تربيت مى‏‌كند تا آنكه در روز قيامت به صاحبش می‌رسد در حالتى كه به‌قدر كوه احد شده باشد.

captcha