تشویق به‌ انجام اعمال صالح و سازندگی نفس؛ از اثرات دنیوی نامه اعمال
کد خبر: 3496766
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
در تفسیر سوره مطففین مطرح شد:

تشویق به‌ انجام اعمال صالح و سازندگی نفس؛ از اثرات دنیوی نامه اعمال

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‏‌فقیه در لرستان در تفسیر آیات 18 تا 21 سوره مطففین با بیان این‌که دادن نامه اعمال به دست راست یکی‌از نشانه‌های سعادت است، اظهار کرد: نامه اعمال هم در دنیا و هم در آخرت اثراتی دارد، اثر دنیایی آن بازدارندگی از گناه و تشویق به‌سوی انجام اعمال صالح و سازندگی نفس است و در قیامت نیز سبب پاداش و کیفر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام جمعه مردم خرم‌آباد، در برنامه تفسیر قرآن کریم که ظهر سه‌شنبه، 21 اردیبهشت‌ماه در جمع کارکنان دانشگاه پیام‌نور واحد لرستان برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره مبارکه مطففین به تفسیر آیات 18 تا 21 این سوره پرداخت.
وی با اشاره به این‌که این آیات در رابطه با نامه اعمال نیکان است، عنوان کرد: یکی‌از اعتقادات ما این است در روز قیامت تمام اعمال و رفتار ما طی یک کتاب و نامه ثبت و ضبط شده و در روز قیامت در اختیار ما قرار می‌گیرد.
آیت‌الله میرعمادی تأکید کرد: اعتقاد ما این است که هرکاری که انجام داده‌ایم در این نامه ثبت و ضبط شده است، که گوشه‌ای از بحث نامه اعمال در سوره مطففین و در آیات 18 تا 21 در رابطه با نامه اعمال نیکان آمده است و در آیه 18 این سوره می‌فرماید: «كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِي عِلِّيِّينَ؛ نه چنين است در حقيقت كتاب نيكان در عليون است».
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان با اشاره به این‌که قرآن کریم مردم را به دو گروه فجار و ابرار تقسیم می‌کند، اظهار کرد: فجار کسانی هستند که قیامت را تکذیب می‌کردند و ابرار افراد نیکوکار هستند.
وی با بیان این‌که در این آیات اشاره شده است که نامه اعمال ابرار در علیون و نامه اعمال فجار در سجین قرار دارد، اظهار کرد: خداوند برای تحقیر تکذیب کنندگان قیامت و برای احترام گذاشتن به ابرار از الفاظ سجین و علیین برای مکان‌هایی که نامه اعمال آن‌ها نگه‌داری می‌شود، استفاده می‌کند.
میرعمادی با اشاره به این‌که با تدبر در این آیات متوجه ویژگی‌هایی برای نامه اعمال می‌شویم، افزود: تمام اعمال و رفتار و آثار اعمال انسان در این نامه نوشته شده است، نامه اعمال دقیق و جامع است و کامل و روشن و گویاست و ابهامی در آن وجود ندارد. نامه اعمال توسط دو فرشته که همیشه همراه انسان هستند نوشته می‌شود.
وی با اشاره به این‌که نامه اعمال نسخه و کپی خود عمل است و مانند فیلیمی است که از آن گرفته شده است، عنوان کرد: علامه طباطبایی در این رابطه می‌گوید: نامه اعمال همان حقیقت و روح اعمال است و فرشته‌ها حقیقت اعمال را ثبت و روح عمل را ضبط می‌کنند.
میرعمادی با اشاره به این‌که در قرآن کریم از نامه اعمال به کتاب، امام مبین و لوح محفوظ تعبیر شده است، عنوان کرد: هرکدام از این الفاظ در جایی کاربرد دارد.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان با اشاره به این‌که سه نوع نامه اعمال وجود دارد، تصریح کرد: نامه اعمال شخصی، نامه اعمال گروهی و نامه اعمال جمعی داریم، که از بین این سه نوع؛ نامه اعمال شخصی بر گردن ما آویزان می‌شود.
وی ادامه داد: نامه اعمال شخصی مخصوص هر انسان است و نامه اعمال گروهی یا امت، مخصوص هر امت است، هرکدام از امت‌ها مانند امت اسلامی، امت یهودی، امت عیسوی و ... هرکدام پرونده‌ای دارند، و به تعبیر قرآن کریم هر امت یک پرونده و عملکرد دارد و نامه عمل سوم؛ نامه عمل همه مردم جهان است.
میرعمادی عنوان کرد: وجود سه نوع نامه عمل برای تأکید بر این است که امکان ندارد عملی انجام شده و ثبت و ضبط نشود.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان با اشاره به وضعیت نامه اعمال در آخرت، بیان کرد: نامه اعمال هر انسانی بر گردن خود اوست، و خود او نامه اعمالش را باز می‌کند.
وی با بیان این‌که دادن نامه اعمال به دست راست یکی‌از نشانه‌های سعادت است، در رابطه با فلسفه نامه اعمال اظهار کرد: نامه اعمال هم در دنیا و هم درآخرت اثراتی دارد، اثر دنیایی آن بازدارندگی از گناه و تشویق به‌سوی انجام اعمال صالح و سازندگی نفس است و در قیامت نیز سبب پاداش و کیفر است.
تفسیتفسیتفسیتفسیتفسیتفسی
captcha