روایت دیدار با چشمانی که محرومیت را می‌شناسند
کد خبر: 3502581
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
ایکنا گزارش می‌دهد؛

روایت دیدار با چشمانی که محرومیت را می‌شناسند

گروه اجتماعی:صبح یکی از روزهایی که کم‌کم به استقبال تابستان می‌رود، به یکی از مناطق محروم مشهد سر زدیم، مناطقی که غفلت ما و مسئولان ذی‌ربط را گوشزد می‌کرد و انسان را به سوی کاشتن لبخند شادی بر چهره این مردم، فرا می‌خواند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ظهر یکی از روزها، مثل بسیاری دیگر، وقتی غرق در روزمرّگی‌هایم بودم، اطلاعیه‌ای با محوریت دیدار با ایتام و سرکشی از مردم مناطق مرحوم به چشمم خورد، تأکیدات دین مبین اسلام مبنی بر کمک به محرومان و یاری مستضعفان از ذهنم گذشت و لحظاتی عرق شرمساری بر چهره‌ام نشست، شرمندگی از جنس غفلت...
ساعت 8 صبح، در میدان علوم دانشگاه فردوسی مشهد حاضر بودیم و به همراه دانشجویان این دانشگاه، راهی حاشیه‌ شهر مشهد شدیم. در راه، در حالی که باد صورتمان را نوزارش می‌کرد، به مناظر شهر که هر آنی در حال تغییر بودند، چشم دوخته بودیم؛ هر چه که به مقصد نزدیک‌تر می‌شدیم، رنگ و بوی شهر عوض می‌شد، گویا رفاه بر در و دیوار و ساختمان‌ها، رنگ باخته بود.
روایت دیدار با چشمانی که طعم محرومیت را می‌شناسند
مینی‌بوس در یکی از کوچه های پنجتن از حرکت می‌ایستد و یکی از مسئولان مربوطه لب به سخن می‌گشاید. وی با اشاره به آخرین توصیه‌های امیرالمومنین(ع) که می‌فرمایند «خدا را، خدا را! درباره «یتیمان»، مبادا گرسنه و بی‌سرپرست بمانند...» بیان می‌کند: مناطقی که مشاهده می‌کنید، به نسبت دیگر مناطق محروم، یکی از بهترین مناطق‌ است.
به بیت‌المهدی، مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی تعالی خانواده خراسان که قدم گذاشتیم، دل‌های مهربان و چهره‌های گشاده به استقبال‌مان آمدند؛ آن همه عکس، پوستر، پیام اخلاقی و ... حکایت از اقدامات فرهنگی در این مرکز داشت ولی در این بین، کلماتی که دارای بار منفی و ناپسند، مثل حسادت، دروغ و ... بر روی راه پله نقش بسته بودند، توجهم را جلب کرد که به صورت عملی، انسان را به زیر پانهادن این صفات نازیبا دعوت می‌کردند.
در طبقه سوم منتظر نشستیم، پس از مدتی حاج آقای افتخاری، با لبخند و تواضع وارد شد و سکوت فضا را شکست. وی بی مقدمه به معرفی این مرکز و فعالیت‌های مربوطه به آن پرداخت و تمامی علامت سوال‌های نقش بسته در ذهن‌مان را محو کرد.
علی‌محمد برادران افتخاری، مؤسس و مسئول مرکز بیت‌المهدی، از فعالیت‌های این مرکز با محوریت محرومیت‌زدایی و مبارزه با فقر فرهنگی و اقتصادی می گوید و آثار تأثر در چهره‌های دانشجویان حاضر در این بازدید، نمایان می‌شود و هر یک می‌خواهند به نوعی، در حد توانمندی‌شان، در فعالیت‌های این مرکز سهیم باشند.
روایت دیدار با چشمانی که طعم محرومیت را می‌شناسند
بازدید دانشجویی از مناطق محروم، گامی برای محرومیت‌زدایی
محمد جواد زارعی، مسئول فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، بیان می‌کند: هدف از اجرای برنامه‌های این چنینی، آشنایی دانشجویان با وضعیت معیشت مردم در مناطق محروم و اتفاقاتی که در حواشی شهرها رخ می‌دهد، است.
زارعی ادامه می‌دهد: همچنین تأثیراتی که با حضور در این مکان‌ها و مواجهه با افراد از نزدیک دریافت می‌کنند، از دیگر اهداف این برنامه است و قرار است گروه‌هایی از دانشجویان علاقه‌مند، با محوریت رسیدگی به این افراد و مشارکت در امور این موسسه، تشکیل شود.
با دعوت او به بخش‌های مختلف دو مرکز واقع در پنجراه سر می‌زنیم و از کلاس‌های قرآن و تئاتر و ... که برای سنین مختلف در حال برگزاری است، بازدید می‌کنیم؛ با ورودمان به هر کلاس، عطر صلوات فضا را معطر می‌کند... چقدر حس خوبی از این همه انرژی پاک و مثبت به انسان منتقل می‌شود.
روایت دیدار با چشمانی که طعم محرومیت را می‌شناسند
کاشت لبخند را مزه‌مزه کنیم
آفتاب کم‌کم خود را به وسط آسمان می‌رساند و به همراه دانشجویان حاضر در این بازدید، عزم بازگشت می‌کنیم، در حالی که حس جدیدی در خود احساس می‌کنیم، احساسی به رنگ انگیزه؛ انگیزه برای کمک به به همنوع، برای کاشتن گل لبخند بر چهره انسان‌هایی که خوب طعم فقر را می‌شناسند، برای تسلی دل‌هایی که غبار غم گرفته‌اند و چشمانی که به در دوخته شده‌اند و ...
در راه بازگشت، دغدغه‌های زیبای این مرد، اخلاص و پاکی دل‌های این خدام، کارهای ارزشمندی که با ظرافت انجام شده بود و هزاران پیام دیگر از ذهنمان می‌گذشتند و به این می‌اندیشیدیم که اینک، رسالت ما چیست؟
محرومان را دریابیم؛ چشمان زیادی منتظر دستی از جنس یاری هستند؛ به اطرافمان که بنگریم، چه بسیار کویرهایی در انتظار باران نشسته‌اند. تنها چند برگی از تقویم، به ماه رمضان مانده‌ است، خوب است به یاد ایثارهای اهل بیت(ع)، به یاد ستارگانی که بی‌تعلق به دنیا، در آسمان اسلام درخشیدند تا طعم انفاق را به ما بچشانند، این بار طعم شیرین بخشش را مزه‌مزه کنیم، طعمی به شیرینی کاشت یک لبخند بر چهره‌ای خسته.
البته هرچند نمودار آمار قربانیان فقر اقتصادی، هر روز در حال قد کشیدن باشد، اما نباید قربانیان فقر فرهنگی را از خاطر برد؛ به یادآوریم که پیام آور رحمت، حضرت محمد(ص) فرمودند: «اگر خداوند بوسیله تو یک نفر را هدایت کند برای تو بهتر است از دنیا و هر آنچه در آن است.»
به امید لبخند رضایت او ...

فاطمه حکم‌آبادی

captcha